BMW X1 Xdrive 25i automaat High Executive (2015)
Tegen de stroom in
De tweede generatie van de X1 is in de hoogte (5 cm) en de breedte (2,3 cm) gegroeid, tegelijkertijd is hij 1,5 cm korter geworden. Niet alleen wat betreft maatvoering is de X1 naar zijn grootste broer X5 opgeschoven, ook het ontwerp doet daar sterk aan denken. Ook het interieur is flink opgewaardeerd, zowel op het gebied van materialen als afwerking. Vergeleken met de vorige X1 zit je nogal hoog in deze nieuwe.
Verder ervaar je de technische verwantschap met de voorwielaangedreven 2-serie. Dankzij de dwarsgeplaatste motor gaan er minder centimeters in de lengte verloren, waardoor de auto duidelijk ruimer is geworden. Vooral achterin is het nieuwe model echt stukken rianter dan het oude. De kofferruimte slikt een royale 500 liter, 80 liter meer dan voorheen. Wel is de toegang vrij smal. Voor het reguliere boodschappenwerk is er de elektrisch bedienbare achterklep met sensor onder de bumper. Als je met volle handen staat, hoef je alleen maar met je voet te zwaaien en de klep gaat open – erg handig.
De testauto heeft vierwielaandrijving, maar de achterwielen schakelen pas bij als de voorwielen grip verliezen. Het is dus niet langer een auto met achterwielaandrijving, wat sommige BMW-fans tegen de borst zal stuiten. De X1 is weliswaar één van de fijnste voorwielaandrijvers die we kennen, maar de ware BMW-verfijning ontbreekt. Vering en demping zijn goed in balans. Dankzij de variabele stuuroverbrenging hoef je bij een grote uitslag van de voorwielen het stuurwiel minder ver te verdraaien. Zo gaat het manoeuvreren gemakkelijker, terwijl de besturing rond de rechtuitstand rustiger wordt.
De motor van deze X1 kennen we al uit andere BMW's. Dankzij een turbo met variabele geometrie levert hij 231 pk en 350 Nm. Dat koppel is al ruim onder de 1.500 toeren per minuut beschikbaar, wat samen met de razendsnelle achttrapsautomaat een geweldige aandrijflijn oplevert. Alleen qua verbruik is het geen uitblinker; wij noteren een gemiddelde van 1 op 11,7.
Al met al is de X1 een fijne auto met een fors prijskaartje. 'Kaal' kost de X1 met deze aandrijflijn al 52 mille, maar door een vracht aan accessoires en pakketten kost deze testauto een ongelooflijke €72.699.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe X1 is stukken volwassener dan zijn voorganger, maar mist het typische BMW-gevoel. Daar staat een fraai en veel ruimer interieur tegenover, waardoor de auto er al met al toch flink op vooruit is gegaan.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X1 xDrive25i |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 61.415 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 170 kW / 231 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 61 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.439 mm / 1.821 mm / 1.598 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 6,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,6s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 144 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.