BMW i5 vs. Mercedes EQE - Vergelijkende Test

Komt de betere elektrische zakensedan uit Stuttgart of uit München?

125 reacties

Video
AutoWeek 49 2023
AutoWeek 49 2023

Je leest het in AutoWeek 49 2023

Met de E-klasse en de 5-serie dingen BMW en Mercedes al decennia lang om de gunst van dezelfde doelgroep. De strijd gaat verder met EV’s: de i5 en de EQE. Wie bouwt de betere elektrische zakensedan?

Is de BMW i5 net als de Mercedes EQE een op zichzelf staand model?

De Mercedes-Benz EQE is een zelfstandig model. Hij is weliswaar de elektrische tegenhanger van de E-klasse, maar de E en de EQE hebben geen enkel stuk plaatwerk gemeen. Hoe anders is dat bij de BMW i5. Dat is niets anders dan de elektrische nieuwe 5-serie. De jongste reeks is er als vanouds met diverse benzine- en dieselmotoren, en later ook plug-in hybride techniek. Nu nog is de i5 er alleen als sedan, maar voor begin volgend jaar staat er een stationwagon – Touring in BMW-jargon – op de rol. De i5 maakt dus geïntegreerd onderdeel uit van de 5-serie.

Is het slim van BMW dat de i5 zijn koets deelt met de 5-serie?

Voor zowel de oplossing van Mercedes (twee verschillende modellen) als die van BMW (één model voor alle aandrijfvarianten) valt iets te zeggen. Al kleven er aan beide benaderingen nadelen. Door voor zijn elektrische sedan een andere koets te gebruiken hoeft Mercedes minder compromissen te sluiten. Zo vind je in de EQE geen middentunnel waar een cardanas onderdoor loopt en kan in de E-klasse de hele bodem zo laag mogelijk worden gehouden omdat daar geen accupakket onder verstopt hoeft te worden. BMW neemt die beperkingen voor lief. Ze hechten in München meer waarde aan het te behalen schaalvoordeel, door zoveel mogelijk componenten te delen en daarnaast te profiteren van extra flexibiliteit in de productie. Want wanneer de vraag verschuift van versies met een verbrandingsmotor naar elektrisch aangedreven varianten of wanneer de vraag naar die laatste juist achterblijft op de verwachtingen, dan kan BMW snel en eenvoudig schakelen.

Uit welke versies kunnen we kiezen?

BMW biedt de i5 vooralsnog aan in twee varianten: er is een uiterst dynamische i5 M60 en een wat meer ingetogen i5 eDrive40. In het eerste geval gaat het om een 601 pk vierwielaandrijver, de ander is een 340 pk achterwielaandrijver en ook de auto in deze test. Voor een zo eerlijk mogelijk vergelijking hebben we de Mercedes als 292 pk EQE 350, eveneens als achterwielaandrijver. De EQE 350 is er immers ook als de vierwielaangedreven EQE 350 4Matic, met ook voorin nog een elektromotor. Sowieso is de keuze bij Mercedes aanmerkelijk breder. In totaal zijn er momenteel zeven aandrijfvarianten van de EQE, variërend van de 245 pk EQE 300 tot de dikke Mercedes-AMG EQE 53 4Matic met 687 pk. Daar lijkt de keuze uit twee bij BMW schril tegen af te steken, maar ga er gerust van uit dat dat nog verandert.

In deze video gaan we in op alle onderdelen van een vergelijkende test, wil je alle cijfers en prestaties en het complete verhaal zien, zorg dan dat je als ingelogde gebruiker de pdf uit het magazine downloadt. 

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (125) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum