BMW 750Li xDrive

Chauffeur mag naar achteren

BMW 750Li xDrive
BMW 750Li xDriveBMW 750Li xDriveBMW 750Li xDriveBMW 750Li xDriveBMW 750Li xDriveBMW 750Li xDriveBMW 750Li xDriveBMW 750Li xDriveBMW 750Li xDrive
AutoWeek 10 2016
AutoWeek 10 2016

Je leest het in AutoWeek 10 2016

De BMW 7-serie is een goed rijdende auto, maar probeert de groten der aarde ook te verleiden achterin plaats te nemen. Hoe goed die mix werkt zoeken we uit in een afgeladen BMW 750Li.

De naald kruipt richting de 250 en vervolgens eroverheen. De meeste snelheidsbegrenzers zijn niet heel streng, waardoor het altijd een verrassing is waar een auto aftopt. Heel even zien we een digitale 260 km/h op het scherm verschijnen, waarna merkbaar voelbaar is dat de benzinetoevoer wordt teruggeschroefd. Met 259 km/h blijft het maximum in beeld. Het aantal toeren van de biturbo V8 is op dat moment niet hoger dan 3.500 tpm! Met 650 Nm aan koppel heeft het krachtige blok meer dan genoeg reserve om de limo op tempo te houden. Maar hoe hard we ook gaan, achterin is het nog altijd goed toeven. Niet alleen is de beenruimte ongekend, maar je kan ook de voorstoel voorover laten klappen en een voetensteun tevoorschijn toveren waardoor je in een businessclasshouding je reis kunt vervolgen. Deze verlengde versie van de nieuwe BMW 7-serie (die 14 centimeter langer is dan de 'gewone' sedan) beschikt namelijk over de executive lounge, waarbij je twee aparte stoelen hebt in plaats van een achterbank. Die stoelen beschikken vervolgens over stoelverwarming, stoelkoeling en een massagefunctie. Met behulp van een tablet in de achterste middentunnel, bedien je vervolgens de auto: van de muziek en de tv-zenders op je scherm, tot de zonnewerking en de klimaatcontrole.

Welke stoel?

Het is een fijne manier van reizen, waarbij het continu twijfelen is tussen de plek achter het stuur en de plek op de achterbank. Want ookal is de BMW 7-serie meer directieauto dan ooit, het is nog altijd een BMW waarin rijplezier aanwezig moest zijn. En dus zaten de BMW-ingenieurs opnieuw klem in de bekende spagaat tussen comfort en dynamiek. De komst van de nieuwe Mercedes S-klasse zorgde ervoor dat de BMW-top forse eisen stelde op comfortgebied. Maar hoe doe je dat zonder de BMW-genen te verloochenen?

Men begon in ieder geval met het gewicht. Kilo's van een auto halen is altijd goed voor de rij-eigenschappen terwijl hij er niet minder comfortabel door wordt. De basis van de koets is daarom gedeeltelijk van koolstof. Deze carbon core, zoals BMW hem zelf noemt, zorgt ervoor dat er minder stalen verstevigingen nodig zijn, wat fors scheelt in harde kilo's. Mede daardoor is de auto tot 130 kilo lichter dan zijn voorganger. Vervolgens ging het merk aan de slag met de technische zaken. De auto heeft standaard luchtvering vóór en achter, en de stabilisatie is voortaan elektromechanisch. Hierdoor is het karakter van de auto aan te passen waarbij er een zeer groot verschil zit tussen de sportiefste en de meest comfortabele modus. En wacht, je hoeft niet steeds te switchen: zet het dynamic experience controle systeem op adaptive en de auto kiest zelf de stand die het meest past bij je rijstijl, maar ook bij de wegomgeving. Bijvoorbeeld door input van het navigatiesysteem. Dat de 7 voor zijn segment een bijzonder dynamische auto is, dat is fijn, maar niet iets wat anders is ten opzichte van de vorige generatie. Het enorme comfortniveau is dat wel. De auto is zo'n beetje de meest comfortabele BMW ooit, wat de inzet als directieauto reëel maakt.

Qua technische innovatie zit BMWweer bij de top. Allerhande camera's scannen de weg en leveren je bijvoorbeeld middels nightvision een goed beeld van de duisternis voor je. Vér voor je welteverstaan want deze 750i heeft lasers als verlichting. Pardon? Jawel: laserverlichting. Hierbij worden de stralen gebundeld zodat ze verder komen dan ooit: tot 600 meter ver wordt de weg verlicht. Daarbij herkent de auto medeweggebruikers zodat er nooit iemand verblind wordt. Op de Autobahn is dit een geweldige ervaring, waarbij een auto die je inhaalt een donkere vlek in een verder verlichte omgeving is. Verkeersborden worden bovendien herkend en apart uitgelicht zodat je geen afslag meer mist. Op papier klinkt het als een gimmick, maar in praktijk werkt het fabelachtig.

Het zijn juist dit soort zaken die de nieuwe BMW 7-serie transformeren van 'gewoon' een hele goede auto tot een sublieme innovatieve voorganger, die samen met modellen als de Mercedes S-Klasse en de Audi A8 de automotive sector vertegenwoordigt. Met verve.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.