BMW X3 xDrive30i High Executive (2008)
Beierse beer
Onder de BMW-huif zit een 3,0-liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 272 pk en een koppel van 315 Nm, dat al bij een laag toerental beschikbaar is. Daarmee zit de BMW al in 7,5 seconden op de 100 km/h. De automatische zestrapstransmissie wisselt daarbij met forse klappen van verzet. Ook als je rustig aan doet, vertoont de bak weinig souplesse. Hij laat geen steek vallen, maar boterzacht overschakelen is er niet bij. Dat maakt de BMW tot een nogal nerveuze machine, zeker met de krachtige drielitermotor aan boord. Maar als je daarvan houdt, ervaar je meer dan voldoende dynamiek. De besturing werkt prettig direct. De bekrachtiging, die in de eerste generatie van de X3 nog aan de sterke kant was, is nu goed.
Uiterst stabiel
BMW noemt z'n vierwielaandrijving xDrive. Het werkt in combinatie met het Dynamic Stability Control (DSC). Onder normale omstandigheden gaat 62 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Als het systeem signaleert dat de voorwielen beginnen te glijden, stuurt het in een fractie van een seconde meer aandrijving naar de achterwielen, en andersom. In extreme gevallen gaat zelfs alle aandrijving naar één as. Vrijwel niemand kan kwaad met hem, zo gemakkelijk laat-ie zich beheersen.
Ondanks dat hij tamelijk hoog op de poten staat, helt hij niet overdreven over in bochten. Voor zo veel stabiliteit betaal je echter een prijs. Het onderstel van de X3 is namelijk genadeloos hard. Iedere oneffenheid wordt doorgegeven. Je kunt dit dynamisch noemen, maar op de lange duur verlang je toch naar wat meer comfort. De geringe bodemvrijheid, banden die bedoeld zijn voor het asfalt en het ontbreken van een terreinreductie in de versnellingsbak verhinderen dat je in het terrein erg ver komt. Het Hill Descent Control (HDC), dat ervoor zorgt dat de auto stapvoets en gelijkmatig een gladde heuvel afdaalt, kan je op het onverhard wel verder helpen.
De met leer overtrokken zetels van de BMW doen in eerste instantie hard aan, maar na verloop van tijd ga je de harde zit toch waarderen. Je ervaart voldoende steun in je rug en van de ledematen. De voorstoelen laten zich elektrisch in alle richtingen verstellen en ook het stuurwiel is over een prima bereik verstelbaar, zowel axiaal als in hoogte. De rijpositie is voor elkaar; je zit hooguit een fractie te hoog boven het wegdek, maar daardoor heb je wel veel overzicht. Het dashboard kent een traditionele opstelling van het instrumentarium; twee grote instrumenten geven recht voor je neus alle belangrijke informatie door. Jammer is dat het dash dankzij het zwarte bovendeel van de middenconsole wat goedkoop oogt.
Hoogwaardig
In de High Executive-uitvoering heeft de X3 een omvangrijke standaarduitrusting. Hij heeft zaken als een remassistent, een boordcomputer, een in hoogte verstelbare passagiersstoel, een navigatiesysteem en een parkeersensor standaard. Het is echter vooral de merknaam van de X3 die de hoge aanschafprijs aanvaardbaar maakt. Want BMW staat voor rijkwaliteiten die door een ringetje te halen zijn en bovendien bouwen de oosterburen kwalitatief hoogwaardige auto's.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X3 xDrive30i High Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 77.980 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.996 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 6.650 tpm |
Maximaal koppel | 315 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.569 mm / 1.853 mm / 1.674 mm |
Wielbasis | 2.795 mm |
Massa leeg | 1.740 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 720 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,1s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 233 g/km |