BMW 3-serie - Eerste kennismaking
Vol in de aanval
Altijd als er een nieuwe BMW 3-serie verschijnt, zijn de verwachtingen hoog gespannen. We maken met de nieuwkomer een rondje over de Nordschleife.
De helden zijn moe. Met besmeurde bestickering, een tikkende uitlaat en stinkende remmen staan de vier 3-series uit de voorserie te wachten in de BMW-werkplaats in Nürburg. Ze wachten op een nieuwe lading brandstof, schone ramen en een correctie van de bandenspanning. Hier en daar zijn tussen de stickers door stukjes carrosserie te zien. De voorzichtige camouflage laat weinig aan de verbeelding over. Alleen het binnenste van de lichtunits wil het merk pas later vrijgeven.
Peter Langen, hoofd onderstelontwikkeling, geeft zijn geesteskind een liefdevolle tik op het dak. “Deze auto is het resultaat van een evolutie van rijplezier.” Twee uur later voel ik mijn hart in mijn keel kloppen. Niet omdat de beenruimte voorin op zijn best is gelijkgebleven en mijn scheenbeen ruzie maakt met de onnodig brede middenconsole, die aan de zijkant geen bekleding heeft. En ook niet vanwege het even knoppenrijke als lompe stuurwiel. Nee, het komt doordat ik alleen in de auto zit en ik Jos van As moet volgen.
De Nederlander is het hoofd van de afdeling rijdynamiek en één van de snelsten in het groepje BMW-profs. Hij kent de Nordschleife uit zijn hoofd. We staan achter elkaar opgesteld in Hatzenbach. Kort na het wegrijden zijn de banden nog koud, maar toch is er al meer grip dan verstand voorhanden. De 3-serie kleeft aan het asfalt als een vlieg aan een voorruit. Het vermogen komt effectief en zonder gripverlies op de weg. Ook bij snelle koerswijzigingen, op hobbels en bij afdalingen blijft de nieuwe 3-serie op onverstoorbare wijze de ingeslagen richting volgen.
Hij kan worden geleverd met bijna alle assistentiesystemen, maar zaken als luchtvering, actieve overhelstabilisatie en achterasbesturing schitteren door afwezigheid. Qua afstelling is het standaardonderstel vooral gericht op comfort. Wie liever wat meer dynamiek heeft, kan kiezen voor het sportonderstel, dat in vergelijking met dat van zijn voorganger wat straffer is afgesteld. De gulden middenweg is het adaptie modi verder bij elkaar verwijderd zijn dan tot nu toe het geval was. Een interessante noviteit zijn de H-Stop-dempers, die ongewenste carrosseriebewegingen in toom houden door duidelijk gedefinieerde inen uitveerwegen. Op de wegen door de bergachtige omgeving van de Groene Hel ervaren we dat aan den lijve.
MEER VERMOGEN
Terug naar de Nordschleife. De volgaspassage tussen Bergwerk en Klostertal geeft voor het eerst een verlangen naar wat meer vermogen. De gemodificeerde 2,0-liter viercilinder schopt het in de 330i ondanks het benzinepartikelfilter (BPF) en diverse motorwijzigingen tot een nette, maar niet baanbrekende 260 pk en 400 Nm, een stijging van 50 Nm. Omdat de 3-serie tegelijkertijd 50 kilo lichter is geworden, zal de acceleratie ongetwijfeld een tandje vlotter verlopen. De nieuw geïntroduceerde 320i Efficient Dynamics gaat volgens de WLTP-norm onder de 5,0 l/100 km duiken.
Op de Hohe Acht begint het allesbepalende gedeelte van onze Ring-ronde. Omdat de banden het inmiddels behoorlijk warm hebben gekregen, glijdt de BMW in het bochtige gedeelte richting Schwalbenschwanz meer heen en weer dan we verwacht hadden, begeleid door het gekerm van het rubber. De besturing geeft desondanks een gevoel van vertrouwen. Vooral in de sportmodus, waarin de tegendruk, de feedback, de mate van krachtinspanning én de demping een maximaal contact met de weg opleveren.
Ook het onderstel is in deze modus helemaal in topvorm, het straffere karakter gaat namelijk nauwelijks gepaard met een verlies aan comfort. Alleen dwarsrichels vormen een stoterige streep door de rekening. Wie graag met het mes tussen de tanden rijdt, moet opteren voor de koolstofvezel-keramische remmen. Voor Jos van As zou dat een goede optie zijn. Met de nieuwe 3-serie heeft hij weer een erg knap staaltje werk afgeleverd. Na de rit met de zevende generatie 3-serie zijn we ervan overtuigd dat hij zich in de premium middenklasse flink zal laten gelden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.