BMW 116i (2013)

Beter in balans

BMW 116i
De BMW 1-serie stond altijd bekend als het snelle uithangbord van leasend Nederland. Het was een fijne, maar compromisloze kar, dus viel er nog wel wat aan te verbeteren. Dat heeft de Beierse fabrikant inmiddels dan ook gedaan. Toch is de huidige 1-serie zeker niet scherper dan de vorige.

In het C-segment neemt de BMW 1-serie een bijzondere plek in. Hij is namelijk de enige in deze klasse met een in lengte geplaatste motor en achterwielaandrijving. Deze klassieke opstelling is overigens geen rem op z'n populariteit. Integendeel, de BMW 1-serie is de bestverkopende premium-hatchback van dit moment. Een verklaring is eenvoudig te vinden: de 1 is nu nog meer in balans dan z'n voorganger al was. Hoewel het de benjamin van het merk is, is hij geenszins het stiefkind van de familie. Het uiterlijk loopt helemaal in de pas met dat van z'n grotere broers en dat geldt ook voor de opzet van het interieur. Het dashboard is lekker overzichtelijk en de bediening vraagt weinig uitleg. Alles voelt goed aan en de uitstraling is van hoog niveau. Daar hebben ze in München niet per se pianolak bij nodig. Wanneer het om ruimtegebruik gaat, ben je in de 1-serie nog altijd goed af. Wel is het jammer dat de cardantunnel bij de voeten van de achterpassagiers de nodige ruimte opsnoept.

Dynamiek voorop

De 116i is voorzien van een prettige 135 pk sterke viercilinder. De motor reageert heerlijk alert op het gaspedaal, zonder dat dat gepaard gaat met nervositeit. Bij lage toerentallen pakt de motor al mooi op en hij gaat als het moet onbekommerd door. Wanneer we hem flink de sporen geven, gaat de BMW er vlot vandoor. De zesbak laat zich trefzeker en met veel gevoel bedienen. Voor een handgeschakelde auto is er in deze klasse weinig beters verkrijgbaar. De algehele rijdynamiek van de BMW is ongeëvenaard. En als het om comfort gaat, heeft hij eveneens sterke papieren. BMW heeft ondersteltechnisch een naam hoog te houden en doet dat met verve. Daar zijn geen kunstgrepen voor nodig. In principe is de 1-serie gewoon braaf onderstuurd. Ga je in natte bochten rare dingen doen, dan merk je dat de achterkant om komt, maar als je weet wat je doet, kom je nooit voor verrassingen te staan. BMW past een nieuwe vorm van elektronische stuurbekrachtiging toe, maar het voelt allemaal vertrouwd als altijd. Rond de middenstand net even wat minder scherp, zodat je rustig gedrag krijgt bij rechtuit rijden, maar daarna een prachtige vlezige opbouw zodra je gaat sturen. Juist doordat de auto niet superstrak op de weg ligt, verbaast dat BMW-rijgedrag toch vaak opnieuw. Echt heel goed en juist rustgevend in plaats van meeslepend.
Alle veiligheid is standaard op de BMW; bij te bestellen veiligheidsvoorzieningen zijn er simpelweg niet. Oké, met enige fantasie zou je de optionele licht- en zichtpakketten als zodanig kunnen bestempelen (een aantal concurrenten schaart dit soort extra's onder veiligheid), maar dat gaat ze bij BMW te ver. De extra's die je kunt bijbestellen (en dat zijn er nogal wat), zijn hoofdzakelijk comfort- en prestatieverhogend.

Oordeel

3 sterren

De rijeigenschappen van de 1-serie zijn nog steeds erg goed, terwijl het interieur en ruimteaanbod zijn verbeterd. Mooi totaalpakket.

Signalement

Merk Bmw
Model 116i
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.350 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.324 mm / 1.765 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.270 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 650 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,9 s / 7,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 125 g/km

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum