Audi TT Coupé quattro 1.8T 225 pk (1999)

Totaal Top

Audi TT Coupé quattro 1.8T 225 pk
Audi is geen merk dat bol staat van het imago. U wilt Duits & Duur, maar juist geen BMW of Mercedes? Dan kunt u bij Audi terecht. Toch is het merk druk op zoek naar een 'imagebuilder'. Vervult de TT die rol?

Wie de Audi TT ziet, kan niet anders constateren dat het studiemodel uit 1995 praktisch ongewijzigd in productie is gegaan - tot en met het spraakmakende interieur aan toe. En vooral dat laatste is een dure 'grap'. Daarmee heeft de Audi TT sowieso al één ding voor op bijvoorbeeld de Peugeot 406 Coupé. De Fransen dachten er met een gewoon 406-dashboard en wat chroomrandjes wel te komen, en hebben daarvoor onbetamelijk op hun kop gekregen. Dat zal Audi niet overkomen, want alles is anders. Er is duidelijk voor één stijlkenmerk gekozen: het middelste deel van het wiel, laten we zeggen een cirkel met putjes, is het TThema. Overal, maar dan ook echt overal komt dat terug. Natuurlijk in de wat meer voor de hand liggende dingen als de 'retro-tankdop' en de ventilatieroosters, maar ook in bijvoorbeeld de deurgrepen, tot in de middelpuntjes van de diverse meters. W'j gaan er helemaal plat voor. Trouwens: nu we het toch over mooi hebben - de knoppen uiterst links en rechts op de console zijn voor de stoel-verwarming. Als je ze indrukt komen ze naar buiten, waarna je ze kunt draaien om te bepalen hoe warm je zitvlak moet worden. En één voor één worden die putjes dan rood verlicht.

Ongelofelijk hard
Ja, de TT hééft een achterbankje, maar dat is van nul en generlei belang en/of nut. Om onze standaardkreet maar weer aan te halen: alleen voor boodschappen of érg kleine huisdieren. Wat wél weer makkelijk is: hij kan in twee delen worden neergeklapt, waardoor je bagageruimte zowaar reuze bruikbare proporties krijgt. De stoelen zitten uitstekend, de zitpositie is perfect en opmerkelijk laag.
Tsjongejongejonge: wat gaat die TT hard, zeg. Er zijn twee motoriseringen: een 1.8 Turbo van 180 pk en een 1.8 Turbo van - jawel - 225 pk. We hebben ons bemoeid met het topmodel, de 225 pk-versie met quattro-aandrijving. Maar even de belangrijkste cijfers voor de snelheidsfreaks onder u: top 243 km/h, 0-100 in 6,4 s. Afgezien van het feit dat het allemaal onwezenlijk hard gaat, is de manier waarop misschien nog wel indrukwekkender. Aan de grip van de TT lijkt gewoon geen eind te komen. Het heeft er de schijn van dat je de weg op z'n kop zou kunnen zetten, en dat de Audi dan nog blijft plakken. Er schuilt natuurlijk wel een gevaar in, want zelfs de TT kent grenzen. En als je die bereikt hebt, gaat het ongetwijfeld érg veel te hard, en een slip van een vierwielaandrijver is nu eenmaal niet eenvoudig op te vangen. Maar dan ben je inmiddels wel érg veel te ver gegaan. Opmerkelijk is dat de TT bij dat alles niet eens idioot hard geveerd is. Wat heet: hij is zelfs behoorlijk comfortabel. Het gevoel in het stuur is bij lage(re) snelheden dik voor elkaar, maar wordt bij (érg...) hoge snelheden wat licht. Te licht, naar onze smaak. We hebben nog een kritiekpunt: de versnellingsbak. Die doet, zodra je maar bedachtzaam schakelt, precies wat er van hem verlangd wordt. Maar wie snél wil opschakelen, komt nogal eens bedrogen uit. Daarbij gaat het wat aan de erg stroeve kant.
Nog een paar dingen die opvielen. Zo kunnen we het u niet kwalijk nemen als u denkt: hmmm, 1,8 liter, turbootje, zal qua koppel wel weer niet overhouden. Fout. Die turbo komt er bij plusminus 2200 tpm in, en doet dus bijna altijd mee. Met de trekkracht van de TT zit het absoluut snor.
Bijzonder is daarnaast de opmerkelijke rust van het onderstel. Dat is z- stil. Putten in de weg, hobbels en bobbels - je zult ze ongetwijfeld voelen, maar horen doe je ze niet. En dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Trouwens: mocht u denken dat door al die rondingen de overzichtelijkheid van de carrosserie wel eens tegen kon vallen, dan slaat u de spijker helemaal op de kop. Voor- noch achterkant is van binnenuit zichtbaar. Aan de andere kant: als u in een klein plekje wilt parkeren, hoeft u niet bang te zijn voor uw bumpers. De TT hééft namelijk helemaal geen bumpers. Althans, niet van die zwarte. Misschien dat u dus toch maar beter wel voorzichtig kunt zijn. De Audi TT heeft ons hart gestolen. Het is de combinatie van alle dingen en eigenschappen die maakt dat wij voor de Audi TT eigenlijk maar twee woorden hebben.
Inderdaad: Totaal Top.

Signalement

Merk Audi
Model TT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 51.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 5.900 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 2.200 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.041 mm / 1.764 mm / 1.345 mm
Wielbasis 2.429 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 385 kg
Banden225/45ZR17Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,4 s (fabrieksopgave: 6,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
CO2-uitstoot 226 g/km