BMW X5 3.0d Executive (2002)
Overdressed
Neem nu de X5. Smetteloze, stemmige bekleding. Pijnlijk perfecte afwerking van naden en kieren. Prachtige wielen en warm hout op het dashboard. We kunnen ons niet voorstellen dat, als je net zo'n vijfenzestigduizend euro hebt gestort op rekening van de dealer, je dan zonder blikken of blozen het gladde, schone asfalt achter je laat en dat moois vrijwillig de modderpoel inragt. Eigenaren van een X5 of een andere kostbare terreinauto hoeven zich dus niet te schamen als het offroad-werk zich 'n autoleven lang beperkt tot het met kiezelstenen bedekte parkeerterrein van hun favoriete restaurant. Maar ja, dat is een emotionele beslissing. Want dit soort auto's kan heus wel wat. De terrein-capaciteiten van een X5 zijn namelijk heel behoorlijk. Al kent de BMW beperkingen door z'n bodemvrijheid, hij heeft geen lage gearing voor het echte werk en de standaard banden zijn ideaal voor op het asfalt, maar volstrekt ongeschikt voor het terrein.
Zand en modder worden hem gauw teveel. De banden verliezen hun grip, spinnen door en als je niet oplet, graaf je vier kuilen en staat je X5 vast. Voor het klimmen en dalen zou een lage gearing een uitkomst kunnen zijn. Die zorgt er tenslotte voor dat je een kruipversnelling krijgt waardoor de trekkracht van de auto bij lage snelheden optimaal kan worden benut. Voor het beklimmen of afdalen van steile hellingen een must. Wat de X5 wél heeft, is een knopje op het dashboard dat de Hill Descent Control inschakelt. Dat betekent dat bij het afdalen van een steile helling de auto niet sneller gaat dan 10 km/h en de wielen door een computer individueel worden geremd.
En nu komen we weer even terug bij het begin van dit verhaal. Omdat deze auto in zijn carrière zeer sporadisch met typische 4x4-omstandigheden worden geconfronteerd, doet het voor de test veel meer ter zake wat zo'n auto op de openbare, geasfalteerde weg kan. De terreincapaciteiten zijn een mooi onderwerp van gesprek bij de borreltafel – maar verder nauwelijks interessant. En dan mept de BMW X5 zijn meeste SUV-collega's om de oren.
Échte personenauto
Want waar de meeste op de normale weg nog steeds typische terreinwagens zijn, is de X5 ineens een personenauto. 'Onze' X5 wordt aangedreven door een 2,9-liter zescilinder-motor, uiteraard voorzien van common rail. De motor is bekend uit onder andere de 3- en 5-serie. En als je een voorbeeld wilt horen van hoe mooi een dieselmotor kan lopen, luister een keer naar zo'n diesel-BMW. Hij heeft een lekkere roffel en de geluidstechnici hebben er ook nog een tof klinkend uitlaatsysteem aan gekoppeld, waardoor zelfs de meest verbitterde dieselhater om gaat: dit zou een benzinemotor kunnen zijn. En binnen in de X5 hangt een rust zoals je die alleen in de wachtkamer van de tandarts vindt. Echt stil dus.
Oké, genoeg halleluja over die motor – we gaan naar de bak kijken. Het is een automatische vijfbak, die je, door de pook een tikje naar links te geven, ook zelf kunt schakelen. Maar dat is het bekende liedje: dat is leuk voor een keer, maar volstrekt overbodig. De automaat schakelt namelijk als een klok. Je voelt 'm niet en hij houdt de motor in het juiste toerental. En zo hoort het. Er zit ook een sportstand op, waarmee 'ie wat later schakelt. Voor het gevoel is hij dan sneller, maar de stopwatch geeft dezelfde sprintwaarden aan. Nadeel van die stand is natuurlijk dat de auto wat meer verbruikt; voordeel is dat je meer kunt genieten van het krachtige geluid dat bij hogere toeren wat duidelijker te horen is.
De BMW X5 heeft bij eerdere optredens in AutoWeek veel respect afgedwongen met z'n weggedrag. 'Je voelt niet dat je met zo'n grote bak onderweg bent. Hij voelt als een gewone 5-serie.' Dat soort dingen. En het was voor ons geen verrassing dat de 3.0d daarin niet afwijkt. Hij stuurt licht en precies en van overhellen of deinen is nauwelijks sprake. Je kunt 'm zelfs flink op z'n haren zitten en de bocht in jagen, maar van z'n stuk krijg je 'm niet. Het onderstel is toonaangevend. 't Enige minpuntje dat we kunnen vinden, is dat hij behoorlijk windgevoelig is.
U voelt het waarschijnlijk al heel duidelijk: ook over de X5 3.0d zijn we heel enthousiast. Hij rijdt uitstekend, heeft een geweldige motor en bak, en is fantastisch afgewerkt. Daar hangt weliswaar een prijskaartje aan, maar als je je een X5 kunt veroorloven zet je je daar wel overheen.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X5 3.0d Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 69.867 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.926 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 410 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 93 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.667 mm / 1.872 mm / 1.715 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 2.075 kg |
Laadvermogen | 610 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.300 kg / 750 kg |
Banden | 235/65HR17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |