AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: BMW i3s (2017)

Op twee gedachten

59 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 50 2017
AutoWeek 50 2017

Je leest het in AutoWeek 50 2017

Van een elektrische auto kijkt niemand meer op, maar een sportversie van een elektrische auto is minder vanzelfsprekend. BMW probeert het met de i3s, met extra vermogen en een sportonderstel. In Portugal zoeken we uit of dat werkt.

In principe hoeft er geen bezwaar te zijn tegen een sportieve versie van een elektrische auto. Goed, doorgaans zijn het niet de lichtste auto's, maar dat probleem heeft BMW bij de i3 al ondervangen door de slimme bouwwijze. Het onderstel bevat veel aluminium en het inzittendencompartiment dat daarop rust, bestaat voornamelijk uit CFRP, plastic versterkt met koolstofvezel dus. Met een totaalgewicht van nog geen 1.200 kilo vormt de i3 in principe een prima basis voor een sportievere versie. Voeg wat extra vermogen toe, stijvere stabilisatorstangen, een verlaagd onderstel, bredere banden, een grotere spoorbreedte en steviger schokdempers en het klinkt op papier allemaal als een geloofwaardige sportieve variant.

Toch pakt het in de praktijk helaas allemaal wat minder goed uit. Allereerst lever je ten opzichte van de normale i3 best wel wat comfort in. Slecht wegdek en putdeksels krijg je als bestuurder daardoor erg nadrukkelijk door en dat gaat na verloop van tijd best wel vervelen. Nu is dat vaker het geval bij een meer dynamisch ingestoken variant van een bestaand model, alleen zijn bij de i3s de verbeteringen verhoudingsgewijs klein. Zeker, hij stuurt wat directer in, rolt minder om zijn lengteas en houdt langer zijn banden aan het asfalt, maar levensgroot zijn de verschillen niet. Dat komt deels doordat de standaard i3 al verrassend goed rijdt, doordat de massa laag in de auto is geplaatst. Het komt ook door het feit dat de banden weliswaar breder zijn, maar het nog altijd om Bridgestones Ecopia gaat. Die vormen de beperkende factor, waardoor de grip niet enorm veel hoger ligt dan bij de normale i3.

STRIJDIGE BELANGEN

Dat geeft ook aan waar het probleem van de i3s zit: de belangen van zijn twee helften conflicteren met elkaar. Enerzijds wil je zo veel mogelijk weerstand vanuit de banden om gripverlies tegen te gaan en zo de wegligging en tractie te verbeteren. Anderzijds beperkt dat de actieradius, die juist gebaat is bij een zo laag mogelijke rolweerstand. Omdat de reikwijdte in de praktijk op zo'n 200 kilometer ligt, wil je daar niet al te veel op inboeten. Daar komt bij dat als je de i3s sportiever gaat rijden de actieradius ook omlaag gaat. En die is niet dermate riant dat je daar achteloos aan voorbij kunt gaan. Kortom, de extra sportieve capaciteiten kun je niet onbeperkt benutten.

Wat voor het onderstel geldt, geldt ook voor de aandrijflijn. Ten opzichte van de reguliere i3 krijgt de S er 14 pk en 20 Nm bij. Dat klinkt niet indrukwekkend, maar doordat het maximale koppel vanaf stilstand tot je beschikking staat, sprint de i3s in 6,9 seconden naar de 100 en stopt de versnelling pas bij 160 km/h in plaats van de 7,3 seconden en 150 km/h die de i3 zonder s laat noteren. Maar ook hiervoor geldt: de normale i3 voldoet al en als je het extra vermogen gaat gebruiken, red je die 200 kilometer natuurlijk niet meer.

Het blijft telkens weer een prettige ervaring aan boord van een elektrische auto. Versnellen gaat lineair en vrijwel geluidloos, wat bijdraagt aan het comfort. Vertragen gaat nog altijd vrij sterk op het moment dat je het rechterpedaal loslaat om zoveel mogelijk energie terug te winnen. Daar wen je snel aan, maar het zou in de file prettig zijn als de mogelijkheid bestond om de mate van vertragen te beïnvloeden, zoals in sommige andere elektrische auto's wel kan.

RANGE-EXTENDER

De komst van de i3s valt samen met de facelift voor de i3. In principe heeft die niet heel erg veel om het lijf. Nieuwe ledlichtunits, iets anders getekende bumpers en de logo's aan de achterzijde zitten voortaan verder naar de zijkant geplaatst voor een breder aanzicht van achteren, dan heb je het wel gehad. Klein werk dus. Dat komt ook doordat er op technisch vlak al eerder een groter accupakket beschikbaar kwam met 33 in plaats van 22 kWh. Vanaf nu is dat ook gelijk de enige keuze, de 22 kWh-versie keert niet terug in de prijslijst. Uiteraard blijft de tweecilinder range-extender wel op de optielijst staan, die kan worden gecombineerd met zowel de normale i3 als de i3s. Wel een flinke investering, want waar de normale i3 begint bij € 39.549 kost de versie met range-extender minimaal € 44.494. In beide gevallen kost de s nog eens € 3.600 extra. Gezien de zeer slimme constructie van de BMW i3 valt die prijs best te rechtvaardigen, maar dat doet niets af aan het feit dat er inmiddels ook concurrenten op de markt zijn die voor minder geld een vergelijkbare actieradius bieden, of voor hetzelfde geld meer reikwijdte. Die hebben dan wel geen sportversie, maar dat is gezien de eerste ervaringen op dit moment nog geen bezwaar.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

BMW i3S
BMW i3s
BMW i3s
BMW i3s
BMW i3s
BMW i3s
BMW i3s
BMW i3s
BMW i3s
BMW i3s
BMW i3s

  • +Verrassend vlot
  • +Niet zwaar voor een elektrische auto
  • -Sportversie voelt als compromis
  • -Vrij prijzig

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
haton
haton
  • 3
Verdomd, ik heb een probleem: video niet gevonden.
Waar laten ze die dingen dan?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nou over de I3 valt niet veel te melden. Marco weet het ook niet.

Zullen we maar gewoon een zwartepieten discussie starten?
Ik ben voor!
haton
haton
  • 3
O, ik zag de video.
Conclusie van mijn kant: zinloos.
Ik heb veel sympathie voor het autootje, maar deze versie is hersenloos. Doe dan het origineel met 2 of 3 maal de actieradius. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn, heren BMW ingenieurs?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Stel je moet 75km heen en 75 terug en je hebt genoeg zonnepanelen.
Dan kan je dus gewoon schoon, met een schoon geweten gáán met die I3. Kijken wat I kan. (Dom dat BMW zich alsnog ingehouden heeft)
haton
haton
  • 8
@De La Frikandel,
Ooit in het echt gezien?
Ik vind dat autootje wel grappig, een beetje een BMW die BMW niet hoeft na te doen. Dan heb je bij mij al een hele zooi credit points bij elkaar verdiend.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 2
@Haton. Ja, ik heb de i3 meerdere malen gezien en ik vind het echt niet mooi. Kan het niet helpen. Ik vind de Tesla S bijvoorbeeld wel mooi. Heeft niks met EV te maken. Ik zou de S ook mooi vinden als ie met verbrandings motor zou zijn uitgerust. Ik zie te vaak alternative modellen (niet negatief bedoeld) die qua design gewoon mijn smaak niet is. Zelfde met Nissan Leaf (in het rood net een kersebonbon) of de Prius (zeepje), of de Honda insight ( kleiner zeepje). Overigens prima wagens, hoor, maar niet mooi
Anoniem
Anoniem
  • 1
Mijn geweten wordt niet schoner als ik met dit blokkendoosje zou rijden. Wat een suf bakje vind ik dit. De BMW i8 zegt me dan toch meer qua design. Maar helaas, de aandrijflijn spreekt me totaal niet aan....
ak2
ak2
  • 2
Zowel de I3 als de I8 vind ik bijzonder leuke, slimme en vooruitstrevende auto's.
Een S versie zou ik zelf niet kiezen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
BMW moet zich echt kapot schamen.

Als je nu 170 km haalt dan duikt de actieradius als het winter wordt ruim onder 150 KM.
Daarnaast is de auto niet mooi, niet sportief en € 40.000.

Conclusie: ze lopen niet voorop en veel te duur voor een lelijke boodschappenkar.

Marco durft het alleen niet hardop te zeggen.
vertmaori
vertmaori
  • 2
Hierbij is de Pontiac Aztek een schoonheid, lelijkheid kent geen tijd. Gelukkig rijden er niet al teveel van rond.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@ De la frikandel: Vergeleken met andere BMW's zoals de X-serie is dit natuurlijk een pareltje dat ook nog eens mooie techniek heeft. Alleen veel te duur maar dat geldt voor iedere BMW.
Wulp
Wulp
  • 0
En hoe duur is ie in de lease? Al die kritiek op hoge prijzen doen er tegenwoordig veel minder toe..

Mooi vind ik hem niet maar wel interessant autootje
Anoniem
Anoniem
  • 1
De aandacht afleiden van het echte werk. Een bereikbare auto met een acceptabele actieradius. Dat doen de Europese autobouwers op onnavolgbare wijze. Naast aankondigingen voor 2022002.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Bird Nerd,
precies, deze is goedkoop om te rijden vanwege scherpe tarieven en lage bijtelling. En dan rij je toch wat meer bijzonders dan een Ioniq of Leaf of Golf in mijn beleving.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Kijk eens aan, wie beweerde ook alweer dat elektrisch rijden en beleving niet samengaan? Een V8-cassettebandje in de recorder en stuiteren maar! Wat wil je nog meer van een auto?
Koppakking
Koppakking
  • 1
Over smaken valt te twisten. Ik vind het wel grappig.
V.w.b. de aktieradius schiet hij natuurlijk te kort, daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
Maar v.w.b. beleving en materiaalkeuze niets dan lof. Ga er maar eens mee rijden, dan ga je vanzelf lachen (snel, wendbaar, leuk interieur)
kever GT3
kever GT3
  • 1
BMW geeft gewoon aan welke richting het op wil.
Nu nog niet goed genoeg, maar , wordt het over een paar jaar wel .
Balanza
Balanza
  • 2
Totaal overbodige uitvoering dus, op sportieve onderstellen zit niemand meer te wachten. Een groter batterij pakket was daarentegen wel weer welkom geheten.
Unicorn Hawk
Unicorn Hawk
  • 4
In de motorruimte van de i3 is er plaats voor een 600cc verbrandingsmotor die samen met zijn elektro-generator de extender vormt. Indien je een model zonder extender koopt, wordt deze ruimte vervangen door een driehoekige steun. Waarom biedt BMW niet de optie aan om op die plaats extra accu's te plaatsen voor extra actieradius??? Dan heb je meteen een derde uitvoering; laten we die BMW i3+ noemen!
Bofkont
Bofkont
  • 1
Hanssolo 07:19

Daarom is deze ook zo van toepassing op jullie
https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_HKNwReuefw88NYMzNrrsFbuFgQSlF4TR.jpg
AvdM40
AvdM40
  • 2
@Bofkont
Deze is in ieder geval bij mij dichter bij de waarheid.

https://pure-energie.nl/SiteFiles/temp/5e9cd016de56fb76161ae59bb1b7faaa-200x200.jpeg

Niet helemaal de waarheid, want ik rij in een Renault Zoe, maar mijn leverancier is Pure Energie.
Anoniem
Anoniem
  • 4
In tegenstelling tot vele anderen vind ik de i3 best een leuke auto. Het is echter dat BMW anno 2017 denk ik er een betere accu in moet stoppen. 170km is gewoon veel te weinig. Zetten ze er een accu in die reëel de 300 km haalt onder alle omstandigheden, dus ook in de winter) dan zouden ze hiermee een topper hebben die zeker ook in de lease aan gaat slaan.
HansSolo
HansSolo
  • 2
Trollkont, bedoel je dit?

https://www.wired.com/2014/10/envision-solar-ev-charger/
Bofkont
Bofkont
  • 1
AVDM40,

Ah juist die groene stroom certificaten waar aan alle kanten mee gesjoemeld wordt.
HansSolo
HansSolo
  • 2
Het woord sjoemelen past beter bij bepaalde Duitse autofabrikanten.
A A5
A A5
  • 0
Facelift of niet, lelijk blijft ie evengoed.
AvdM40
AvdM40
  • 1
@Bofkont
Niks certificaten, maar 100% groene stroom voor 100% uit Nederland!
Bofkont
Bofkont
  • 1
AVDM40,

Als u het zelf maar gelooft of niet dan.
HansSolo
HansSolo
  • 1
Er zijn er die in gekkere dingen geloven.
Bofkont
Bofkont
  • 1
Nou de EVangelisten schaar ik onder dezelfde noemer.
Het is een geloof
RS2
RS2
  • 1
Ah... een sportieve elektrische aangedreven scootmobiel...

De i3 is al een auto voor bejaarden, heeft het sex-appeal van Ien Dales en nu kan je lekker los gaan op deze Ien3... en bedankt BMW... freude am fahren is bij deze weggefahren...
gasterplanke
gasterplanke
  • 0
EVangelisten. Ik vind hem best leuk. Zelf bedacht Bofkont?
j de boer002
j de boer002
  • 1
Het gaat weer over EV en dus is bashbips er als de kippen bij met een eindeloze stroom nutteloze bijdrages.

OT
BMW toonde als enige Duitse fabrikant lef door met deze i3 te komen.
Leuk praktisch autootje voor stedelijke gebieden, in het Haagse rijdt zelfs de HTM er mee.
Voor een bepaalde groep fanboys is hij veel te spannend, hetgeen zij dan gemakshalve maar lelijk noemen.
Ach, hier kan je tenminste nog wat van vinden, dit wordt de eerste EV die de klassieker status gaat bereiken.
Die gok durf ik wel aan.
Audijzer
Audijzer
  • 0
Stiekem vind ik het wel een leuke auto, echt waar! Alleen 170 km praktijk is wel erg mager. Nu snap ik dat BMW die range-extender wil verkopen, maar doe mij dan maar een echte hybride. Dus laat die i3s maar zitten en maak een i3 met een 300+km range in de praktijk en het lijkt echt ergens op.

En of die nou op groene of grijze stroom rijdt, lekker belangrijk. Als het als 230 V 50hz uit de wandcontactdozen komt merk je het verschil toch niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Voortschrijdend inzicht:

http://www.businessinsider.de/bmw-koennte-im-kampf-gegen-tesla-einen-teuren-fehler-begangen-haben-2017-12
Volt
Volt
  • 2
Ingenieuze auto deze BMW i3. De actieradius is misschien niet groot maar de auto is wel veel lichter dan de concurrenten met de bijbehorende zeer goede rijeigenschappen. Een twee maal zo grote accu gaat er voorlopig niet komen maar waarschijnlijk volgend jaar wel een 120 Ah versie.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Heerlijk deze auto! buiten het feit dat de meesten hem lelijk vinden en de rest van het geblabla........stuurt hij waanzinnig strak en gaan er weinigen bij een stoplicht naast je staan, ze leggen het toch af.
En die 170km actieradius valt ook mee.......200 doe ik regelmatig.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik heb er een keer in gereden. Vond het niets. Welke groep mensen willen ze hiermee bedienen? Alleen een yub, of bestaan die niet meer...
Bofkont
Bofkont
  • 2
Monaco,

Ja heel erg belangrijk dat stoplicht sprintje, vooral voor 18 jarigen met een petje.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Mmm, ik rijd nu bijna 4 jaar in zo'n koekblik rond en vind het de leukste auto die ik ooit gereden heb. Ik vind wel dat ie iets meer stabiliteit en een iets straffere afstemming kan gebruiken. Of deze I3s dan meteen te straf afgeveerd is zoals Marco in de video beweert gaan we beleven, want ik heb recentelijk een exemplaar besteld. Jaco Bijlsma heeft het in zijn video overigens niet over een te straffe afstemming. De accu had natuurlijk naar minimaal 45KW gemoeten. Maar ook met 33KW kom ik in Nederland goed uit de voeten.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@BM2ME: Elektrisch rijden is idd leuk en als de BMW wat goedkoper was geweest had ik er mogelijk serieus naar gekeken. Ik kwam uit bij de Hyundai Ioniq: zelfde, of zelfs beter bereik en standaard warmtepomp e.d. Heel compleet en een fijne reisauto en met vergelijkbare uitvoering ruim 10k goedkoper (en dat is wel heel veel geld). De i3 schijnt nog met een pakket van 42.5kW te komen en als dan de prijs gelijkt blijft kan die mogelijk nog even mee.

Maar het blijft veel geld voor een relatief kleine auto.
411
411
  • 0
Niet te veel kritiek op dat hobbelpaard, anders mag je de volgende keer niet meer mee naar Madeira.
ElTjappo
ElTjappo
  • 1
Bofkont, ja heel erg belangrijk dat je vroem vroem hoort als je rijdt.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ook al is het een bijzonder ding om te zien: Heb lang niet een auto gehad die me zo tevreden stelt als mijn i3. Een hele collectie vernuft in een guitige verpakking kent kennelijk ook z'n charme. Tel daar mijn gebrek aan range-angst bij op en it is happiness all over the place.

Het is niet zo moeilijk: is je gemiddelde enkele reisafstand per dag (in totaal desnoods..) onder of rond de 100km, dan is deze i3 je beste vriend.

De "het bespaart geen tijd" kritieken ten spijt: Het bespaart mij wel degelijk tijd. Altijd opgeladen voor de deur, en nog lekker warm ook. Wat een straf... Stom hok hoor, zo'n i3.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@PPEP, kan je dat V8 bandje voor me kopieren?
Heb je de Corvette uitvoering?
HC Verheij
HC Verheij
  • 1
Ach smaken verschillen gelukkig, want hij blijft lelijk en nog veel te duur ook.
DeeTwee
DeeTwee
  • 1
Kritisch als ik ben op alle electrofiele ontwikkelingen in autoland vind ik dit een heerlijk autootje. Lekker tegen de (spaarzame) grijze haren van de 'Hofmeisterknik', 'Reihensechser', 'Hinterradantrieb' sputterende conservatieve BMW-fanaat in. Niet dat met die elementen op zich ook maar iets mis is, integendeel, maar BMW's zien er natuurlijk al honderd jaar hetzelfde uit en dat is dit wel erg verfrissend. Gaaf interieur ook, met die bamboeplankjes en die TV-schermpjes. Zou ik er zelf een willen? Wellicht, als er een deal te sluiten is om een aantal keer per jaar iets groters mee te krijgen van de leasemij om mee op verkansie te gaan.
Unicorn Hawk
Unicorn Hawk
  • 0
Zonder extender (met driehoekige steun)
http://life.belux-bmw.com/nl/de-range-extender-het-geheime-wapen-van-de-bmw-i3/
http://autowpaper.com/bmw-i3-production-2.html#gal_post_4871_bmw-i3-production-2.jpg
Met extender:
http://evworld.com/news.cfm?newsid=31482
Leon7
Leon7
  • 0
De i3 had al geen range, en dan de sportversie....nog minder range maar wel meer geld vragen....

Aparte jonges ,....
L Breevoort
L Breevoort
  • 0
Design:
De i8 is natuurlijk een prettig gestyleerde sportwagen en daarnaast zou ik de i3 de enige interessant vormgegeven BMW in het gamma willen noemen. Naast interessant zou ik de wagen ook gewoon mooi noemen.
Voor de rest maakt BMW voornamelijk oubolige, eenvormige SUVs / crossovers en de enkele sedan in het gamma ziet eruit als een Hyundai (oid) met een opgeleukt grilletje.

i3s:
Het prijzenswaardige aan de i3 was de rucksichtlose drang naar efficientie. Van het baanbrekend mechanisch concept tot aan die smalle bandjes. Dat dat pad bij de eerste model-update wordt verlaten, is uitermate teleurstellend. BMW luistert blijkbaar toch nog teveel naar de mensen die gisteren leven. Natuurlijk mag er een hot hatch versie van de i3 zijn, maar in mijn beleving zouden andere aspecten (verdere efficientieverbeteringen, verbeteren electrische aandrijflijn, etc) een hogere prioriteit moeten hebben. En dan nog een 15 duizend euro van de prijs af doen...
liefhebber van oud en nieuw
liefhebber van oud en nieuw
  • 0
Een particulier zal gewoon een Yaris hybride kopen. Dan houdt je erg veel geld in de knip en rijdt ze zuinig en onbekommerd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
[D2], check eens bij Alphabet Nederland, add-on mobility. 3-4 weken per jaar gebruik maken van een middenklasser al dan niet voorzien van trekhaak
Anoniem
Anoniem
  • 0
EV auto in de babyschoenen. Lekker laten staan. Voor dit bedrag koop je heel wat beters, mooiers, etc.
Jvc
Jvc
  • 0
150-200 km actieradius, voor 'commuting' moet ik dan elke 3 nachten aan het stopcontact, dat valt mee. Vandaag van België naar Nederland gereden, naar Vlaardingen, vanuit Dendermonde... 143 km heen, 143 terug, wacht, naar Vlaardingen, daar geparkeerd, terug naar Dordrecht, daar ook even gegeten, en dan terug naar Dendermonde. Met die I3 zou dat dus grandioos mislukt zijn. Met het openbaar vervoer ook. Er is dus nog geen puur elektrische vervanging voor al jouw verplaatsingen. Misschien in 2020.
JELLE
JELLE
  • 0
Marco, koop eens een ander soort shirt zeg. Werkelijk elke keer dat je voor de camera staat heb je het zelfde aan
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik ben sinds 17 november de trotse bezitter van de eerste i3s in Nederland en kan jullie vertellen dat dit een geweldige auto is! Sinds de aflevering van mijn auto heb ik alleen maar slecht weer gehad (kou, regen, vorst, harde wind) en rij ik gemiddeld 200 km op een volle accu. Voor mij meer dan genoeg.
Over een aantal maanden zal de actieradius met gemak naar 250 km stijgen.

Wat betreft rij-eigenschappen kan ik kort zijn: dit is de best sturende BMW sinds jaren! En ik rij al heel lang BMW's met M-Sportpakket. Deze auto biedt dezelfde fun als de oudere modellen waarbij alles draaide om rij-eigenschappen. Daarnaast is het ook nog eens de snelste BMW van 0-60 km/h

Voor een review van mensen met kennis van zaken: https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/s-94ah-5dr-auto/first-drive

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum