Test: BMW i3s (2017)
Op twee gedachten
59 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Van een elektrische auto kijkt niemand meer op, maar een sportversie van een elektrische auto is minder vanzelfsprekend. BMW probeert het met de i3s, met extra vermogen en een sportonderstel. In Portugal zoeken we uit of dat werkt.
In principe hoeft er geen bezwaar te zijn tegen een sportieve versie van een elektrische auto. Goed, doorgaans zijn het niet de lichtste auto's, maar dat probleem heeft BMW bij de i3 al ondervangen door de slimme bouwwijze. Het onderstel bevat veel aluminium en het inzittendencompartiment dat daarop rust, bestaat voornamelijk uit CFRP, plastic versterkt met koolstofvezel dus. Met een totaalgewicht van nog geen 1.200 kilo vormt de i3 in principe een prima basis voor een sportievere versie. Voeg wat extra vermogen toe, stijvere stabilisatorstangen, een verlaagd onderstel, bredere banden, een grotere spoorbreedte en steviger schokdempers en het klinkt op papier allemaal als een geloofwaardige sportieve variant.
Toch pakt het in de praktijk helaas allemaal wat minder goed uit. Allereerst lever je ten opzichte van de normale i3 best wel wat comfort in. Slecht wegdek en putdeksels krijg je als bestuurder daardoor erg nadrukkelijk door en dat gaat na verloop van tijd best wel vervelen. Nu is dat vaker het geval bij een meer dynamisch ingestoken variant van een bestaand model, alleen zijn bij de i3s de verbeteringen verhoudingsgewijs klein. Zeker, hij stuurt wat directer in, rolt minder om zijn lengteas en houdt langer zijn banden aan het asfalt, maar levensgroot zijn de verschillen niet. Dat komt deels doordat de standaard i3 al verrassend goed rijdt, doordat de massa laag in de auto is geplaatst. Het komt ook door het feit dat de banden weliswaar breder zijn, maar het nog altijd om Bridgestones Ecopia gaat. Die vormen de beperkende factor, waardoor de grip niet enorm veel hoger ligt dan bij de normale i3.
STRIJDIGE BELANGEN
Dat geeft ook aan waar het probleem van de i3s zit: de belangen van zijn twee helften conflicteren met elkaar. Enerzijds wil je zo veel mogelijk weerstand vanuit de banden om gripverlies tegen te gaan en zo de wegligging en tractie te verbeteren. Anderzijds beperkt dat de actieradius, die juist gebaat is bij een zo laag mogelijke rolweerstand. Omdat de reikwijdte in de praktijk op zo'n 200 kilometer ligt, wil je daar niet al te veel op inboeten. Daar komt bij dat als je de i3s sportiever gaat rijden de actieradius ook omlaag gaat. En die is niet dermate riant dat je daar achteloos aan voorbij kunt gaan. Kortom, de extra sportieve capaciteiten kun je niet onbeperkt benutten.
Wat voor het onderstel geldt, geldt ook voor de aandrijflijn. Ten opzichte van de reguliere i3 krijgt de S er 14 pk en 20 Nm bij. Dat klinkt niet indrukwekkend, maar doordat het maximale koppel vanaf stilstand tot je beschikking staat, sprint de i3s in 6,9 seconden naar de 100 en stopt de versnelling pas bij 160 km/h in plaats van de 7,3 seconden en 150 km/h die de i3 zonder s laat noteren. Maar ook hiervoor geldt: de normale i3 voldoet al en als je het extra vermogen gaat gebruiken, red je die 200 kilometer natuurlijk niet meer.
Het blijft telkens weer een prettige ervaring aan boord van een elektrische auto. Versnellen gaat lineair en vrijwel geluidloos, wat bijdraagt aan het comfort. Vertragen gaat nog altijd vrij sterk op het moment dat je het rechterpedaal loslaat om zoveel mogelijk energie terug te winnen. Daar wen je snel aan, maar het zou in de file prettig zijn als de mogelijkheid bestond om de mate van vertragen te beïnvloeden, zoals in sommige andere elektrische auto's wel kan.
RANGE-EXTENDER
De komst van de i3s valt samen met de facelift voor de i3. In principe heeft die niet heel erg veel om het lijf. Nieuwe ledlichtunits, iets anders getekende bumpers en de logo's aan de achterzijde zitten voortaan verder naar de zijkant geplaatst voor een breder aanzicht van achteren, dan heb je het wel gehad. Klein werk dus. Dat komt ook doordat er op technisch vlak al eerder een groter accupakket beschikbaar kwam met 33 in plaats van 22 kWh. Vanaf nu is dat ook gelijk de enige keuze, de 22 kWh-versie keert niet terug in de prijslijst. Uiteraard blijft de tweecilinder range-extender wel op de optielijst staan, die kan worden gecombineerd met zowel de normale i3 als de i3s. Wel een flinke investering, want waar de normale i3 begint bij € 39.549 kost de versie met range-extender minimaal € 44.494. In beide gevallen kost de s nog eens € 3.600 extra. Gezien de zeer slimme constructie van de BMW i3 valt die prijs best te rechtvaardigen, maar dat doet niets af aan het feit dat er inmiddels ook concurrenten op de markt zijn die voor minder geld een vergelijkbare actieradius bieden, of voor hetzelfde geld meer reikwijdte. Die hebben dan wel geen sportversie, maar dat is gezien de eerste ervaringen op dit moment nog geen bezwaar.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Verrassend vlot
- +Niet zwaar voor een elektrische auto
- -Sportversie voelt als compromis
- -Vrij prijzig
Lezersreacties (59) (gesloten)
Waar laten ze die dingen dan?
Zullen we maar gewoon een zwartepieten discussie starten?
Ik ben voor!
Conclusie van mijn kant: zinloos.
Ik heb veel sympathie voor het autootje, maar deze versie is hersenloos. Doe dan het origineel met 2 of 3 maal de actieradius. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn, heren BMW ingenieurs?
Dan kan je dus gewoon schoon, met een schoon geweten gáán met die I3. Kijken wat I kan. (Dom dat BMW zich alsnog ingehouden heeft)
Ooit in het echt gezien?
Ik vind dat autootje wel grappig, een beetje een BMW die BMW niet hoeft na te doen. Dan heb je bij mij al een hele zooi credit points bij elkaar verdiend.
Een S versie zou ik zelf niet kiezen.
Als je nu 170 km haalt dan duikt de actieradius als het winter wordt ruim onder 150 KM.
Daarnaast is de auto niet mooi, niet sportief en € 40.000.
Conclusie: ze lopen niet voorop en veel te duur voor een lelijke boodschappenkar.
Marco durft het alleen niet hardop te zeggen.
Mooi vind ik hem niet maar wel interessant autootje
precies, deze is goedkoop om te rijden vanwege scherpe tarieven en lage bijtelling. En dan rij je toch wat meer bijzonders dan een Ioniq of Leaf of Golf in mijn beleving.
V.w.b. de aktieradius schiet hij natuurlijk te kort, daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
Maar v.w.b. beleving en materiaalkeuze niets dan lof. Ga er maar eens mee rijden, dan ga je vanzelf lachen (snel, wendbaar, leuk interieur)
Nu nog niet goed genoeg, maar , wordt het over een paar jaar wel .
Daarom is deze ook zo van toepassing op jullie
https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_HKNwReuefw88NYMzNrrsFbuFgQSlF4TR.jpg
Deze is in ieder geval bij mij dichter bij de waarheid.
https://pure-energie.nl/SiteFiles/temp/5e9cd016de56fb76161ae59bb1b7faaa-200x200.jpeg
Niet helemaal de waarheid, want ik rij in een Renault Zoe, maar mijn leverancier is Pure Energie.
https://www.wired.com/2014/10/envision-solar-ev-charger/
Ah juist die groene stroom certificaten waar aan alle kanten mee gesjoemeld wordt.
Niks certificaten, maar 100% groene stroom voor 100% uit Nederland!
Als u het zelf maar gelooft of niet dan.
Het is een geloof
De i3 is al een auto voor bejaarden, heeft het sex-appeal van Ien Dales en nu kan je lekker los gaan op deze Ien3... en bedankt BMW... freude am fahren is bij deze weggefahren...
OT
BMW toonde als enige Duitse fabrikant lef door met deze i3 te komen.
Leuk praktisch autootje voor stedelijke gebieden, in het Haagse rijdt zelfs de HTM er mee.
Voor een bepaalde groep fanboys is hij veel te spannend, hetgeen zij dan gemakshalve maar lelijk noemen.
Ach, hier kan je tenminste nog wat van vinden, dit wordt de eerste EV die de klassieker status gaat bereiken.
Die gok durf ik wel aan.
En of die nou op groene of grijze stroom rijdt, lekker belangrijk. Als het als 230 V 50hz uit de wandcontactdozen komt merk je het verschil toch niet.
http://www.businessinsider.de/bmw-koennte-im-kampf-gegen-tesla-einen-teuren-fehler-begangen-haben-2017-12
En die 170km actieradius valt ook mee.......200 doe ik regelmatig.
Ja heel erg belangrijk dat stoplicht sprintje, vooral voor 18 jarigen met een petje.
Maar het blijft veel geld voor een relatief kleine auto.
Het is niet zo moeilijk: is je gemiddelde enkele reisafstand per dag (in totaal desnoods..) onder of rond de 100km, dan is deze i3 je beste vriend.
De "het bespaart geen tijd" kritieken ten spijt: Het bespaart mij wel degelijk tijd. Altijd opgeladen voor de deur, en nog lekker warm ook. Wat een straf... Stom hok hoor, zo'n i3.
Heb je de Corvette uitvoering?
http://life.belux-bmw.com/nl/de-range-extender-het-geheime-wapen-van-de-bmw-i3/
http://autowpaper.com/bmw-i3-production-2.html#gal_post_4871_bmw-i3-production-2.jpg
Met extender:
http://evworld.com/news.cfm?newsid=31482
Aparte jonges ,....
De i8 is natuurlijk een prettig gestyleerde sportwagen en daarnaast zou ik de i3 de enige interessant vormgegeven BMW in het gamma willen noemen. Naast interessant zou ik de wagen ook gewoon mooi noemen.
Voor de rest maakt BMW voornamelijk oubolige, eenvormige SUVs / crossovers en de enkele sedan in het gamma ziet eruit als een Hyundai (oid) met een opgeleukt grilletje.
i3s:
Het prijzenswaardige aan de i3 was de rucksichtlose drang naar efficientie. Van het baanbrekend mechanisch concept tot aan die smalle bandjes. Dat dat pad bij de eerste model-update wordt verlaten, is uitermate teleurstellend. BMW luistert blijkbaar toch nog teveel naar de mensen die gisteren leven. Natuurlijk mag er een hot hatch versie van de i3 zijn, maar in mijn beleving zouden andere aspecten (verdere efficientieverbeteringen, verbeteren electrische aandrijflijn, etc) een hogere prioriteit moeten hebben. En dan nog een 15 duizend euro van de prijs af doen...
Over een aantal maanden zal de actieradius met gemak naar 250 km stijgen.
Wat betreft rij-eigenschappen kan ik kort zijn: dit is de best sturende BMW sinds jaren! En ik rij al heel lang BMW's met M-Sportpakket. Deze auto biedt dezelfde fun als de oudere modellen waarbij alles draaide om rij-eigenschappen. Daarnaast is het ook nog eens de snelste BMW van 0-60 km/h
Voor een review van mensen met kennis van zaken: https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/s-94ah-5dr-auto/first-drive
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.