AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Barrelbrigade 2023 - Op de rollenbank - Renault Safrane RTE 2.0

Paard met de hik

31 reacties

Video
Onze barrels zijn door keurmeester Joep Schuurman van Carrec Technocenter finaal de grond in geboord, maar dat was twee weken geleden. Inmiddels zijn de barrelbrigadiers met hun afgetrapte paarden de werkplaats in geweest en hebben ze zich van hun meest technische kant laten zien. Ergo: de auto’s zijn weer zo goed als nieuw. Tijd om te kijken of ze dat ook waarmaken op de rollenbank.

Tijdens deze editie van de Barrelbrigade heeft Frank zich opvallend bescheiden opgesteld en tot dusverre is dat terecht gebleken. Wellicht ligt dit ten grondslag aan zijn wel heel voorzichtige inschatting van de hoeveelheid vermogen die zijn Safrane na een kwarteeuw en een kwart miljoen kilometers nog op de weg weet te brengen. Aanvankelijk zet hij in op 99 van de 138 oorspronkelijke pk’s, maar wanneer zowel Marco als Luc hem weghonen, stelt hij zijn schatting optimistisch bij naar 110 pk. “Ik heb ooit een Seat met een T-D-rode I gereden en voor mijn gevoel heeft de Safrane ongeveer dat vermogen. Aan de andere kant, als hij eenmaal op toeren is, zit er nog best leven in. Onderin is het vaak een paard met de hik en ik vermoed dat daar lelijke deuken in de vermogenskromme worden geslagen.”

Eerdere Renaults Barrelbrigade deden het goed, dus hoop voor de Safrane

Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven houdt zich wijselijk stil en rijdt de afgelikte Franse boterham met amper verholen misprijzen zijn dierbare rollenbank op, waar hij hem stevig verankert. Maar niet té stevig, anders kan er zomaar een verrot stuk Safrane loskomen. Ondertussen geeft Frank toe dat hij wel erg voorzichtig heeft ingezet: “Mijn vorige twee Renaults van de Barrelbrigade verrasten mij ook positief, dus deze Safrane laat mij vast niet zitten.”

Safrane zet hal in blauwe rook

Dat blijken profetische woorden, want terwijl Ghisbert het toerental geleidelijk opvoert en zijn bedrijfshal ondanks de afvoerslang aan de uitlaat vlotjes blauw komt te staan, klimt de naald van de vermogensmeter verrassend snel naar hogere regionen – net als Franks humeur. Als hij de uitdraai van de printer krijgt, is Frank net een schoolkind dat een overgangsrapport in ontvangst neemt. “Hij hapert inderdaad een beetje in het begin”, tempert Ghisbert het enthousiasme enigszins. “Daar houdt hij duidelijk niet van.” Frank: “Dat heb je ook met Formule 1-auto’s. Het is een auto om mee te rijden, geen aggregaat.” Ghisbert beaamt dat: “Bovenin komt hij helemaal tot leven en begint hij zelfs te zingen. Maar je hebt wel een beetje vals gespeeld, omdat de katalysator er tussenuit is.” Het kan de pret niet drukken: 139,5 pk in een auto waar de fabriek 25 jaar geleden 138 pk aan toedichtte en zelfs 187 Nm in plaats van de opgegeven 182 Nm. Een vermogenstoename dus van 1,1 procent.

Signalement

Merk Renault
Model Safrane RTE 2.0
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.544

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.948 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 182 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.768 mm / 1.816 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.765 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.550 kg / 750 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 214 g/km

Lezersreacties (31) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.