BMW 7-serie
Gebarentaal
Nadat Mercedes de jongste generatie van de S-Klasse presenteerde als beste auto ter wereld, kan BMW natuurlijk niet achterblijven. AutoWeek mocht al achter het stuur van de nieuwe 7-serie, die vol innovaties zit en eind dit jaar te koop zal zijn.
BMW laat niets aan het toeval over voor onze vroegtijdige testrit met de zesde generatie van de 7-serie. De 740iL die voor ons staat gereserveerd, is nog zwaar gecamoufleerd en mag uitsluitend op BMW's eigen, goed beveiligde testcircuit in het zuid-Franse Miramas worden gereden. Gelukkig zijn daar wel allerlei soorten wegen perfect nagebootst, waardoor we een goede indruk krijgen van de rij-eigenschappen van het nieuwe vlaggenschip.
Al na de eerste kilometers wordt duidelijk dat de nieuwe 7-serie sportiever rijdt dan de S-Klasse. Terwijl Mercedes z'n zaakjes met de laatste generatie toch echt goed op orde had, is het de ingenieurs uit Beieren beter dan wie ook gelukt om een grote, zware sedan een vrijwel neutrale wegligging te bezorgen, waarmee hij uiterst dynamisch over het asfalt stuurt.
Het gewicht blijkt gelijk verdeeld over de beide assen en met de standaard luchtvering voor en achter én dynamische dempercontrole kan het zelfs in de scherpste bocht bijna niet mis gaan. Het elektromechanische Dynamic Drive gaat sneller dan ooit overhellen van het koetswerk tegen en de Driver Experience Control past zich razendsnel aan de rijstijl van de bestuurder en het karakter van de wegen aan. Hierbij wordt zelfs geput uit gegevens over het wegtype in het navigatiesysteem.
De nieuwe 7-serie stuurt lichter, maar ook preciezer dan voorheen. Ingenieuze vierwielbesturing zorgt ervoor dat de achterwielen bij snelheden tot 60 km/h iets in tegenstelde richting draaien, voor makkelijker manoeuvreren in parkeersituaties en meer wendbaarheid in de stad. Bij hogere snelheid sturen de achterwielen juist iets mee met de voorwielen, voor een betere wegligging in bochten en bij rijstrookwisselingen. Voor het eerst werkt dit systeem ook intelligent samen met de vierwielaandrijving.
Al rijdt de nieuwe 7-serie zelfs in de sportstand nog behoorlijk comfortabel, zijn veercomfort haalt niet het niveau van de S-Klasse. De Mercedes is en blijft de comfortabelste auto die je op dit moment kunt kopen. Zo koos BMW voor een eenvoudiger systeem om het ongemak van verkeersdrempels en andere hobbels in de weg uit de weg te gaan. Bij beide merken is het de camera die vooruit kijkt en de hobbel signaleert. Bij BMW worden de adaptieve schokdempers afwisselend zacht en straf afgestemd, opdat je er zo weinig mogelijk van merkt. Maar in de S-Klasse werkt dit systeem veel verfijnder, dankzij hydraulische cilinders in het veersysteem die effectiever voorkomen dat het koetswerk in beweging komt. BMW wijst dergelijke hydraulische systemen af, ook al omdat hydrauliek een auto bepaald niet milieuvriendelijker maakt. Bovendien zou de werking van het Mercedes-systeem meer energie vergen.
De door ons gereden 740iL heeft de nieuwe in-lijn zescilinder benzinemotor met dubbele turbo, in combinatie met de bekende, doch doorontwikkelde achttraps automaat. Details over deze nieuwe krachtbron laat BMW nog niet los, maar nu al valt te concluderen dat hij bij lage toeren lekker veel trekkracht biedt en ook graag in de toeren klimt om met een sportieve grom topprestaties te leveren. Over de andere aandrijflijnen hult BMW zich nog in stilzwijgen, maar reken er maar op dat we ook een plug-in hybride tegemoet kunnen zien.
Lichter
BMW past lichtgewicht koolstofvezel toe in de raamstijlen, de dorpels, de verstevigingsprofielen in het dak en zelfs bij de hoedenplank. Soms is ook voor een hybride oplossing gekozen: koolstofvezel in combinatie met staal, aluminium of kunststof. BMW profiteert hier duidelijk van de kennis die is opgedaan met de elektrische i3 en i8: een project waarin veel is geïnvesteerd.
Met aluminium, onder meer in de portieren, daalt het gewicht en door meteen rond het motorcompartiment maximaal te isoleren, kon op isolatiematerialen elders in de auto worden bespaard. Toch is het resultaat van al deze inspanningen niet om over naar huis te schrijven. Maximaal 130 kg gewichtsbesparing, afhankelijk van de versie, is in een auto van dit formaat niet spectaculair. Al is een besparing van 15 procent op het niet afgeveerde gewicht natuurlijk mooi meegenomen en levert ook dit beslist een bijdrage aan het fijne weggedrag.
Handgebaren
Het camouflagepak kan hij niet verhullen dat het uiterlijk van de nieuwe 7-serie vooral een evolutie is van de huidige generatie. Verwacht geen grote verrassingen in het design. Binnenin heeft zich daarentegen wél een revolutie afgespeeld. Het instrumentarium is, in navolging van de concurrentie, nu volledig digitaal. De snelheidsmeter en toerenteller worden pas zichtbaar als de auto in beweging komt. Het cijfer van de actuele rijsnelheid én het actuele toerental worden uitvergroot op het scherm.
En ja, eindelijk is een autofabrikant er in geslaagd om de eindeloze mogelijkheden van modern infotainment te combineren met een intuïtieve bediening. De nieuwe 7-serie verslaat zijn concurrenten, inclusief de S-Klasse, als het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Voor het eerst kiest dit merk voor een aanraakscherm: volgens BMW onvermijdelijk omdat de consument nu eenmaal smartphones en tablets gewend is. Maar de oude, vertrouwde iDrive is er ook nog steeds. En al is het bedieningspaneel van de klimaatregeling nu vervangen door een beeldscherm, er zijn nog steeds de vertrouwde draaiknoppen waarmee je óók de temperatuur kunt regelen. Wie liever helemaal niets aanraakt, kan met gesproken commando's het systeem bedienen. Daarbij hoef je niet meer telkens te wachten tot de computerstem uitgesproken is.
Het grote touchscreen met superhoge resolutie laat met fraaie afbeeldingen en animaties zien wat je verandert in de auto. De stoelverstelling, bijvoorbeeld. Je kunt op het scherm swipen en scrollen, alsof je een iPad in handen hebt. En je kunt net als op dat apparaat ook met twee vingers op een kaart in- en uitzoomen. Verder zijn in één scherm alle actuele berichten op te roepen: e-mails, sms, de verkeersinformatie én gemiste telefoonoproepen.
Had BMW voorheen ook al draaiknopjes in het midden van het dashboard om ter hoogte van borst en hoofd de temperatuur apart te regelen, in de 7-serie zijn die nu vervangen door twee hippe schermpjes waarover je met je vinger schuift om het warmer of kouder te krijgen. En voor het eerst is in de 7-serie ook een parfumeur in het ventilatiesysteem verkrijgbaar.
Het meest verrassend zijn echter de mogelijkheden om het infotainment met gebaren te bedienen. Een binnenkomend telefoontje afwijzen, doe je simpelweg door met je hand naar rechts te zwaaien. Accepteren van het gesprek doe je door met een vinger richting het scherm te wijzen. Nog leuker is het volume van de muziek harder of zachter zetten: je draait dan met je wijsvinger een rondje in de lucht, respectievelijk naar rechts of naar links. Wil je dat de navigatie je naar huis brengt, dan richt je je wijs- en middelvinger richting het scherm. Het is allemaal mogelijk dankzij de 3D infraroodcamera die in het plafond is opgehangen.
Hoe geavanceerd het infotainment ook is, Apple en Google komen er bij BMW niet in. Online gaan via je Android-smartphone of een iPhone is niet mogelijk en hetzelfde geldt voor het momenteel zo populaire 'spiegelen' van je telefoonbureaublad naar het scherm van de auto. Een internetverbinding loopt in de 7-serie uitsluitend via BMW's eigen netwerkabonnement. De fabrikant wil simpelweg niet dat de giganten uit Silicon Valley met het infotainment aan de haal gaan.
James Bond
Niet alleen met het infotainment blijkt dat BMW goed heeft nagedacht over de gebruiksvriendelijkheid. De fabrikant beseft bijvoorbeeld donders goed dat het niet altijd makkelijk is om zo'n grote sedan in een krap parkeervak te wurmen. Een oplossing is gezocht in het opzienbarende Remote Control Parking. In de speelfilm Tomorrow Never Dies uit 1997 liet James Bond zijn BMW 7-serie met afstandsbediening voorrijden. Er zat niemand achter het stuur. Dit jaar wordt deze filmfantasie werkelijkheid. De nieuwe 7-serie kan zichzelf parkeren. Sturen, gas geven en remmen doet hij helemaal zelf.
De bestuurder stapt simpelweg uit en drukt op de knop van de afstandsbediening. Die is wel wat geavanceerder dan de huidige generatie autosleutels en voorzien van een beeldschermpje. Met de afstandsbediening kan de automobilist de motor starten en de auto in een smalle parkeergarage of een smal parkeervak laten rijden. Met een druk op de knop laat de auto zich daar ook automatisch weer uit rijden. De snelheid is altijd stapvoets en de bestuurder dient binnen een paar meter afstand van de auto te staan. De auto mag maximaal in een hoek van 10 graden, schuin voor de parkeerplaats staan. De auto kan over een afstand van maximaal anderhalve keer zijn eigen lengte automatisch het parkeervak inrijden. Het automatische parkeersysteem is vooral bedoeld voor smalle parkeerplekken, maar het dient volgens BMW ook om de consument alvast te laten wennen aan auto's waarin geen mens meer achter het stuur zit.
BMW wil nog niet precies zeggen hoe het systeem werkt, maar het is duidelijk dat de stereocamera achter de voorruit, de bestaande ultrasone parkeersensoren (in de volksmond parkeerpiepers genoemd) en automatische besturing een rol spelen. Dat laatste zorgt er nu ook voor dat er automatisch stuurcorrecties worden uitgevoerd als de automobilist onbedoeld buiten de rijstrook belandt of een rijstrook wil opschuiven, terwijl een auto zich naast hem in de dode hoek bevindt.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 740e iPerformance High Executive M-Sport Massage Softclose Lazer-Led
- 2018
- 167.855 km

BMW 740E, M-Sport, ACC, Dak, Harman/Kardon, 360* Camera, Nappa, Massage, Head-up, Keyless, Soft/Close, 21'LMV VOL!!
- 2019
- 45.500 km

BMW 740e iPerformance High Executive HEAD-UP / SOFTCLOSE / PANO / LEER
- 2018
- 141.238 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.