Klokje Rond: Opel Astra 1.4i Sunshine (1995) - 122.176 km

Iedere cent waard’

27 reacties

Video
AutoWeek 34 2022
AutoWeek 34 2022

Je leest het in AutoWeek 34 2022

Tot nu toe was deze Barrelbrigade vooral een kwestie van mooi zijn, gunnen en bandjes trappen. Maar nu zet keurmeester Joep Schuurman van Carrec Technocenter in Soesterberg ze op de brug, stapt achter het stuur en oordeelt. Rechtvaardig, doch genadeloos. Als dat maar goed gaat.

Joep Schuurman is vakman genoeg om door de matte lak van de Opel Astra heen te kijken, al was het maar omdat de proefrit zo goed beviel en de glanzende linkerhelft daarbij behulpzaam is. “Die heb je in elk geval showroomklaar gepoetst”, complimenteert hij Michiel Willebrands. Maar ook de rest van de auto valt hem alleszins mee. “Dit moet een binnenslaper zijn geweest. Ik denk sowieso dat we vroeg klaar zijn vandaag. Laat die andere twee maar zitten, hier hebben we een winnaar.”

Toch is het niet alleen maar lof dat de Astra ten deel valt. “Het stuur staat scheef en hij trekt een beetje naar rechts”, begint Joep zijn relaas van de proefrit. “En de banden zijn echt waardeloos. Ze hebben zo weinig grip, dat ik zelfs deze licht gemotoriseerde auto onderstuurd kan laten doorslippen. Verder is het remgevoel nogal slecht. Ik denk dat het remsysteem lang niet meer uit elkaar is geweest.” Wat Joep verbaast is dat dit de 60-pk versie van de krachtbron is. “Weet je het zeker? Ik had hem op gevoel zeker 70 pk gegeven.” Joep legt uit dat dit een ouderwets non-­interferenceblok is. Dat wil zeggen dat zuigers en kleppen elkaar niet kunnen raken, mocht de distributieriem breken. “De slang tussen de inlaat en lucht­filter is gescheurd, maar dat maakt niet zoveel uit bij zulke oude motoren, omdat er geen sensoren in zitten. En kijk, de multiriem en spanrol zijn onlangs nog vervangen. Maar doe de brug maar omhoog, dan ga ik de onderkant afzeiken.”

Wat roest betreft blijkt het daar best mee te vallen, temeer daar Opels uit die tijd niet zo’n beste reputatie hadden op dat gebied. Hier en daar weet Joep zijn gevreesde koevoet door het plaatwerk heen te porren en aan de schokdemperstangen blijkt nogal wat roest te zitten. “Dat kan een apk-dingetje worden, dus er zitten nieuwe schokdempers aan te komen”, waarschuwt Joep. “En de stuurkogelhoes rechtsvoor is gescheurd. Kijk, dit is echt stokoud rubber. Maar verder valt het me ook hier alleszins mee voor een 27 jaar oude Opel.”

WAT MANKEERT ERAAN?

  • Hobbelt stationair een beetje
  • Ruitensproeier achter werkt niet
  • Zonnekleppen en hemeltje hangen los
  • Stuur staat scheef
  • Weinig grip banden
  • Trekt naar rechts
  • Remt matig
Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum