Vergelijkende test: BMW i3 - Hyundai Ioniq Electric - Renault Zoe
Actieradiusstrijd
De volledig elektrische variant van de Hyundai Ioniq doet het met een beloofde actieradius van 280 kilometer nog beter dan de vorige elektrische auto in onze duurtestvloot, de Nissan Leaf 30 kWh. Dankzij recente updates van de BMW i3 en de Renault Zoe behoort de auto op dit gebied echter alsnog niet tot de top van zijn segment. Heeft de Koreaan genoeg in huis om dat te compenseren?
Het lijkt wellicht niet eerlijk om een nieuw model in eerste instantie op slechts één aspect te beoordelen, maar de actieradius is nu eenmaal een heikel punt in de wereld van de elektrische auto. Tesla laat al jaren zien dat een meer dan aanvaardbare reikwijdte in het hogere segment zeker mogelijk is, maar bij de betaalbaardere auto's is de stijgende lijn nu pas ingezet. De Nissan Leaf kreeg in 2015 een groter accupakket aangemeten, de BMW i3 volgde een jaar later. Met een theoretisch bereik van respectievelijk 250 en 300 km zijn beide auto's al een stuk bruikbaarder dan hun voorgangers, maar Renault lacht ze uit met de eind vorig jaar gelanceerde Zoe R90. De licht bijgepunte versie van deze compacte hatchback komt op papier maar liefst 400 km ver en is daarmee voorlopig de absolute koning op actieradiusgebied. Lang zal het triomfantelijke gevoel van de Zoe echter niet duren, want Opels aanstaande Ampera-e zou de 500 km-grens zelfs moeten doorbreken. Daarnaast is er natuurlijk nog de Tesla Model 3, die nog voor zijn onthulling al een recordaantal kopers wist te trekken.
De 'oorlog' in de EV-wereld komt voor Nederland op een goed moment. Het bijtellingsvoordeel dat in de afgelopen jaren voor een ware run op plug-in hybrides zorgde, is vanaf dit jaar alleen nog van toepassing op volledig elektrische auto's. Die zijn daardoor belangrijker dan ooit. Als zakelijk inzetbare auto heeft de Ioniq alvast een belangrijke troef in huis: hij oogt als een normale auto. Het opvallendste uiterlijke verschil met de hybride-variant is het ontbreken van de grille, maar verder staat hier een keurige vijfdeurshatchback, die met zijn moderne koetswerk niet opvalt tussen het overige verkeer. Het contrast met de BMW is wat dat betreft indrukwekkend. De i3 werd in 2013 gepresenteerd, maar oogt nog altijd als een van de beursvloer ontsnapte concept-car. Het hoge, tweekleurige en bizar gelijnde koetswerk is in niets vergelijkbaar met dat van andere auto's, de gigantische 20-inchwielen met extreem smalle banden maken het futuristische uiterlijk helemaal af. Hier bewandelt de Zoe de middenweg: Renaults EV is lang niet zo buitenissig als de i3, maar laat zijn elektrische aard door de gladde carrosserie vol kenmerkende details alsnog goed zien.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Zoe R110 Bose 41 kWh Aut. Navi|Leder|Cam|BOSE
- 2018
- 74.683 km

Renault Zoe R90 Intens 41 kWh (ex Accu) | Automaat | Climate control | R-Link Navigatie | Parkeersensoren achter met achteruitrijcamera | Metaalkleur | Lichtmetlalen velgen |
- 2018
- 63.225 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort | Apple Carplay/Android Auto | Cruise Control Adaptief | Parkeercamera | Climate Control | Keyless Go | DAB |
- 2019
- 143.095 km