Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner - Klokje Rond-keuring
‘Je hebt jezelf overtroffen'
49 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met het inbrengen van een Peugeot Partner voor de Barrelbrigade scoort Nic twee primeurs in één klap: voor het eerst doet er een bestelauto mee én voor het eerst hebben we een auto met een dieselmotor. Bovendien heeft hij de hoogste kilometerstand van alle barrels: de teller wijst net iets over het half miljoen. Maar als Joep uitstapt na de proefrit heeft hij zijn mening al klaar: “Je hebt jezelf overtroffen. Deze auto is een écht barrel."
Met het inbrengen van een Peugeot Partner voor de Barrelbrigade scoort Nic twee primeurs in één klap: voor het eerst doet er een bestelauto mee én voor het eerst hebben we een auto met een dieselmotor. Bovendien heeft hij de hoogste kilometerstand van alle barrels; de teller wijst net iets over het half miljoen aan. Maar als Joep uitstapt na de proefrit heeft hij zijn mening al klaar: “Je hebt jezelf overtroffen. Deze auto is écht een barrel, die had nooit meer mogen worden verkocht. Ik had je hoger ingeschat.” Zo, de toon is gezet.
Als Joep de motorkap openzwaait worden zijn bange vermoedens verder gevoed. “Hier is alles heel erg slordig versleuteld. Dit is een totaal verprutste auto. Alles hangt los; bijvoorbeeld de intercooler, waarin nu een afdruk van de dynamo staat.” Ook de slang van de intercooler hangt los in de motorruimte. “Het is je zeker nog niet opgevallen dat deze auto van geen kant zijn vermogen meer levert?” En Joep gaat nog even verder, want hij vist een loshangende kabel onder de motorkap vandaan: “Geen idee waar die voor is. Zal ik hem even losknippen? Dan wordt vanzelf duidelijk wat de functie was.” Nou eh … zó veel pro-activiteit hoeft nu ook weer niet. Laat die kabel maar mooi zitten.
SHREDDER
Onder de Peugeot wordt het nieuws al niet veel beter. De motor lekt olie dat het een aard heeft. “Het gerammel dat je onderweg hoort, komt van een draagarm die er niet meer helemaal fris onder hangt. Verder is het opvallend dat de oliedruksensor los onder de auto bungelt, maar dat daarvan geen melding op het dashboard is. En ik vraag me af hoe lang de uitlaat er nog onder blijft zitten, want die hangt vast aan zijn eigen roest.”
Dan ook nog kritiek op één van de banden. Nic dacht dat hij te maken had met een krom wiel, maar er blijkt iets veel ergers aan de hand: “De banden zijn allemaal slecht”, bromt Joep. “De achterbanden zijn volledig gecupt. Linksachter is er een behoorlijk veiligheidsrisico. Daar zit een geheel vlakke kant op, waar het canvas doorheen piept. Je vraagt om een klapband. Die moet je echt vervangen, dan is hij tenminste nog een klein beetje veilig. Maar uiteindelijk komt het er bij deze auto op neer dat hij zelfs voor de sloop te slecht is. Hier zit geen enkel bruikbaar onderdeel meer op. Deze is rijp voor de shredder.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.