BMW 1-serie - Eerste rijtest

Voorwielaandrijving nu de basis

97 reacties

Video
AutoWeek 29 2019
AutoWeek 29 2019

Je leest het in AutoWeek 29 2019

Het zat er al jaren aan te komen en de nieuwe BMW 1-serie is vanaf nu definitief  een voorwielaandrijver. Roy begon voorzichtig met de M135i met xDrive.

Hoeveel heilige huisjes zijn er nu al omver? Porsche introduceerde (en stopte met) diesels, Lamborghini kwam met een SUV, Ferrari heeft nu vierwielaandrijving en jawel, de nieuwe BMW 1-serie is nu een voorwielaandrijver. Niets blijft de oldskool autoliefhebber bespaard, zo lijkt het. De vraag dicteert echter het aanbod. Het BMW-debuut op dit vlak was voor de 2-serie Active Tourer, waarna de 2GT, X1 en X2 volgden. Maar bij de 1-serie was achterwielaandrijving juist een usp, en BMW schroomde niet om elke concurrent die voorwielaandrijving had weg te zetten als een sukkel die niets met écht autorijden ophad. Nu moet het toch een beetje door het stof. Anderzijds, geld speelt ook een rol en de klant heeft altijd gelijk. De bulk van de klanten kocht een 118d, wilde eigenlijk meer ruimte en neemt helemaal niet elke bocht dwars. Hoe anders was dat bij de 2-serie, waar een aanzienlijk deel van de verkopen bestond uit de 235i en later de 240i. Daarom meteen wat goed nieuws: een nieuwe 2-serie zal niet op deze 1-serie zijn geënt, maar opnieuw een achterwielaandrijver worden.

Vandaag rijden we echter de nieuwe 1. En meteen in de dikste uitvoering: een M135i, met standaard xDrive-vierwielaandrijving. Omdat de basis voorwielaandrijving is, kan er middels een platenkoppeling maximaal 50 procent van het vermogen naar de achterwielen zodra de voorwielen het niet meer kunnen bijbenen. BMW begreep dat deze M135i extra kritisch bekeken zou worden en heeft dus nog meer dan anders zijn best gedaan om er een sportieve auto van te maken. Sowieso krijg je standaard een sperdiff tussen de voorwielen en ligt de auto een centimeter lager dan de normale 1-serie. Daarbij krijg je ingrepen op de remmen om de auto nog harder de hoek om te krijgen.

RUIMTE

De zitpositie is meer dan uitstekend en het interieur heeft een enorme stap gemaakt ten opzichte van de vorige generatie 1-serie. Achterin merk je goed wat het voordeel van de voorwielaandrijving is: ondanks de bijna gelijke buitenmaten kunnen je passagiers nu eindelijk behoorlijk zitten. BMW’s jongste infotainment is snel en vooral op connectiviteitsgebied erg goed.

De motor is niet langer een fijne zes-in-lijn, maar de viercilinder uit onder meer de BMW 330i. Dit onder meer omdat de motor nu dwarsgeplaatst ligt. Het blok is wel verder opgepompt, namelijk naar 306 pk. Hij is standaard gekoppeld aan BMW’s bekende achttraps automaat. De minder krachtige motoren krijgen de zeventraps bak met dubbele koppeling die we kennen van onder meer de Mini Cooper. De motor is krachtig en in combinatie met xDrive schiet de auto in 4,8 tellen naar 100 km/h. Evengoed missen we in de aandrijflijn wat karakter. De gasrespons is door de grote turbo niet super en richting de toerenbegrenzer valt er weinig extra te halen. De automaat is wel goed en reageert prima op flippers en gasinput.

Het rijden heeft meerdere kanten. De slechte kant is dat de x-factor van de vorige M135i (al dan niet met xDrive) volledig is verdwenen. De auto kent geen spannend of wild randje meer en daarmee is er merkbaar rijplezier verdwenen. Daar staat tegenover dat hij zeer snel is, zowel rechtuit als in bochten. Maar dit is meer een snelle GT in vijfdeursvorm dan een hot hatch: daarvoor ontbreekt er wat peper. Alle onderstelingrepen maken de nieuwe 1-serie tot een van de best rijdende auto’s in zijn segment: we kijken nu al uit naar de tweestrijd met de Focus. Dat hoeft dan zeker niet de M135i te zijn; ook de 118d die we probeerden, rijdt meer dan uitstekend en zal met een gelijkwaardige Focus strijden om de titel beste rijdersauto in het segment. De besturing zou communicatiever mogen, vooral rond de middenstand. In de M135i voelt hij bovendien iets té direct. Maar het onderstel is erg goed met een kont die bereid is mee te bewegen als je in de bocht moet corrigeren. BMW is verder erg trots op zijn nieuwe tractiecontrole die nog veel sneller vermogen knijpt, zodat de ingrepen minder storend zijn. Maar met de overvloed aan grip van de M135i in droog, zonnig weer moet het oordeel daarover wachten tot de eerste natte herfstdag.

Voor de gemiddelde koper van de 1-serie is de auto zeer geslaagd. Hij rijdt zeer goed, de aandrijflijnen zijn top, infotainment en rijassistentiesystemen staan op hoog niveau en het ruimteaanbod nam toe. De puristen die ook in dit segment iets wilds willen, kunnen met een nieuwe 2-serie straks alsnog hun lol op. De auto staat in september bij de dealers, de prijzen die wij noemen, zijn nog niet 100 procent definitief, maar geven een goede indicatie. Een plug-in versie volgt later.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model M135i xDrive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 70.215

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.319 mm / 1.799 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.500 kg
Laadvermogen 585 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 167 g/km

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (97) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum