BMW iX - Eerste rijtest

Indrukwekkende modderschuit

BMW iX
AutoWeek 39 2021
AutoWeek 39 2021

Je leest het in AutoWeek 39 2021

Over het uiterlijk van de BMW iX zijn de meningen verdeeld en dat zullen ze ook wel altijd blijven. Onder dat controversiële uiterlijk schuilt echter een indrukwekkende EV, die bewijst dat het i-label zich achter de schermen steeds is blijven doorontwikkelen.

Bij internationale persintroducties zie je altijd collega’s die met dezelfde nieuwe auto onderweg zijn als jij. Meestal is dat geen probleem, maar nu word ik, elke keer dat ik een collega zie rijden, eraan herinnerd met wat voor een netvliesverschroeiend gedrocht ik onderweg ben. Zeker omdat de iX niet alleen opvallend gestileerd is, maar ook nog eens heel erg groot. Hij is nog een fractie langer dan een X5, al is de iX in het echt meer een hoge MPV dan een echte SUV.

i-label

Gelukkig valt er meer over de iX te vertellen dan alleen dat hij er nogal polariserend uitziet. Dit is namelijk de nieuwe vaandeldrager van het i-label van BMW. Daarmee leken de Duitsers rond 2013 een vliegende start te maken, want met de i3 was het merk één van de voorlopers op het gebied van elektrisch rijden. Daarna bleef het echter heel lang stil. Tenminste, naar de buiten­wereld. Achter de schermen werd er namelijk druk doorgewerkt, met de iX, maar ook met de aankomende i4 als wapenfeiten. Ze zijn allebei voorzien van de nieuwste generatie elektromotoren van BMW. Het merk zelf spreekt van de vijfde generatie, al rekent het dan wel de elektrische Mini E- en ActiveE-concepts mee, waardoor de i3 in feite al de derde generatie was.

Meer dan 100 kWh

Terug naar de iX, die bij de introductie leverbaar is als xDrive40 en xDrive50. Ze hebben beide twee magneetvrije synchroon­motoren, eentje op elke as. Het verschil zit in de capaciteit van het accupakket en het vermogen van de motoren: 326 pk en 71 kWh nettocapaciteit voor de 40, 523 pk en 105 kWh voor de 50, waarmee we de eerste kilometers maken. Daarmee is het één van de weinige auto’s die boven de 100 kWh uitkomt, met als gevolg dat het bereik volgens de WLTP-cyclus uitkomt op een aanzienlijke 630 kilometer. Dat is voor een dergelijk grote auto bijzonder netjes.

Je moet dan wel de verleiding van dik 500 pk kunnen weerstaan. Op een stuk onbegrensde autobahn kunnen we verifiëren dat de iX inderdaad bij 200 in de begrenzer loopt, dat de auto daar bizar gemakkelijk heen loopt en dat je de kilowatturen dan bijna uit de accu kunt horen vliegen. Toch zien we na een route van dik 250 kilometer waarin we allerminst hypermilen slechts de helft van de batterijcapaciteit opgaan. Dus 500 kilometer is in de praktijk goed haalbaar en met een wat rustiger rijstijl ga je daar overheen. En anders is er altijd nog de 40, die verder komt en die anders dan zijn sterkere broer nog dit jaar kan worden geleverd. Die zou met 326 pk nog altijd snel genoeg moeten zijn, zonder het bedrieglijke van de topversie. Het gaat namelijk wel erg gemakkelijk erg hard.

Zweven

Niet dat het onderstel daar overigens moeite mee lijkt te hebben. Alle technologische vondsten van BMW zijn aanwezig, van een carbon passagierscel tot luchtvering en van vierwielbesturing tot adaptieve dempers: ook hierin loopt de iX in de voorhoede. Hij is op zijn best als je hem als een vliegend tapijt over de weg laat zweven. De auto is dan bijzonder stil en het onderstel boterzacht. Zet je de boel in Sport, dan word je toch weer verrast door hoeveel reserve er dan is en hoe lang het duurt voordat de banden hun strijd met het asfalt staken. Je moet alleen wel de ruimte hebben én de juiste rijmodus vinden, want behalve de nieuwste elektromotoren krijgt de iX ook de nieuwe generatie iDrive en dat is even wennen. De meeste fysieke knoppen zijn verdwenen, de functies zijn verstopt in een touchscreen, dat nog wel met een fysieke controller kan worden bediend. Het werkt snel en duidelijk, maar we missen bijvoorbeeld de mogelijkheid om met één druk op de knop in Sport te komen. Ook de rij sneltoetsen waar je bijna elke denkbare functie onder kon verstoppen, is gesneuveld.

En als we dan toch aan het zeuren zijn: het interieur van de iX is heel bijzonder, maar de materialen zijn niet overal van de kwaliteit waarop je zou hopen. Het gedeelte onder de middenarmsteun past bijvoorbeeld niet in een auto van een ton. Maar het oogt allemaal wel heel bijzonder en hightech. En dan wordt de iX het komende jaar ook nog voorzien van nieuwe technologieën, zoals een uitgebreidere parkeerassistent en een voorziening waarbij je routes van maximaal 200 meter in het systeem kunt ‘opnemen’, waarna de auto diezelfde route met een druk op de knop zelfstandig kan afleggen. Zo kun je de iX dus bijvoorbeeld leren om zichzelf te parkeren in je parkeergarage. Op termijn kan dat zelfs terwijl de bestuurder met zijn smartphone naast de auto staat. Dat heeft dan wel weer het nadeel dat je ernaar moet kijken …

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum