BMW 335d Coupé (2007)

Koning kracht

BMW 335d Coupé
Lange tijd moest BMW niets hebben van diesels. De achterstand heeft BMW echter omgezet in een forse voorsprong ten opzichte van de meeste dieselaars. De BMW 3-serie Coupé met zijn royaal bemeten dikke diesel is het bewijs. Koning kracht.

Bij een sportieve coupé is de beleving van groot belang. Daarbij is de motor uiteraard een essentiële factor. De BMW 335d heeft er een van jewelste: zes-in-lijn, drieliter, twéé turbo's, 286 pk en een haast klinkerwegvergruizend koppel van maar liefst 580 newtonmeter! De BMW is voorzien van een sequentiële zestrapsautomaat.
De motor is ontzettend soepel en rond de 1.500 toeren in opperste paraatheid om het onderste uit de kan te halen. Hij voelt fel aan, zeker bij vol wegtrekken, hoewel de automaat helaas een tel bedenktijd nodig heeft. Deze auto accelereert alsof z'n leven ervan afhangt, maar dan wel met een gemak alsof hij op z'n sloffen door de huiskamer loopt. Hierbij laten de twee turbo's duidelijk van zich spreken door een duwtje in de rug, begeleid door een aangename brul, waardoor een dot gas iedere keer weer verslavend werkt.


Scherpe rijeigenschappen
Wat rijeigenschappen betreft, is de BMW lekker scherp, ook al zijn de ingenieurs uit München zo verstandig geweest om de 335d geen spijkerhard onderstel te geven. Stevig is de ophanging zeker: het comfort is ondergeschikt aan 't rijgevoel. De BMW lijkt geboren voor bochtenwerk; de Coupé gaat snaarstrak door een lange snelwegbocht en ook bij plotselinge lastwisselingen geeft de auto geen krimp. De strakke afstemming van het onderstel beperkt de zijwaartse bewegingen over de lengteas waardoor de BMW te allen tijde heel solide aanvoelt. Ook op het gebied van onderstuur heeft de 335d z'n zaakjes prima voor elkaar. Als je hard een bocht induikt, volgen de voorwielen de ingezette koers zonder enige moeite. De auto blijft je uitdagen; rotondes en klaverbladen toveren keer op keer een glimlach op je gezicht. Jammer genoeg is de zitpositie in de BMW wat hoog, zodat je niet het gevoel hebt echt tussen de wielen te zitten, zoals het hoort.


Stuurgevoel
Het stuurgedrag van de BMW is fenomenaal. Het lijkt alsof je als bestuurder direct verbonden bent met de voorwielen. De bediening is weliswaar aan de zware kant, zeker bij inparkeren, maar des te beter komt het systeem tot z'n recht in bochten en op snelheid.
Net als in de 'gewone' 3-serie zien we in de Coupé een dashboard met twee op elkaar lijkende koepeltjes; één recht voor de bestuurder met een duidelijk setje
tellers, en eentje iets rechts daarvan waarin het kleurenscherm van de
optionele iDrive schuilgaat. De algemene lijnvoering van het ontwerp is hierdoor behoorlijk strak en zakelijk, en ook op het gebied van kleurgebruik voert
soberheid de boventoon. Zwart met zilvergrijze accenten, dan hebben we het wel gehad. Het is duidelijk dat hier vooral gewerkt moet worden.


Goed te bedienen
Het verbeterde iDrive-systeem in de 3-serie is lang niet gek; door middel van de grote draaiknop beweeg je je door de diverse menu's, waarna je met een druk op de knop klaar bent. Wel is de bediening wat overgevoelig; voor je het weet scrol je te ver en moet je een tikje terug. Handig is de spraakbediening; zolang je duidelijk genoeg articuleert, begrijpt de systeemdame je zonder veel problemen. Op deze manier is het kinderlijk eenvoudig om bijvoorbeeld van radiozender te wisselen zonder van de weg af te kijken.

Signalement

Merk Bmw
Model 335d Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 65.355

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 580 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 61 l
Lengte / breedte / hoogte 4.580 mm / 1.782 mm / 1.375 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.545 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden voor225/45R17Prijzen
Banden achter255/40R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 6,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,3s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 177 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum