Barrelbrigade 2023 - Op de rollenbank - Renault Safrane RTE 2.0
Paard met de hik
31 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tijdens deze editie van de Barrelbrigade heeft Frank zich opvallend bescheiden opgesteld en tot dusverre is dat terecht gebleken. Wellicht ligt dit ten grondslag aan zijn wel heel voorzichtige inschatting van de hoeveelheid vermogen die zijn Safrane na een kwarteeuw en een kwart miljoen kilometers nog op de weg weet te brengen. Aanvankelijk zet hij in op 99 van de 138 oorspronkelijke pk’s, maar wanneer zowel Marco als Luc hem weghonen, stelt hij zijn schatting optimistisch bij naar 110 pk. “Ik heb ooit een Seat met een T-D-rode I gereden en voor mijn gevoel heeft de Safrane ongeveer dat vermogen. Aan de andere kant, als hij eenmaal op toeren is, zit er nog best leven in. Onderin is het vaak een paard met de hik en ik vermoed dat daar lelijke deuken in de vermogenskromme worden geslagen.”
Eerdere Renaults Barrelbrigade deden het goed, dus hoop voor de Safrane
Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven houdt zich wijselijk stil en rijdt de afgelikte Franse boterham met amper verholen misprijzen zijn dierbare rollenbank op, waar hij hem stevig verankert. Maar niet té stevig, anders kan er zomaar een verrot stuk Safrane loskomen. Ondertussen geeft Frank toe dat hij wel erg voorzichtig heeft ingezet: “Mijn vorige twee Renaults van de Barrelbrigade verrasten mij ook positief, dus deze Safrane laat mij vast niet zitten.”
Safrane zet hal in blauwe rook
Dat blijken profetische woorden, want terwijl Ghisbert het toerental geleidelijk opvoert en zijn bedrijfshal ondanks de afvoerslang aan de uitlaat vlotjes blauw komt te staan, klimt de naald van de vermogensmeter verrassend snel naar hogere regionen – net als Franks humeur. Als hij de uitdraai van de printer krijgt, is Frank net een schoolkind dat een overgangsrapport in ontvangst neemt. “Hij hapert inderdaad een beetje in het begin”, tempert Ghisbert het enthousiasme enigszins. “Daar houdt hij duidelijk niet van.” Frank: “Dat heb je ook met Formule 1-auto’s. Het is een auto om mee te rijden, geen aggregaat.” Ghisbert beaamt dat: “Bovenin komt hij helemaal tot leven en begint hij zelfs te zingen. Maar je hebt wel een beetje vals gespeeld, omdat de katalysator er tussenuit is.” Het kan de pret niet drukken: 139,5 pk in een auto waar de fabriek 25 jaar geleden 138 pk aan toedichtte en zelfs 187 Nm in plaats van de opgegeven 182 Nm. Een vermogenstoename dus van 1,1 procent.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Safrane RTE 2.0 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.544 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.948 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 182 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.768 mm / 1.816 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.550 kg / 750 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 214 g/km |
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.