Autobianchi A112 - Exclusief alternatief voor die eeuwige klassieke 500

Autobianchi A112

Tot de komst van de Autobianchi A112 had nog niemand een compacte auto zo fraai en elegant weten aan te kleden. Terwijl de hele wereld op zoek is naar een klassieke Fiat 500, is deze deftige Italiaan hard op weg naar vergetelheid. Als je wat anders wilt dan zo’n eeuwige Cinquecento, is dit een heel exclusief alternatief.

Autobianchi is het testlaboratorium van Fiat, dit is de bakermat voor de moderne constructies voor compacte auto’s die in een later stadium bij het moederbedrijf en de rest van de auto-industrie zijn intrede zou doen. De aftrap wordt verricht door de Primula, een model waarbij een dwarsgeplaatste motor, voorwielaandrijving en een achterklep voor het eerst worden gecombineerd. In 1969 volgt de A111, de moderne technische layout mag zich gaan bewijzen in de middenklasse. Zijn hoekige design heeft dezelfde stijl als dat van de achterwielaangedreven Fiat 124. In datzelfde jaar lanceert het merk een revolutie in het compacte segment, die zich afzet tegen de heersende voorkeur voor achterwielaandrijving en achterin geplaatste motor in die klasse. De Autobianchi A112 is de eerste compacte auto die alle kenmerken van de hedendaagse compacte modellen verenigt. Het is overduidelijk dat de technici bij de ontwikkeling van het model goed hebben gekeken naar de Mini. Ze wisten echter de zwakke punten van het Britse karretje te verhelpen en nieuwe talenten toe te voegen aan het concept. 

Autobianchi A112

A112 heeft serieuze uitstraling voor zo'n kleine auto

Het fraai gestileerde karretje valt bij zijn debuut dan ook enorm in de smaak bij zowel journalisten als kopers. Zo’n elegant uiterlijk kan alleen maar uit de pen van Italiaanse ontwerpers zijn gevloeid. De focus op het hoogstnoodzakelijke zorgde voor een ingetogen elegantie met strakke lijnen en ondanks de compacte afmetingen heeft de A112 een serieuze uitstraling. En wat dacht je van 13-inch wielen en schijfremmen voor? Daar kan de klassieke Mini met zijn 10-inch wieltjes en stoterige onderstel nog een puntje aan zuigen. De opvallend zware achterklep is in 1969 een noviteit, die het praktische gebruiksgemak van de slechts 3,23 lange A112 aanzienlijk vergroot. Met slechts twee handbewegingen kun je de achterbank omklappen, met een vlakke laadvloer tot gevolg. Zo kun je de vierzitter omtoveren in een kleine stationwagon. Om voor een betere inzittendenbescherming bij een aanrijding te zorgen, is de 30-liter brandstoftank in het midden geplaatst. De achterwielen hebben een onafhankelijke ophanging, wat bijdraagt aan een verrassend goede wegligging. 

Autobianchi A112

Motor A112 uit de Fiat 850

Onder de motorkap pruttelt de uit de Fiat 850 bekende viercilinder, die door het enorme luchtfilter bijna aan het zicht wordt onttrokken. In de A112 is het vermogen van de motor overigens wel teruggebracht van 52 naar 44 pk. Achter de radiateur is de hakerig schakelende vierversnellingsbak te vinden en onder de compacte aandrijfunit de dwarsliggende bladveren. Carlo Abarth ontdekt als eerste het potentieel van de sportief-direct in de hand liggende Autobianchi, maar op zijn flink uitgebouwde tuningvariant met 112 pk reageert Fiat in eerste instantie afwijzend. In 1971 komt er dan toch een Abarth-versie, die in het begin 58 pk levert en drie jaar later goed is voor 70 hoogtoerige pk’s.

Autobianchi A112

Ook vanbinnen is de uitstraling anders dan wat in die tijd gebruikelijk is in kleine auto's. Zoals het gladde kunstleer van de voorstoelen. Verder zien we fraai sportstuur met doorboorde spaken, de fragiel ogende hendeltjes van de klapramen en de sportief ogende meters. Het kleintje is zelfs voorzien van een ventilatiesysteem met twee standen.  Het is een auto voor de Italiaanse momenten in het leven. En hij past erg handig in nagenoeg elk parkeergaatje.. Het merendeel van de 1,2 miljoen exemplaren was door roest en de nonchalante bouwwijze inmiddels alweer van de aardbodem verdwenen, zelfs in Italië is de kleine Autobianchi een uiterst zeldzame verschijning geworden.

Autobianchi A112

Autobianchi A112

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.