AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW X1 vs Peugeot 3008 - Dubbeltest

Luxe of daadkracht

76 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 20 2017
AutoWeek 20 2017

Je leest het in AutoWeek 20 2017

Peugeot heeft met zijn nieuwe 3008 een succesnummer in handen. Maar kan de SUV in dikke GT-trim ook op tegen een Duits premium product met dik prijskaartje? De Fransman probeert het tegen een BMW X1.

De markt schreeuwt op dit moment om SUV's. Voor merken die zulke modellen al jarenlang in het gamma hebben, is dat geen probleem. Merken die in de praktijk niet meer verkochten dan wat omgelabelde modellen van de concurrent, begrijpen dat ze tegenwoordig méér moeten bieden. Peugeot leende van concurrent Mitsubishi de Outlander en bracht die onder de naam Peugeot 4008 op de markt. Maar na dit avontuur is de Franse fabrikant nu helemaal om. De nieuwe 3008 is qua uitstraling een volwaardige SUV geworden en de 5008 is niet langer een saaie MPV. Beide auto's zijn onderdeel van de nieuwe strategie van het merk om stoere auto's te verkopen. Vorm gaat daarbij duidelijk voor functie: ondanks hun stoere looks zijn de modellen niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Op de Amerikaanse markt zou zoiets fataal zijn, maar in het mooi geasfalteerde Europa maakt dat allemaal niet zo veel uit. Sterker nog, er zijn merken die hun 'luxeterreinauto's' van weleer tegenwoordig aanbieden met aandrijving op slechts twee wielen.

Neem BMW, dat de nieuwe X1 ook levert zonder vierwielaandrijving. De sDrive-variant gaat zelfs nog verder: waar de vorige generatie X1 oorspronkelijk een achterwielaandrijver was, gaat bij onze testauto van vandaag al het vermogen naar de voorwielen. De SUV heeft in theorie hetzelfde platform als de 2-serie Active Tourer, een onderstel waarvan ook de Mini Clubman en Countryman gebruikmaken. Met de stap van de eerste naar de tweede generatie, heeft BMW de X1 duidelijk anders gepositioneerd. Het was een relatief lage cross-over, terwijl de huidige generatie hoger en vierkanter is: volbloed SUV.

Peugeot maakte met de 3008 een vergelijkbare stap. Omdat het Franse merk toch aan de bovenkant van zijn segment zit, vonden we het leuk om te kijken hoe de dikke 2.0 HDi 180 in GT-uitvoering, die wij als duurtester hebben, het doet tegen een premium model, in dit geval de BMW X1 2.0d sDrive. Peugeot wil dat zo brandbare woord overigens op afstand houden; heel bewust meldt het dat de 3008 en 5008 (welk laatste in feite gewoon een verlengde 3008 is, geen hoger geplaatst model) géén premium auto's zijn. Is er in de praktijk een achterstand ten opzichte van de BMW? En zo ja, waarin komt die dan tot uiting?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Lezersreacties (76) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum