Barrelbrigade 2023 - Op de rollenbank - Renault Safrane RTE 2.0
Paard met de hik
31 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tijdens deze editie van de Barrelbrigade heeft Frank zich opvallend bescheiden opgesteld en tot dusverre is dat terecht gebleken. Wellicht ligt dit ten grondslag aan zijn wel heel voorzichtige inschatting van de hoeveelheid vermogen die zijn Safrane na een kwarteeuw en een kwart miljoen kilometers nog op de weg weet te brengen. Aanvankelijk zet hij in op 99 van de 138 oorspronkelijke pk’s, maar wanneer zowel Marco als Luc hem weghonen, stelt hij zijn schatting optimistisch bij naar 110 pk. “Ik heb ooit een Seat met een T-D-rode I gereden en voor mijn gevoel heeft de Safrane ongeveer dat vermogen. Aan de andere kant, als hij eenmaal op toeren is, zit er nog best leven in. Onderin is het vaak een paard met de hik en ik vermoed dat daar lelijke deuken in de vermogenskromme worden geslagen.”
Eerdere Renaults Barrelbrigade deden het goed, dus hoop voor de Safrane
Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven houdt zich wijselijk stil en rijdt de afgelikte Franse boterham met amper verholen misprijzen zijn dierbare rollenbank op, waar hij hem stevig verankert. Maar niet té stevig, anders kan er zomaar een verrot stuk Safrane loskomen. Ondertussen geeft Frank toe dat hij wel erg voorzichtig heeft ingezet: “Mijn vorige twee Renaults van de Barrelbrigade verrasten mij ook positief, dus deze Safrane laat mij vast niet zitten.”
Safrane zet hal in blauwe rook
Dat blijken profetische woorden, want terwijl Ghisbert het toerental geleidelijk opvoert en zijn bedrijfshal ondanks de afvoerslang aan de uitlaat vlotjes blauw komt te staan, klimt de naald van de vermogensmeter verrassend snel naar hogere regionen – net als Franks humeur. Als hij de uitdraai van de printer krijgt, is Frank net een schoolkind dat een overgangsrapport in ontvangst neemt. “Hij hapert inderdaad een beetje in het begin”, tempert Ghisbert het enthousiasme enigszins. “Daar houdt hij duidelijk niet van.” Frank: “Dat heb je ook met Formule 1-auto’s. Het is een auto om mee te rijden, geen aggregaat.” Ghisbert beaamt dat: “Bovenin komt hij helemaal tot leven en begint hij zelfs te zingen. Maar je hebt wel een beetje vals gespeeld, omdat de katalysator er tussenuit is.” Het kan de pret niet drukken: 139,5 pk in een auto waar de fabriek 25 jaar geleden 138 pk aan toedichtte en zelfs 187 Nm in plaats van de opgegeven 182 Nm. Een vermogenstoename dus van 1,1 procent.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Safrane RTE 2.0 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.544 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.948 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 182 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.768 mm / 1.816 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.550 kg / 750 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 214 g/km |
Lezersreacties (31) (gesloten)
Maar wel een net resultaat. Ook al is het zonder katalysator.
Stel dat de Safrane APK waardig zou zijn, zou die dan worden afgekeurd door het ontbreken van de katalysator of wordt er puur gekeken naar de uitstoot?
Wat je wel kunt doen is een klep voor de katalysator plaatsen om het hele systeem te passeren. Maar op het circuit wordt dan wel weer op geluid gemeten. Op straat zul je ook aangehouden worden als je 'm te luid hebt.
Dat deze hele oude, slecht onderhouden Renault Safrane zelfs meer vermogen en koppel levert dan de fabrieksopgave verbaast mij niet.
Wel heb ik hetzelfde probleem, inhouden en onregelmatig lopen onder de 3500 toeren. Helaas zijn de ECMs van deze generatie Renaults absolute bagger en ligt het niet aan de overige elektronica.
Vermoedelijk is het dus andersom?
Klopt wat leest. In de Safrane zit echter geen K-motor, maar een Zweedse motor. Het is de Volvo B4204S motor (de viercilinderversie van de bekendere vijfcilinder uit o.a. de 850). Bij Renault noemt men deze motor N7Q. Deze motor werd dus geleverd in de Volvo S40/V40, Renault Laguna en Safrane.
Je hebt trouwens ook Safranes met de vijfcilinder (B5244S alias N7U).
Hulde voor deze Renault.
Vooral die oudere 1.8 turbootjes zijn er heel gevoelig voor.
Het is dus 100% Zweeds: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
Zoek hier maar op 'Safrane' en je vindt ze.
Uiteraard is dit niet goed voor de motor, te weinig speling, maar ik kan me vaag herinneren dat dit een klein vermogenswinst gaf.
Het eventuele vermogenswinst ben je weer kwijt door versleten zuigerschraapveren .
Ik dacht dat dit in de racerij , de kleppen op minimale speling wordt gehouden, voor vermogenwinst.
Is dit (on)waar?
Los van het feit dat dit dus een Volvo blok is, is het zo dat de 1.6 en 1.8 16v blokken zeer sterk zijn en het heel lang kunnen volhouden. De oude 1.4e, 1.6e en 2.0 115PK zijn ook oerdegelijk. Renault maakt prima blokken, alles eromheen wil wel eens kapot gaan. Maar olieverbruik is zeerlaag, daar kan een aantal Duitsers nog wat van leren. (1.2TCE uitgezonderd ? )
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.