BMW 2-serie Gran Tourer | Citroën Grand C4 Picasso | Renault Grand Scenic
Ruimte voor design
Nee, het is geen tikfout en je leest het ook niet verkeerd. De BMW 2-serie is de best verkopende MPV van ons land. Kennelijk is er een markt voor premium-MPV's en hoewel het voor BMW-adepten even slikken zal zijn, is het succes van het model best te begrijpen. De 2-serie rijdt goed, heeft fijne motoren en is, zeker als Gran Tourer, buitengewoon ruim. Toch is het frappant dat juist zo'n relatief traditionele MPV het zo goed doet. Merken die al veel langer met het concept bezig zijn, lijken juist te denken dat er niet alleen meer ruimte in het interieur moet zijn, maar ook meer ruimte voor design. Citroën deed het al met de eigenzinnige C4 Picasso en Renault nu ook met de Scénic: wat hoger op de poten, grote wielen, scherpe lijnen. Het riekt allemaal behoorlijk naar crossover. Volgens de Franse merken zit de traditionele MPV in de herfst van z'n populariteit.
Een slimme koerswijziging, of blijft de BMW voorlopig nummer één? Bij het beantwoorden van die vraag spelen de veelzijdigheid en het ruimteaanbod in het interieur natuurlijk een belangrijke rol. Voor in de Grand Scénic krijg je in ieder geval precies wat je van een MPV mag verwachten: een ruimtelijk gevoel en enorm veel opbergruimte voor kleine spullen, zodat die niet door de auto zwerven. Er zijn zelfs verborgen vakjes onder de voeten van de voorste inzittenden. Afgezien van het te trage touchscreen waarmee je heel veel functies moet bedienen, valt er weinig te klagen. De zitpositie is hoog, waardoor het zicht op de weg goed is. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn uitstekend, dus de eerste indruk is zeer positief. Dat wordt anders wanneer je naar de tweede zitrij gaat. Die is in twee ongelijke delen te verschuiven, maar biedt naar moderne maatstaven niet buitengewoon veel beenruimte. Dat komt vooral door de vliegtuigtafeltjes, die precies op kniehoogte zitten. Ook de hoofdruimte is niet indrukwekkend, al komt dat ook voor een groot deel door het optionele panoramadak waarmee de testauto is uitgerust. Helemaal achterin past 533 liter bagageruimte. Ruim voldoende, maar niet zoveel als in de twee andere MPV's. Voor € 800 monteert Renault in de bodem twee opklapstoeltjes, waarmee de Grand Scénic een zevenzitter wordt. Verwacht echter geen volwaardige zitplaatsen helemaal achterin, want alleen kleine kinderen kunnen hier enigszins normaal plaatsnemen. Hetzelfde geldt voor de BMW en Citroën, dus dat is geen specifiek nadeel van de Renault.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.