BMW 7-serie

De Zeven, voor het betere leven

BMW 7-serie
BMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serieBMW 7-serie
AutoWeek 34 2012
AutoWeek 34 2012

Je leest het in AutoWeek 34 2012

Vanbuiten moet je vast twee keer kijken om de wijzigingen te ontdekken, maar BMW heeft de 7-serie nog eens tegen het licht gehouden. Met nieuwe technieken en onderhuidse aanpassingen zou het vlaggenschip klaar zijn voor het tweede deel van zijn leven.

Het genieten begint al zodra we onderweg naar de introductie van de vernieuwde 7-serie uit het vliegtuig stappen. Als heuse Captains of Industry laten we ons neerdalen in de glanzende limousine. Nadat de 'soft-close' deur zichzelf geruisloos in de sponning trekt en we onze benen de ruimte geven in deze verlengde versie, slaat de twijfel toe. Is dit al een gefacelifte Zeven? Want zelfs met een geoefend oog moet je twee keer kijken welke wijzigingen BMW heeft doorgevoerd aan haar topmodel. Onze shuttle blijkt een versie van vóór de facelift. En toch al zó voornaam: valt hier nog wat aan te verbeteren?

Wel degelijk, zo blijkt al snel. Ten eerste is het uiterlijk van BMW's topmodel strakker, met kleinere nieren en koplampen met (optioneel) volledige LED-technologie. Binnen zijn de veranderingen minimaal; we zien veel knoppen uit andere BMW's, maar de kwaliteitsbeleving, ergonomie en het luxegevoel zijn wel op niveau. Verder heb je vernieuwde tellers en een grotere centraal scherm, waarbij opvalt dat de processor beduidend sneller werkt dan voorheen: wil je de schaalgrootte van de landkaart aanpassen, dan heeft het systeem nauwelijks bedenktijd nodig, terwijl de kwaliteit van de kaarten indrukwekkend is. Het tellerblok van de bestuurder is voortaan digitaal, toont meer informatie en is gekoppeld aan de rijstanden. Kies je voor de Sportstand, dan verschijnt de toerenteller prominenter, terwijl Eco Pro de remregeneratie juist duidelijker laat zien. Ook subtiel is de wijze waarop de auto de intensiteit van zijn dashboardlicht aanpast zodra je de duisternis binnenrijdt. Natuurlijk gaat dat in stijl: een 7-serie schakelt niet in één keer over, maar dimt zijn licht zachtjes. Welkom in een wereld vol subtiliteit.

Soepel en geruisloos

Comfort is in deze wereld minstens zo belangrijk. BMW of niet, kopers van luxueuze toplimousines willen soepel en geruisloos vervoerd worden. Daarom pakt het merk de 7-serie onderhuids behoorlijk beet. Ten eerste monteert BMW soepeler rubbers in de wielophanging en zijn de dempers verbeterd, maar belangrijker is dat elke Zeven voortaan een luchtgeveerde achteras krijgt. Dat komt de rechtuitstabiliteit en het veercomfort van de auto merkbaar ten goede. De luchtvering voorkomt dat de inzittenden (vooral achterin) te veel voelen van gaten in het wegdek, terwijl de achteras ook drempels soepel absorbeert. Knap is dat de luchtvering, die zichzelf bovendien op de juiste rijhoogte houdt, desondanks geen deinerig karakter heeft.

Het is opmerkelijk dat BMW op de vooras géén luchtvering monteert. Volgens de technici zou dat de dynamische kwaliteiten van de 7-serie als sneeuw voor de zon laten verdwijnen. Met 'conventionele' veren en dempers is het eenvoudiger om de auto direct én soepel te laten reageren op je stuurinput, en dat vindt BMW nu eenmaal belangrijk. En inderdaad, de grote sedan voelt – zelfs als 14 centimeter langere L-versie – niet afstandelijk of zweverig aan, een 7-serie is nog steeds een strakker sturende auto dan een Mercedes-Benz S-klasse of een Audi A8. Dat komt deels door de afstelling van de besturing, die zeker bij lagere snelheden zeer direct is. Lekker wendbaar en communicatief. Daarbij is het prettig dat het systeem op snelwegtempo minder direct is, van zenuwachtig 'heen-en-weren' is geen sprake. Bij elke Zeven – met uitzondering van de versies met xDrive – is de besturing voortaan elektrisch (in plaats van hydraulisch) en dat is niet op alle vlakken een verbetering. Het scheelt in brandstofverbruik, maar het gevoel in de besturing is minder fijn dan voorheen. Voor een elektrisch systeem is de afstelling prettig en stevig, maar de sterke mate waarin het stuurwiel de neiging heeft om zichzelf te centreren is minder prettig. Al is het een klein offer voor een fikse besparing aan de pomp.

Bij de tijd

Want ook daar zet de nieuwe 7-serie sterk op in. Elke Zeven krijgt een geoptimaliseerde achttrapsautomaat die gekoppeld is aan een feilloos werkend start/stopsysteem. Alle motoren, die stuk voor stuk overtuigen met hun loopkarakter en souplesse, zijn zuiniger gemaakt óf compleet nieuw voor de 7-serie. BMW voegt niet alleen de 750d xDrive met drie turbo's(!) aan het gamma toe, maar maakt van de 730d ook één van de zuinigste limousines in de markt. Het vermogen van de zescilinder steeg naar 258 pk terwijl hij 1:17,8 gemiddeld haalt en 148 gram CO2 per kilometer uit stoot, één gram minder dan de Mercedes-Benz S250 CDI, die nota bene een vierpitter en 'slechts' 204 pk heeft. Indrukwekkend, BMW!

De grootste verandering vinden we bij de ActiveHybrid 7, waar een V8 plaats maakt voor een zescilinder. Door gebruik van de aandrijflijn van de ActiveHybrid 5 is de limousine een volhybride en voortaan wél zuiver elektrisch te rijden. Niet langer dan vier kilometer aan één stuk, maar toch… Qua vermogen doet de ActiveHybrid wel een flinke stap terug: hij levert 354 pk in plaats van 465, levert tweehonderd Newtonmeter in terwijl de acceleratietijd stijgt van 4,9 naar 5,7 seconden. Daar staat tegenover dat de hybride nu een A-label heeft en elke honderd kilometer 2,6 liter minder brandstof vraagt dan zijn voorganger. Z'n uitstoot zakt bovendien van 219 naar 158 gram per kilometer, en door de lagere CO2-heffing daalt de ActiveHybrid 7 – hou je vast – 36.200 euro in prijs. Als dat geen overtuigend bewijs is: de BMW 7-serie is weer helemaal bij de tijd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum