BYD Atto 3 - Eerste rijtest

Dromen waarmaken?

73 reacties

Video
AutoWeek 43 2022
AutoWeek 43 2022

Je leest het in AutoWeek 43 2022

In 2010 reed AutoWeek tijdens een bezoek aan China voor het eerste met een BYD, een PHEV. We hadden destijds daarbij onze bedenkingen. Nu BYD met zijn eerste auto’s onze kant uit komt ziet het er aanmerkelijk serieuzer uit. Is de elektrische Atto 3 een alternatief voor wat we hier kennen?

Een nieuwe ster aan het firmament, of toch niet? In tegenstelling tot veel van de Chinese automerken die de laatste tijd bij ons voet aan de grond proberen te krijgen, is Build Your Dreams – vooral bekend als BYD – geen start-up, maar een bedrijf dat zijn sporen heeft verdiend met de productie van batterijen en accu’s. Zowel smartphoneproducenten als autofabrikanten zijn er kind aan huis. Auto’s bouwen doet BYD eveneens, al sinds 2005. Het eerste model waarmee we hier kennismaken, is dan ook een EV: de Atto 3, een C-segment-cross-over waarmee BYD mikt op de consument die bijvoorbeeld de Kia Niro EV en de Volkswagen ID.3 op zijn boodschappenlijstje heeft staan. Voor wat betreft de droge cijfers, de prijzen en de specificaties lijkt dat goed uit te pakken. BYD spreekt zelf over een premiumproduct en daarmee leggen de Chinezen de lat hoog. Of dat laatste terecht is? We nemen de proef op de som.

Interieur van de BYD Atto 3.

Interieur maakt verzorgde indruk

De Atto 3 staat op een nieuw, speciaal voor EV’s ontwikkeld platform. Het levert in elk geval een ruim interieur op. Voorin heb je, ook wanneer je wat langer bent, in alle richtingen genoeg ruimte en achterin zien we het in dit segment wel eens krapper. Hoogstens wensen we voorin iets langere stoelzittingen; die zijn aan de korte kant. De bagageruimte – met een in hoogte verstelbare vloer – is met een inhoud van 440 liter niet bepaald grens­verleggend. De gebruikte materialen voelen prettig aan en de afwerking maakt een verzorgde indruk. Een aardige gimmick is het multimediascherm, dat je met een druk op de knop een kwartslag kunt laten draaien; van liggend naar staand en vice versa, net wat je voorkeur heeft. Overigens speelt het infotainmentscherm een belangrijke rol in de bediening. Het instrumentarium is namelijk een minimaal displaytje op de stuurkolom en het aantal fysieke knoppen is tot een minimum beperkt. Voor simpele handelingen, zoals het instellen van de airco, moet je de menustructuren van het multimediasysteem in. Hoewel het er grafisch prima uitziet en de structuren vrij logisch zijn, vraagt het toch net even te veel aandacht.

Weinig communicatief

Het BYD-onderstel is afgestemd op comfort, zonder dat het te week wordt of te veel deint. De Atto 3 absorbeert oneffenheden in het wegdek keurig, terwijl de carrosserie in bochten slechts in beperkte mate overhelt. In die bochten blijkt de besturing licht en weinig communicatief; feedback van wat zich tussen de standaard Continentals EcoContact en het asfalt afspeelt, is er niet of nauwelijks. Evengoed doet de auto precies wat je hem met het stuur opdraagt, hij gaat mooi koersvast over de weg. Het onderstel weet prima raad met de piekwaarden van 204 pk en 310 Nm die de elektromotor via de voorwielen kwijt kan. Overigens reageert die elektromotor netjes op het gaspedaal, zodat je lekker vlot meekomt met het verkeer. Van one-pedal-driving is geen sprake, ook niet na een druk op een knop of swipe over het grote scherm. Om de snelheid eruit te halen, ben je aangewezen op het rempedaal, waarbij de overgang tussen regeneratief en mechanisch remmen naadloos verloopt.

Snelladen tot 88 kW

In de vorm van een zogenoemde blade battery krijgt de Atto 3 state-of-the-art accutechniek mee, waarbij het volgens BYD vooral om veiligheid gaat. In de Atto 3 heeft het accupakket een netto capaciteit van 60,48 kWh, waarmee hij volgens WLTP 420 km ver zou moeten kunnen komen. In de praktijk is 370 tot 380 kilometer zeker haalbaar. Laden kan aan de wisselstroompaal met maximaal 11 kW en aan de gelijkstroomsnellader met 88 kW. We hadden op meer gehoopt. BYD zegt dat bij de meeste auto’s na de piek het laadvermogen snel inzakt, terwijl dat bij de Atto 3 op een hoog niveau blijft. Daar komen we later, bij een langere test, zeker op terug.

 

Premium? Dan graag meer opties

De Atto 3 is bij ons verkrijgbaar met één aandrijfvariant. Opties zijn er niet, wel twee uitrustingsniveaus. Het begint met de al vrij compleet aangeklede en € 42.998 kostende Comfort. Daarnaast is er de Design, die voor € 44.998 ook nog een elektrisch bediende achterklep, een 3,3 kW 230 volt stopcontact (V2L), een groter infotainmentscherm en nanotechnologie voor de zuivering van de interieurlucht heeft. Of de Atto 3 daarmee een premium-product is? Het interieur is in elk geval keurig afgewerkt en de gebruikte materialen sluiten daar mooi bij aan. De elektronische functionaliteit is dik in orde, alleen moet er om het premium te kunnen noemen meer mogelijk zijn, al dan niet als opties. Per definitie moet je als fabrikant de klant meer ruimte bieden om de auto naar eigen inzicht aan te kleden en op te tuigen, wil je je als merk aan de bovenkant van de markt kunnen positioneren. Meer down to earth, tussen de Niro EV’s en ID.3’s, slaat de Atto 3 zonder meer geen gek figuur.

  • +Comfortabel onderstel
  • +Nette afwerking
  • -Korte stoelzittingen
  • -Gevoelloze besturing

PRIVATE LEASE BYD Atto 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum