BMW 7-serie Active Hybrid
'Ah pap, nog één keer e-boost!'
- Erik Kouwenhoven
- Eerste rijtest
Turbo is zó jaren negentig. Vergeet de kick-down. Moderne kinderen van milieubewuste ouders smeken vanaf de achterbank straks om de e-boost van BMW.
'Ah pap, nog één keer e-boost!' Je hoort het ze zeggen, de kinderen van papa's met een hybride BMW 7 Serie. Want wie het gaspedaal van de Active Hybrid 7 met elektromotor en benzinemotor helemaal vloert, ziet het woord e-boost oplichten in het display. De niet aflatende acceleratie die daarop volgt, duwt het kroost vervolgens tegen de achterbank en maakt zoon of dochter ongetwijfeld tot de held van de meereizende buurtkinderen. De situatie is volslagen hypothetisch, want de Active Hybrid 7 komt pas in april naar Nederland, maar BMW ziet ongetwijfeld graag dat het straks zo gaat. Het merk is er namelijk in geslaagd om 'Freude am Fahren' op plezierige wijze te combineren met een lager verbruik en overeenkomstige CO2-uitstoot.
700 Nm koppel
Volgens BMW ligt onder de kap van de Active Hybrid 7 een achtcilinder motor met het vermogen van een twaalfcilinder, maar met het verbruik van een zescilinder. Het gaat hier om de twinturbo V8 benzinemotor van de 750i, die wordt geassisteerd door een in het transmissiehuis geplaatste elektromotor. Het totale vermogen komt op 465 pk uit en het maximum koppel is in totaal 700 Nm. In vergelijking met de 'gewone' 750i verbruikt de Active Hybrid gemiddeld twee liter brandstof minder per honderd kilometer, oftewel zo'n 15 procent en de gemiddelde CO2 uitstoot daalt van 266 gram naar 219 gram per kilometer.
Het zijn misschien geen schokkende dalingen, maar je toont als directeur in ieder geval aan dat je begaan bent met het milieu en niet zomaar een dikke slee rijdt. Dat toon je zelfs vrij duidelijk, want BMW is niet zuinig geweest met de naam Active Hybrid. Behalve op de achterzijde staan de letters op de zijkant (C-stijl), de dorpels (verchroomde platen) en op het display van het dashboard. Volgens een woordvoerder is dit bewust gedaan omdat kopers van zo'n auto nou eenmaal graag koketteren met het feit dat ze het milieu een warm hart toedragen.
Duitsers op achterstand
Je kunt het BMW verwijten dat ze pas ruim tien jaar na de Toyota Prius met een hybride op de markt komen, maar de strategie is volgens het Beierse merk weloverwogen. Eerst wilde BMW naar eigen zeggen de bestaande verbrandingsmotoren optimaliseren met allerhande kleine verbeteringen. Onder de noemer Efficient Dynamics leidden die maatregelen de afgelopen jaren inderdaad tot een behoorlijke vergroening van het BMW-wagenpark. Pas daarna zou die extra efficiënte motor worden aangevuld met hybride aandrijving en dat gebeurt dus nu. Dat BMW -net als aanvankelijk alle vooraanstaande Duitse merken- helemaal niets zag in hybride aandrijving en vooral onder dwang van de markt en de strenger wordende wetgeving alsnog snel een achterstand op Lexus probeert goed te maken, laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing. Niet voor niets ontwikkelde BMW deze techniek samen met Mercedes-Benz. Haast was immers geboden.
Spectaculaire acceleratie
De Active Hybrid 7 is een zogeheten 'mild hybrid', dat wil zeggen dat de auto is voorzien van één elektromotor en daardoor niet uitsluitend op elektriciteit kan rijden. Wel ondersteunt deze 20 pk sterke elektromotor de benzinemotor op een wijze die ronduit spectaculair is. Dat komt niet zozeer door de extra paardenkrachten, maar vooral door het enorme extra koppel van 210 Newtonmeter van de elektromotor. De trekkracht is ook bij lage toerentallen enorm en het motorgeluid en de mate van acceleratie zijn zelden met elkaar in overeenstemming. Je hoort de V8 wel, maar hij hoeft hier lang niet zo hard te werken als in een gewone V8. De motor opereert in de hybride variant dan ook veel meer op de achtergrond en dat komt het comfort ten goede.
De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 4,9 seconden en dat zijn waarden die we normaal gesproken alleen bij sportwagens zien. Bij 250 km/u grijpt de begrenzer kalm maar gedecideerd in. Helaas, want het onderstel en de motor kunnen veel hogere snelheden aan. In de bochten is het een ander verhaal. Pas wanneer je de auto in stand Sport of Sport+ zet, laat hij wat van zijn lompe looiigheid van zich afvallen en durf je ook bochtige bergwegen op snelheid te rijden. Dat geldt echter ook voor de gewone 7 Serie, want je moet beide auto's echt vlak na elkaar rijden om het meergewicht van 100 kilo van de hybride variant te voelen.
Ook X6 Hybrid
Ook op andere gebieden hoef je als eigenaar van de Active Hybrid weinig offers te brengen. De auto remt wat abrupter doordat met het indrukken van het rempedaal direct energie wordt teruggewonnen en de bagageruimte is 40 liter kleiner doordat links in de hoek een uitsparing is gemaakt voor de lithium ion accu, maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Prijstechnisch gezien moet je wel flink bloeden, want hoewel de meerprijs van de Active Hybrid ten opzichte van de 750i nog niet precies bekend is, laat BMW doorschemeren dat de auto meer dan een paar duizend euro duurder zal zijn. Dat is jammer, want dat het ook anders kan bewijst Mercedes met de S400 Hybrid, die niet veel duurder is dan een vergelijkbare benzinevariant. Die presteert weliswaar minder indrukwekkend, maar is met gemiddeld 186 gram CO2-uitstoot wel een stuk schoner.
Behalve de 7 Serie, staat in april ook de X6 Active Hybrid in de Nederlandse showroom. Dat is wél een zogeheten 'full hybrid', die dus ook gedurende een bepaalde afstand uitsluitend elektrisch kan rijden. Dat kan tot een snelheid van 60 km/u en dat is tamelijk uniek, zeker voor zo'n grote auto. In de 7 Serie is het heilzame effect van de hybride aandrijflijn echter twijfelachtig. Want in hoeverre de besparing wordt gerealiseerd door de toevoeging van een accupakket en een elektromotor is nauwelijks na te gaan. De auto is namelijk voorzien van een achttraps automaat (in plaats van zes in de 750i) en dat brengt al voordelen met zich mee voor het gemiddelde verbruik. Ook de gestroomlijnde wielen, langere overbrengingen en start/stopfunctie zorgen voor vele procenten brandstofbesparing. Het aanslaan van de motor gaat overigens nagenoeg ongemerkt. Dat komt doordat een traditionele startmotor ontbreekt. Die taak is overgenomen door de elektromotor.
Meer hybrides
De vraag is bovendien of BMW er goed aan doet om twee van deze directiekanonnen te voorzien van hybride techniek. Dit soort auto's -en dan met name de 7 Serie- wordt toch voornamelijk ingezet voor het rijden van lange afstanden en vooral op de snelweg is een hybride weinig effectief. BMW heeft naar eigen zeggen echter gekozen voor een zogeheten top-down benadering. Een woordvoerder van het merk verzekerde ons dat alle nieuw gebouwde BMW's geschikt zijn voor hybride techniek. Of dat ook echt gaat gebeuren is vraag twee, maar het kán in ieder geval. Belangrijk voor BMW op korte termijn is in ieder geval dat het met de komst van de hybride 7 Serie voorkomt dat nog meer klanten weglopen naar Lexus en Mercedes; twee topmerken die al wel een hybride topklasse sedan in hun gamma hebben.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 750i High Executive | 105.000KM | Night Vision | Seat Ventilation | Camera | Soft Close
- 2009
- 105.000 km

BMW 740d xDrive High Executive|1e Eigenaar|Origineel Nederlands|Softclose|Trekhaak|Zwart-Zwart
- 2012
- 210.340 km

BMW 750i ActiveHybrid | Pano | Head-up | Verkoeling | Memory | Camera
- 2011
- 93.730 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.