Audi TT Coupé 3.2 Quattro (2004)
Met vuur spelen
Toch is deze TT niet dezelfde als die andere die al jaren bestaat. Dit is namelijk de 3.2 quattro, met een dikke V6. Aan de buitenkant wijkt hij slechts op subtiele wijze af van de normalere viercilinder-TT's. De 3.2 heeft een bredere voorbumper met kleine luchtinlaten aan de zijkanten. Een ogenschijnlijk kleine verandering, maar recht van voren is hij niet te verwarren, zoveel lager en breder oogt hij. Wat de gewone TT's met 1.8 turbo ook moeten ontberen zijn de grille met vakjes in plaats van horizontale lamellen en de Xenon-koplampen in titaniumgrijze koplampunits. Aan de achterkant zie je een zwarte diffusor tussen de uitlaatpijpen zitten en valt op dat de achterspoiler een zwarte rand heeft gekregen.
Vuurkracht
Audi gebruikt voor de TT de V6 die binnen het Volkswagen-concern in de meest uiteenlopende auto's te vinden is. Van VW Golf R32 tot Phaeton, van Audi A3 tot Porsche Cayenne. En het is te danken aan de compacte afmetingen dat hij juist in een relatief kleine auto als de TT past. Al dat gelepel met die zescilinder levert de TT 250 pk op. Een indrukwekkend vermogen; maar ten opzichte van de sterkste 1.8 turbo scheelt het maar 25 pk. En dat is op deze aantallen niet zo gek veel, maar reken erop dat de TT V6 een heel andere indruk achterlaat.
Bijzondere bak
Na het starten verschijnt er met grote letters OK in het informatiedisplay en de straat wordt gevuld met een warm gepruttel van de zescilinder. De TT 3.2 wordt standaard voorzien van een dynamic shift gear-versnellingsbak en voor het oog ziet zo'n ding er vrij normaal uit. Maar de DSG is helemaal geen automaat. Technisch gesproken is het een gewone versnellingsbak met alleen een geautomatiseerde koppeling. Bijzonder is dat de DSG bestaat uit twee aan elkaar geschakelde drieversnellingsbakken met een eigen koppeling. De DSG laat zich niet gauw van de wijs brengen, maar hij heeft het af en toe wel even moeilijk. Wie na een snel recht stuk een scherpe bocht in wil, en dus twee versnellingen terug wil, kan niet in een keer van vijf naar drie.
Brandweer
Dat de TT V6 als de brandweer gaat, dat zal geen verrassing zijn. Maar waar we wel even van staan te kijken is het onderstel. Want de TT heeft Grip met een hoofdletter G. En dat geldt niet alleen op een natte weg, want ook op droog kleeft de TT aan het asfalt. Het onderstel verzorgt prima communicatie tussen je kont en de straat. Je voelt goed wat voor wegdek er onder je door gaat, maar de TT filtert de meest oncomfortabele horten en stoten eruit. We zouden willen dat de besturing net zo helder was in het doorgeven informatie als het onderstel, maar dat is helaas niet zo. Om te beginnen missen we wat directheid, want je moet een behoorlijk eind aan het wiel draaien. En door de besturing gewoon zwaar te maken heb je nog niet meteen 'gevoel' in het stuur. Dat is een klein smetje op het verder onberispelijke weggedrag van de TT, want voor de rest is de Audi TT zeer begeerlijk vuurwerk.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | TT Coupé 3.2 quattro |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 57.790 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.189 cc |
Maximaal vermogen | 184 kW / 250 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.041 mm / 1.764 mm / 1.345 mm |
Wielbasis | 2.429 mm |
Massa leeg | 1.520 kg |
Laadvermogen | 385 kg |
Banden | 225/45ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 6,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,9s |
Brandstofverbruik | 9,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 235 g/km |