BMW 635 CSi - Verslavend en dan is dit niet eens de M
De BMW 635 CSi is een machtige coupé uit de jaren 80. Je had hem ook met de legendarische letter M maar ook zonder rijdt de dikke 6-serie al verslavend leuk.
In 2025 viert de BMW 6-serie (E24) zijn vijftigste verjaardag, hoewel de officiële introductie begin 1976 plaatsvond, op de Salon van Genève. Een BMW van de generatie ‘sharknose’ met in alle gevallen een zescilindermotor. Aanvankelijk als 630 en 633, later als 628 en 635. In de jaren 80 ontstond het idee om de motor uit de M1 in de koets van de E24 te lepelen, wat in 1984 tot de M635 CSi leidde. Zijn 3,5-liter motor heeft vier kleppen per cilinder en is goed voor 286 pk. Het is de voordeligste manier om een BMW met deze krachtbron te rijden, een E28 M5 is een stuk duurder en een M1 is domweg onbetaalbaar, tenzij je nog ergens een kleine zes ton hebt liggen.
Sharknose, lage taillelijn
Wat uiterlijk betreft, vormde de E24 een voorbode van de eerste 7-serie (E23), die in 1977 op de markt kwam. Zet je hem naast zijn voorganger, de 3.0 CS, dan zie je dat er sprake is van voorzichtige evolutie. Onderhuids is er het nodige gelijk aan de Vijf, zij het dat de wielbasis iets korter is. En profil valt met name de lage taillelijn op. De zijruiten zijn daardoor groot en dat maakt de aanblik minder krachtig. De 635 heeft voor en achter een spoiler en staat op de bekende honingraatwielen van BBS. En waar hedendaagse auto’s van dit kaliber een agressief voorkomen hebben, is deze coupé in de kleur ‘Karminrot’ met al zijn chroom juist het toonbeeld van elegantie.
Vol opties
Aan de achterkant vallen de twee uitlaatpijpjes iets rechts van het midden op. Onder de achterlichten loopt een zwarte, geribbelde rubberstrip die goed harmonieert met de spoiler op het kofferdeksel. Niet alleen de buitenkant is onberispelijk, zo leert een blik in de motorruimte. Het mag dan een auto van 37 jaar oud zijn met iets meer dan 150.000 km op de klok, hij lijkt hier wel fonkelnieuw. De grote zescilinder motor ligt relatief ver naar voren, dat is tegenwoordig wel anders bij BMW. Het aircosysteem is omgebouwd naar het modernere koudemiddel R134a, zo bewijst een sticker op de veerschotel.
Helemaal een BMW uit die tijd
Het interieur is zoals je dat van een BMW uit die tijd mag verwachten, met de middenconsole die naar de bestuurder toe gericht staat. Hij is voorzien van opties als een schuifdak, cruisecontrol, stoelverwarming en airconditioning. Links van het stuur zit een checkpanel, waar je na een druk op de knop ziet hoe het gesteld is met de verlichting en het niveau van de koelvloeistof, olie en ruitensproeiervloeistof. Nog meer knopjes vinden we in de middenconsole, waar een boordcomputer zit. Die toont onder meer het brandstofverbruik, de buitentemperatuur, de gemiddelde snelheid en de actieradius. Op de deurpanelen zien we afdekdopjes op de plek waar raamslingers kunnen zitten. De twee achterpassagiers hebben ieder hun eigen kuipstoel die veel zijdelingse steun biedt.
Heerlijk stuk techniek en gelukkig een handbak
De eerste eigenaar heeft gelukkig niet gekozen voor een automatische transmissie. In een auto als deze hoort gewoon een handbak, al zal niet iedereen het daarmee eens zijn. Na het starten begint het genieten en dat wordt alleen maar intenser zodra de koppeling opkomt. De alom geroemde zespitter brengt een goed gecomponeerd stuk mechanische muziek naar je oren en doet aan een turbine denken. Dit exemplaren is er een met katalysator, en dan heb je 211 in plaats van 218 pk. Zo ongeveer vanaf 3.500 toeren raakt hij echt in zijn element en gaat moeiteloos en met merkbare gretigheid door tot voorbij de zesduizend toeren. Echt een heerlijk stuk techniek waarvan je elke minuut ten volle geniet. De vijfbak schakelt uiteraard voortreffelijk, met de pook bijna direct in de tandwielen. De besturing is bekrachtigd, maar voelt desondanks zwaar aan en houd je goed bij het rijden betrokken.
635 CSi rijdt verslavend
De rijeigenschappen zijn ronduit verslavend. De combinatie van het motorgeluid, de besturing en het bochtengedrag dagen je uit om wat extra gas te geven en de grens van zijn kunnen op te zoeken. Zijn beresterke motor en comfortabel aanvoelende onderstel maken hem daarnaast zeer geschikt voor lange reizen over de snelwegen bij onze oosterburen. Dit moet in zijn tijd een bijzonder indrukwekkende auto zijn geweest, gezien onze ervaringen in het heden. Dat deze 635 CSi in alle opzichten in nieuwstaat verkeert, is daarbij een mooie bonus.
Voor een 635 CSi, zonder M dus, vragen bedrijven bedragen van €30.000 tot €40.000. Een M635 CSi kost het dubbele.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 635 CSi |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 64.879 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.430 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 211 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 305 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.815 mm / 1.725 mm / 1.365 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Massa leeg | 1.475 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 650 kg |
Banden | 225/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
40 jaar BMW M5, test met eerste bewijst dat je geen 600 pk nodig hebt voor intens genot
Designdrive BMW 6-serie E24: waarom dit de ultieme sharknose en een designicoon is
BMW M635 CSi - In het Wild
Op de rollenbank - BMW 628 CSi
Deze Ford Probe is als een goede wijn - Liefhebber gezocht
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.