AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Barrelbrigade 2023 - Op de rollenbank - Renault Safrane RTE 2.0

Paard met de hik

31 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Onze barrels zijn door keurmeester Joep Schuurman van Carrec Technocenter finaal de grond in geboord, maar dat was twee weken geleden. Inmiddels zijn de barrelbrigadiers met hun afgetrapte paarden de werkplaats in geweest en hebben ze zich van hun meest technische kant laten zien. Ergo: de auto’s zijn weer zo goed als nieuw. Tijd om te kijken of ze dat ook waarmaken op de rollenbank.

Tijdens deze editie van de Barrelbrigade heeft Frank zich opvallend bescheiden opgesteld en tot dusverre is dat terecht gebleken. Wellicht ligt dit ten grondslag aan zijn wel heel voorzichtige inschatting van de hoeveelheid vermogen die zijn Safrane na een kwarteeuw en een kwart miljoen kilometers nog op de weg weet te brengen. Aanvankelijk zet hij in op 99 van de 138 oorspronkelijke pk’s, maar wanneer zowel Marco als Luc hem weghonen, stelt hij zijn schatting optimistisch bij naar 110 pk. “Ik heb ooit een Seat met een T-D-rode I gereden en voor mijn gevoel heeft de Safrane ongeveer dat vermogen. Aan de andere kant, als hij eenmaal op toeren is, zit er nog best leven in. Onderin is het vaak een paard met de hik en ik vermoed dat daar lelijke deuken in de vermogenskromme worden geslagen.”

Eerdere Renaults Barrelbrigade deden het goed, dus hoop voor de Safrane

Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven houdt zich wijselijk stil en rijdt de afgelikte Franse boterham met amper verholen misprijzen zijn dierbare rollenbank op, waar hij hem stevig verankert. Maar niet té stevig, anders kan er zomaar een verrot stuk Safrane loskomen. Ondertussen geeft Frank toe dat hij wel erg voorzichtig heeft ingezet: “Mijn vorige twee Renaults van de Barrelbrigade verrasten mij ook positief, dus deze Safrane laat mij vast niet zitten.”

Safrane zet hal in blauwe rook

Dat blijken profetische woorden, want terwijl Ghisbert het toerental geleidelijk opvoert en zijn bedrijfshal ondanks de afvoerslang aan de uitlaat vlotjes blauw komt te staan, klimt de naald van de vermogensmeter verrassend snel naar hogere regionen – net als Franks humeur. Als hij de uitdraai van de printer krijgt, is Frank net een schoolkind dat een overgangsrapport in ontvangst neemt. “Hij hapert inderdaad een beetje in het begin”, tempert Ghisbert het enthousiasme enigszins. “Daar houdt hij duidelijk niet van.” Frank: “Dat heb je ook met Formule 1-auto’s. Het is een auto om mee te rijden, geen aggregaat.” Ghisbert beaamt dat: “Bovenin komt hij helemaal tot leven en begint hij zelfs te zingen. Maar je hebt wel een beetje vals gespeeld, omdat de katalysator er tussenuit is.” Het kan de pret niet drukken: 139,5 pk in een auto waar de fabriek 25 jaar geleden 138 pk aan toedichtte en zelfs 187 Nm in plaats van de opgegeven 182 Nm. Een vermogenstoename dus van 1,1 procent.

Signalement

Merk Renault
Model Safrane RTE 2.0
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.544

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.948 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 182 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.768 mm / 1.816 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.765 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.550 kg / 750 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 214 g/km

Lezersreacties (31) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
verlichting2
verlichting2
  • 3
Zitten er net Apk waardige voorbanden op en dan worden ze opgerookt aan het einde van de video... Tja.
Maar wel een net resultaat. Ook al is het zonder katalysator.
Stel dat de Safrane APK waardig zou zijn, zou die dan worden afgekeurd door het ontbreken van de katalysator of wordt er puur gekeken naar de uitstoot?
Rick 1627240
Rick 1627240
  • 1
Er wordt alleen gekeken naar uitstoot en of de uitlaat gasdicht is. Als jij vanaf de turbo direct in een lijn naar achteren (of zijkant) wil, dan mag dat prima. Maar zonder katalysator ga je simpelweg je uitstoot niet halen.
Wat je wel kunt doen is een klep voor de katalysator plaatsen om het hele systeem te passeren. Maar op het circuit wordt dan wel weer op geluid gemeten. Op straat zul je ook aangehouden worden als je 'm te luid hebt.
C Williams
C Williams
  • 4
Prachtige bak destijds, heerlijk stoelen, ruim en geweldig dashboard.
ak2
ak2
  • 9
Renault 's hebben vaak sterke en degelijke motoren.
Dat deze hele oude, slecht onderhouden Renault Safrane zelfs meer vermogen en koppel levert dan de fabrieksopgave verbaast mij niet.
Rick 1627240
Rick 1627240
  • 2
Ook mijn ervaring! Ik heb een 2002 Clio met een 1.6 16v en na twee ton en eigenlijk ieder ritje de toerenbegrenzer wel eens opzoeken verbruikt hij nog steeds geen olie en is de compressie nog steeds goed.
Wel heb ik hetzelfde probleem, inhouden en onregelmatig lopen onder de 3500 toeren. Helaas zijn de ECMs van deze generatie Renaults absolute bagger en ligt het niet aan de overige elektronica.
10001
10001
  • 1
De K4M doet het nagenoeg altijd goed. Randorganen hebben aandacht nodig.
10001
10001
  • 3
Ere wie ere toekomt, het is een 100% Volvo blok
Willem de Z
Willem de Z
  • 1
Als ik even Google lees ik dit: The K-Type is a family of inline-4 automobile engines developed and produced by Renault since 1995.
Vermoedelijk is het dus andersom?
Hejsan
Hejsan
  • 1
@Willen de Z,
Klopt wat leest. In de Safrane zit echter geen K-motor, maar een Zweedse motor. Het is de Volvo B4204S motor (de viercilinderversie van de bekendere vijfcilinder uit o.a. de 850). Bij Renault noemt men deze motor N7Q. Deze motor werd dus geleverd in de Volvo S40/V40, Renault Laguna en Safrane.
Je hebt trouwens ook Safranes met de vijfcilinder (B5244S alias N7U).
Willem de Z
Willem de Z
  • 0
Oke, ik ging uit van de genoemde k4m motor. Overigens ook een dijk van een blok.
Don H
Don H
  • 8
VAG motoren werden dus al als oud mannetje geboren, als ik Gisbert zo hoor.
Hulde voor deze Renault.
Rick 1627240
Rick 1627240
  • 1
Kwestie van heel secuur zijn met de olie. Veel korte ritjes? Iedere 5000km nieuwe olie. Lange afstanden, maar ben je veel hard aan het trappen? Iedere 5000km nieuwe olie. Lange afstanden en rijden als een oud omaatje? Iedere 15000km nieuwe olie.
Vooral die oudere 1.8 turbootjes zijn er heel gevoelig voor.
MaxO
MaxO
  • 1
Met een Volvo motor...
kobus050
kobus050
  • 2
??het zijn de chinezen maxo of toch de schuld vsn Marc R.?? Dit blokje is 100% Frans, Timmermans of niet.
Hejsan
Hejsan
  • 3
@Kobus050,
Het is dus 100% Zweeds: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
Zoek hier maar op 'Safrane' en je vindt ze.
kobus050
kobus050
  • 2
Je hebt helemaal gelijk! Volgens RDW heeft dit kenteken een N7QH7 blok...oftewel een volvo B4204S euro 2. ?een duimpje voor maxo en jouw bijdrage!
Gewijzigd door auteur
Randgeval
Randgeval
  • 1
Vraagje aan de techneuten : Hebben ingeslagen kleppen door de hoge kilometerstand of kleppen met te weinig speling door nalatig onderhoud ook een (klein) vermogenswinst tot gevolg?
Uiteraard is dit niet goed voor de motor, te weinig speling, maar ik kan me vaag herinneren dat dit een klein vermogenswinst gaf.
Het eventuele vermogenswinst ben je weer kwijt door versleten zuigerschraapveren .
Ik dacht dat dit in de racerij , de kleppen op minimale speling wordt gehouden, voor vermogenwinst.
Is dit (on)waar?
Carpe
Carpe
  • 0
Vraagje aan de techneuten : Hebben ingeslagen kleppen door de hoge kilometerstand of kleppen met te weinig speling door nalatig onderhoud ook een (klein) vermogenswinst tot gevolg?
Uiteraard is dit niet goed voor de motor, te weinig speling, maar ik kan me vaag herinneren dat dit een klein vermogenswinst gaf.
Het eventuele vermogenswinst ben je weer kwijt door versleten zuigerschraapveren .
Ik dacht dat dit in de racerij , de kleppen op minimale speling wordt gehouden, voor vermogenwinst.
Is dit (on)waar?
De uitlaatkleppen (bij te weinig speling) zullen het te warm krijgen en verbranden. Het gevolg is compressie en vermogensverlies.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 3
Ja, mooi resultaat, oud veel kilometers en niet best onderhouden. Ga dat maar eens doen met de meeste downsize turbo motoren......olie met precies de juiste specificaties benodigd, zwakke ketting of een natte riem....Ai..
Gewijzigd door auteur
Carpe
Carpe
  • 0
Knappe prestatie. Met goed onderhoud gaat een motor lang mee.
10001
10001
  • 2
Is deze goed onderhouden?
411
411
  • 2
I love Renault motoren. Nul degradatie!
Hejsan
Hejsan
  • 2
Mooi die lofuitingen... het blijft echter een Volvo-blok. En dan is het ineens de normaalste zaak...
George 2903326
George 2903326
  • 0
Ik ben mij niet zo zeker, of is de Volvomotor een Renaultmotor ????????
kobus050
kobus050
  • 1
100% volvo als gegevens RDW kloppen?
EVV
EVV
  • 2
Dat kan je ook gewoon zien aan de bouw van de motor. Het lijkt bijzonder sterk op de 5 cilinders, kijk bijvoorbeeld na het inlaatspruitstuk.
Bestleukhoor
Bestleukhoor
  • 1
De oude 1.7 in een Volvo 300 en 400 serie waren Renault blokken, later is er de uitruil geweest andersom.
Los van het feit dat dit dus een Volvo blok is, is het zo dat de 1.6 en 1.8 16v blokken zeer sterk zijn en het heel lang kunnen volhouden. De oude 1.4e, 1.6e en 2.0 115PK zijn ook oerdegelijk. Renault maakt prima blokken, alles eromheen wil wel eens kapot gaan. Maar olieverbruik is zeerlaag, daar kan een aantal Duitsers nog wat van leren. (1.2TCE uitgezonderd ? )
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 1
Precies. En de PRV-V6 niet te vergeten. PRV staat voor Peugeot-Renault-Volvo, het blok is in samenwerking tussen Peugeot en Renault ontwikkeld en in een (toen) gezamenlijke fabriek gebouwd. Deze motor is door de drie merken gebruikt. En nog een hele rij andere merken, zoals Alpine, Alfa Romeo, DeLorean, Lancia etc.
Milo 6901479
Milo 6901479
  • 0
Ik weet niet of het iemand is opgevalen, maar er licht een 2.0 16v motor in van Volvo in deze gare safraan. Het kleine zusje van de oerdegelijke vijfpitter 2.5 liter met 170 pk. Geen wonder dat de prestaties er nog zijn.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.