BMW 116i - Op de Rollenbank
Geknepen
35 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De BMW 116i van Paul Kuijpers heeft de motor aan boord die Mini, Peugeot en Citroën ook gebruiken. Het is de 1,6-liter turbo van de beruchte THP-soort. Natuurlijk heeft hij in de afgelopen vier jaar de nodige kosten gehad, maar de interne vervuiling, waarvoor iedereen zo bang is, heeft bij zijn BMW nog nooit de kop opgestoken. Maar de laatste tijd merkt Paul dat zijn auto schudt na het starten…
Als Paul Kuijpers zijn zorgen over zijn THP-motor uitspreekt tegenover rollenbankprofessor Ghisbert van Ginhoven, stelt die hem meteen gerust. “Bij BMW zijn die problemen lang niet zo erg als bij de Franse merken en de motor die in jouw auto ligt, presteert altijd heel goed bij dit soort vermogenstests. Ik heb nog nooit een auto als deze meegemaakt die minder presteert dan de fabrieksopgave.” Want dat kan inderdaad gebeuren als er koolaanslag in de motor komt; het vermogen neemt dan zienderogen af. En het schudden na het starten dan? Daarover haalt Ghisbert zijn schouders op.
Paul heeft de auto sinds hij hem in zijn bezit heeft stukje bij beetje verfraaid. Inmiddels is zijn Einser getooid met een Shadowpakket en een uitlaatsysteem van de M135i. Bovendien is onlangs nog het olieverbruik gestopt door een nieuwe vacuümpomp. “Dat was opgelopen tot een liter op 4.000 kilometer. Ik heb vanochtend nog de olie gepeild en nu lijkt het verbruik te zijn gestopt.” En hier blijft het niet bij. Paul heeft ook al geld gereserveerd voor het oplossen van de vermeende interne vervuiling.
BIJNA ZIELIG
Maar als de auto op de rollenbank staat, blijkt al snel dat hij zijn vermogen gemakkelijk haalt. Ook na 200.000 kilometer lijkt de motor nog nergens last van te hebben. “Zo’n uitslag verbaast me niets”, aldus Ghisbert. “Deze motor is zo ontzettend geknepen dat het bijna moeilijk is om hem met zo weinig vermogen te bouwen.” Nu het budget voor de reparatie dus niet hoeft te worden aangesproken, zijn de oren van Paul gespitst als Ghisbert meldt dat hij met tuning gemakkelijk 200 pk uit deze krachtbron haalt. “Ook 220 is wel mogelijk en zelfs 250 pk. Maar dan sloop je op den duur de turbo.”
Deze motor zit ook in de BMW 114i. “Die heeft op papier 102 pk”, zegt Ghisbert. “Maar in de praktijk bestaat dat echt niet. Het is bijna zielig voor de techniek. Die wil wel, maar is zo afgeknepen dat hij niet kán. Een 114i levert standaard gemakkelijk 120 of 130 pk. Bovendien zul je nog maar weinig 114i’s vinden die nog met de fabrieksspecificaties rijden.”
In elk geval heeft Paul iets gevonden om zijn auto ook na vier jaar bezit weer een beetje spannend te maken. “Ik kom nog wel een keer terug”, zegt hij als de test erop zit. “Ik ga natuurlijk niet tot het gaatje met 250 pk, maar 220 zou ik wel willen hebben.” Het lijkt er dus sterk op dat Ghisbert naar aanleiding van deze test een klant binnen heeft gehengeld.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 116i |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.350 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.324 mm / 1.765 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.270 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 650 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 125 g/km |
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.