Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • X5

BMW X5 3.0d Executive (2002)

Overdressed

BMW X5 3.0d Executive (2002)
  • Autotest
2 juli 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met een BMW X5 de modder induiken voelt een beetje als met je driedelige, donkergrijze Armani-kostuum en je net gepoetste Van Bommels naar een schuurfeestje gaan: 'n tikkeltje overdressed voor 't smerige werk.

Neem nu de X5. Smetteloze, stemmige bekleding. Pijnlijk perfecte afwerking van naden en kieren. Prachtige wielen en warm hout op het dashboard. We kunnen ons niet voorstellen dat, als je net zo'n vijfenzestigduizend euro hebt gestort op rekening van de dealer, je dan zonder blikken of blozen het gladde, schone asfalt achter je laat en dat moois vrijwillig de modderpoel inragt. Eigenaren van een X5 of een andere kostbare terreinauto hoeven zich dus niet te schamen als het offroad-werk zich 'n autoleven lang beperkt tot het met kiezelstenen bedekte parkeerterrein van hun favoriete restaurant. Maar ja, dat is een emotionele beslissing. Want dit soort auto's kan heus wel wat. De terrein-capaciteiten van een X5 zijn namelijk heel behoorlijk. Al kent de BMW beperkingen door z'n bodemvrijheid, hij heeft geen lage gearing voor het echte werk en de standaard banden zijn ideaal voor op het asfalt, maar volstrekt ongeschikt voor het terrein.

Zand en modder worden hem gauw teveel. De banden verliezen hun grip, spinnen door en als je niet oplet, graaf je vier kuilen en staat je X5 vast. Voor het klimmen en dalen zou een lage gearing een uitkomst kunnen zijn. Die zorgt er tenslotte voor dat je een kruipversnelling krijgt waardoor de trekkracht van de auto bij lage snelheden optimaal kan worden benut. Voor het beklimmen of afdalen van steile hellingen een must. Wat de X5 wél heeft, is een knopje op het dashboard dat de Hill Descent Control inschakelt. Dat betekent dat bij het afdalen van een steile helling de auto niet sneller gaat dan 10 km/h en de wielen door een computer individueel worden geremd.

En nu komen we weer even terug bij het begin van dit verhaal. Omdat deze auto in zijn carrière zeer sporadisch met typische 4x4-omstandigheden worden geconfronteerd, doet het voor de test veel meer ter zake wat zo'n auto op de openbare, geasfalteerde weg kan. De terreincapaciteiten zijn een mooi onderwerp van gesprek bij de borreltafel – maar verder nauwelijks interessant. En dan mept de BMW X5 zijn meeste SUV-collega's om de oren.

Échte personenauto

Want waar de meeste op de normale weg nog steeds typische terreinwagens zijn, is de X5 ineens een personenauto. 'Onze' X5 wordt aangedreven door een 2,9-liter zescilinder-motor, uiteraard voorzien van common rail. De motor is bekend uit onder andere de 3- en 5-serie. En als je een voorbeeld wilt horen van hoe mooi een dieselmotor kan lopen, luister een keer naar zo'n diesel-BMW. Hij heeft een lekkere roffel en de geluidstechnici hebben er ook nog een tof klinkend uitlaatsysteem aan gekoppeld, waardoor zelfs de meest verbitterde dieselhater om gaat: dit zou een benzinemotor kunnen zijn. En binnen in de X5 hangt een rust zoals je die alleen in de wachtkamer van de tandarts vindt. Echt stil dus.

Oké, genoeg halleluja over die motor – we gaan naar de bak kijken. Het is een automatische vijfbak, die je, door de pook een tikje naar links te geven, ook zelf kunt schakelen. Maar dat is het bekende liedje: dat is leuk voor een keer, maar volstrekt overbodig. De automaat schakelt namelijk als een klok. Je voelt 'm niet en hij houdt de motor in het juiste toerental. En zo hoort het. Er zit ook een sportstand op, waarmee 'ie wat later schakelt. Voor het gevoel is hij dan sneller, maar de stopwatch geeft dezelfde sprintwaarden aan. Nadeel van die stand is natuurlijk dat de auto wat meer verbruikt; voordeel is dat je meer kunt genieten van het krachtige geluid dat bij hogere toeren wat duidelijker te horen is.

De BMW X5 heeft bij eerdere optredens in AutoWeek veel respect afgedwongen met z'n weggedrag. 'Je voelt niet dat je met zo'n grote bak onderweg bent. Hij voelt als een gewone 5-serie.' Dat soort dingen. En het was voor ons geen verrassing dat de 3.0d daarin niet afwijkt. Hij stuurt licht en precies en van overhellen of deinen is nauwelijks sprake. Je kunt 'm zelfs flink op z'n haren zitten en de bocht in jagen, maar van z'n stuk krijg je 'm niet. Het onderstel is toonaangevend. 't Enige minpuntje dat we kunnen vinden, is dat hij behoorlijk windgevoelig is.

U voelt het waarschijnlijk al heel duidelijk: ook over de X5 3.0d zijn we heel enthousiast. Hij rijdt uitstekend, heeft een geweldige motor en bak, en is fantastisch afgewerkt. Daar hangt weliswaar een prijskaartje aan, maar als je je een X5 kunt veroorloven zet je je daar wel overheen.

Signalement

Merk Bmw
Model X5 3.0d Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 69.867

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.926 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 410 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 93 l
Lengte / breedte / hoogte 4.667 mm / 1.872 mm / 1.715 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 2.075 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden235/65HR17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,7s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW X5
BMW BMW X5

Uitgelicht aanbod

    BMW X5 4.6is YOUNGTIMER 20 inch/AUTOMAAT/leer

    BMW X5 4.6is YOUNGTIMER 20 inch/AUTOMAAT/leer

    • 2003
    • 161.940 km

    € 11.950

    BMW X5 4.6is Bakrevisie Gedaan Youngtimer PDC MFS Clima S/K-dak

    BMW X5 4.6is Bakrevisie Gedaan Youngtimer PDC MFS Clima S/K-dak

    • 2002
    • 264.686 km

    € 5.950

    BMW X5 3.0i Executive

    BMW X5 3.0i Executive

    • 2001
    • 302.408 km

    € 3.598

Meer BMW X5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW X5

    42
    • 1 oktober 2019
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW X5 specificaties
  • BMW X5 occasions
  • BMW X5 video's
Advies en informatie
  • BMW X5 tests
  • BMW X5 gebruikersreviews
  • BMW X5 index
PREMIUM
BMW X5 - Mercedes ML - Volvo XC90

BMW X5 - Mercedes ML - Volvo XC90

Ooit stonden ze met indrukwekkende prijskaartjes op de voorruit in de showroom en waren deze...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)

    BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive...

    1
    • 15 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)

    BMW X5 xDrive40d High Executive (2011)

    7
    • 28 april 2021
  • Gebruikersreview
    BMW X5 (2004)

    BMW X5 (2004)

    19
    • 9 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    BMW X5 xDrive45e (2020)

    BMW X5 xDrive45e (2020)

    11
    • 5 mei 2020
  • Gebruikersreview
    BMW X5 xDrive40i (2019)

    BMW X5 xDrive40i (2019)

    6
    • 26 december 2019
  • Gebruikersreview
    BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive (2015)

    BMW X5 xDrive40e iPerformance High Executive...

    13
    • 25 september 2019
  • Gebruikersreview
    BMW X5 M50d (2014)

    BMW X5 M50d (2014)

    7
    • 29 april 2019
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X5: geen X7-front

    Gefacelifte BMW X5: geen X7-front

    23
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X5 M opnieuw gespot

    Gefacelifte BMW X5 M opnieuw gespot

    6
    • 18 april 2022
  • Nieuws
    BMW iX5 Hydrogen: X5 met brandstofcel bijna klaar

    BMW iX5 Hydrogen: X5 met brandstofcel bijna...

    363
    • 10 maart 2022
  • Nieuws
    Verlengde BMW X5 nu officieel

    Verlengde BMW X5 nu officieel

    20
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X5 als M gesnapt

    Gefacelifte BMW X5 als M gesnapt

    10
    • 20 januari 2022
  • Nieuws
    BMW X5 L heeft wielbasis van X7

    BMW X5 L heeft wielbasis van X7

    10
    • 9 december 2021
  • Nieuws
    BMW X5, X6 en X7 in gelimiteerde vorm

    BMW X5, X6 en X7 in gelimiteerde vorm

    16
    • 12 juli 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    4
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    82
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    44
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden