Audi TT Coupé 1.8 5V Turbo 180pk (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TT Coupé 1.8 5V Turbo 180pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Audi TT
Een auto met een 'WOW'-effect, niet alleen met de naam, maar ook met de vormgeving en het schitterende interieur, ver beter dan zijn concurrenten (Mercedes SLK, BMW Z3).
Deze auto brengt het ondeugende in je naar boven. Lekker doortrekken, vol gas door de bochten, en als er leuke dames in de buurt zijn erg rustig langs rijden. Alles kan met deze auto. Of je nou snel voorbij rijd, of rustig voorbij rolt, je wordt hoe dan ook nagekeken. Dat geeft de bestuurder een extra kick, want achter het stuur zitten in deze auto is een hele belevenis. De details van het interieur zijn betoverend. Met de mooie wijzerplaten in het instrumentenpaneel, stoere sportstuur, de airco, de pook overal zie je hetzelfde symbool terugkomen.
Prestaties
Een fantastische aandrijving, een 4 cilinder met een overdreven turbo om wat extra paarden onder de motorkap te plaatsen. En dit is erg goed gelukt (al moet ik er wel bijzeggen dat die van mij gechipt is naar 210 pk). Als je het gaspedaal door de vloer trapt, lijkt het alsof de TT de stoeptegels meetrekt. Het ESP programma graait met de wielen over het wegdek om wat grip te vinden. En als je de ruimte hebt zit je ook snel boven de 200 km/u. Maar de grote krachtbron heeft ook wat nadelen. In de stad is de auto erg zenuwachtig. De auto reageert heftig op het gaspedaal, wat het moeilijk maakt om rustig te rijden. In de stad is de 2e versnelling dan ook moeilijk hanteerbaar, want druk je het gaspedaal iets te veel in, dan knalt de turbo je auto boven de toegestane snelheid(wat natuurlijk soms ook wel erg leuk is). De TT heeft echt een eigen wil, bij elke aanraking met het gaspedaal schreeuwt de auto om meer. Bij het afremmen en optrekken reageert de auto ook erg op sporen in het wegdek, de auto wordt erg instabiel en het ESP programma komt (naar mijn mening) te kort.
Op de snelweg kan je lekker tekeer gaan (en ook hier geldt hetzelfde; rustig rijden is erg moeilijk). De auto is gemaakt om lekker hard te rijden, met een brullende en fluitende turbo op de achtergrond. Dat het verbruik meevalt, hoef je natuurlijk niet te verwachten. Als je in een auto als deze rijd, moet je dat onder ogen zien. Je kan je best doen om 1 op 10 te halen, op de snelweg misschien wel 1 op 13. Maar dan kan je net zo goed in een Golf rijden.
Er zijn altijd wel bijrijders, die de auto te stug, te lawaaierig of te krap vinden. Opmerkingen zoals; "waarvoor zit er een achterbank in?", zal je ook vaak horen. Veel mensen vergeten dat het maar om twee punten gaat als je in een sportwagen rijd: Snelheid & Uiterlijk.
Samengevat: Deze auto tovert een glimlach op je gezicht.
Problemen
Het is natuurlijk een mechanisch bouwwerk, door slijtage (en sportief gebruik) zijn er onderdelen die reparatie/vervanging nodig hebben.
De koppelingsplaat heb ik moeten vervangen. De electrische ramen toonden moeilijkheden met warm weer, wat na een bezoekje bij de dealer verholpen werd. Al met al geen grote, onverwachte problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.