BMW X3

Nieuwe wegen

BMW X3
AutoWeek 2003 nummer 46
AutoWeek 2003 nummer 46

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 46

Met de X5 heeft BMW nieuw standaarden gezet voor wat betreft het weggedrag op verhard voor 4x4's. Kan de Beierse autobouwer met de kleinere X3 opnieuw zo'n dynamische vierwielaandrijver neerzetten? Een kennismaking leert dat de vraag naar de jongste creatie van de Duitsers wel eens heel goed serieuze proporties kan aannemen.

BMW maakt zich op voor die grote vraag; het merk verkoopt wereldwijd momenteel ruim een miljoen auto's en wil dat binnen vijf jaar opvoeren naar circa 1,4 miljoen. Daarbij spelen niche-producten als de X3 een voorname rol. Met een vanafprijs van naar verwachting 53.000 euro (voor de 2,5-liter) is de X3 aan de prijs. Het model kent nog geen concurrentie in de eigen klasse, maar er zijn goedkopere 4x4's op de markt. De vraag is of de X3 genoeg te bieden heeft om z'n prijs te rechtvaardigen. De meningen over het model zullen uiteenlopen, maar een ding is zeker: hoe langer je naar de X3 kijkt, hoe meer je z'n looks weet te waarderen. De grote, zwarte kunststof bumpers zijn ons echter een doorn in het oog; ze kunnen gewoon niet voor een auto in deze prijsklasse. De bumpers zien er te glimmend en vooral te goedkoop uit.

Low budget
Aan boord treffen we ook her en der goedkoop aandoend kunststof. Het dashboard is bijvoorbeeld opgebouwd uit hard plastic en de bekerhouder aan de bijrijderskant komt eveneens low-budget over en lijkt in tegenspraak met de forse vraagprijs. Maar de zitpositie achter het stuur is foutloos, en zowel de hoofd- als beenruimte is voor- en achterin dik voor elkaar. De kofferbak meet 480 liter en de achterbankleuning is in twee ongelijke delen neer te klappen. Daarmee is de X3 dus praktisch zeer bruikbaar; niet onbelangrijk voor een voertuig dat ook uitgebreid ingezet moet kunnen worden in de privésfeer. In dit licht bezien vallen de netten in de voorportieren en het kleine handschoenenkastje weer tegen. De opberg- en aflegruimte is dus voor verbetering vatbaar. Dat dit beter kan, bewijzen concurrerende vierwielaandrijvers.

xDrive
De X3 blinkt vooral uit in z'n rijeigenschappen. De BMW beschikt over de nieuwe xDrive-vierwielaandrijving, die de gefacelifte X5 ook zal krijgen. De aandrijfkrachten worden langs elektronische weg verdeeld over voor- en achteras. Ten opzichte van gebruikelijke hydraulische systemen reageert xDrive (dat in combinatie werkt met BMW's DSC) sneller op gripverlies van de wielen. Het resultaat is een uitermate stabiel en beheersbaar weggedrag. De constant wisselende vermogensafgifte over beide assen in combinatie met een accurate besturing, die voldoende feedback geeft, maken de BMW een fijne metgezel. Opvallend is dat de koets van de toch tamelijk hoge X3 maar heel gering over z'n lengteas rolt. De keerzijde is een behoorlijk hard onderstel. Op ruwe ondergrond wordt de BMW daardoor snel oncomfortabel. Navraag leert dat we rijden met het standaardonderstel; we willen niet weten hoe hard de X3 wordt met sportvering! In het terrein staat hij z'n mannetje dankzij xDrive en Hill Descent Control, dat een beheerste afdaling op een glibberige helling mogelijk maakt. In urbane gebieden maakt de BMW vrienden met z'n kleine draaicirkel en z'n goede zicht rondom. En tel daarbij de krachtige remmen en de formidabel klinkende zescilindermotoren, waarmee de X3 in eerste instantie leverbaar wordt, nog eens op. Het hele pakket maakt de X3 een echte rijdersauto in de traditie van het merk. De 3,0-liter met automaat die wij rijden, presteert net zo gladjes en moeiteloos als de 330i en de 530i. Onverklaarbaar is het geluid dat de zespitter bij hoge toeren in de X3 produceert. Dat komt net iets te schril en te iel over. In de sedans klinkt de drieliter een stuk indrukwekkender.

Klinkend imago
De X3 staat in januari bij de dealer, allereerst met drielitermotor. De kleinere zescilinder, de 2,5-liter, komt naar verwachting in maart op de markt. Ook de drieliter diesel zal niet ontbreken in het gamma. En er staat een 2,0-liter benzinemotor op stapel voor de X3, maar wanneer we die mogen begroeten, is vooralsnog onbekend.
Met z'n uitmuntende rijeigenschappen en z'n krachtige, soepele motoren legt de X3, net als z'n grote broer X5 dat deed in zijn klasse, de lat hoger voor kleinere 4x4's. De X3 heeft bovendien een ruimtelijk interieur en een klinkend imago, dus niets lijkt z'n succes in de weg te staan. Of het zou z'n forse prijs moeten zijn. Concurrentie is in elk geval nog in geen velden of wegen te bekennen, dus daar heeft de BMW vooralsnog geen last van.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum