Audi TT Coupé 2.0 TFSI Quattro S-Tronic (2010)

Nu ook met leds

Audi TT 2.0 TFSI Quattro S-Tronic
Het is flauw om een verhaal over de vernieuwde TT Coupé te beginnen met die leds. Het is te kort door de bocht, want Audi heeft de karaktervolle vierzitter op meer punten aangepakt dan alleen het toevoegen van wat lichtpuntjes in de koplampen.

Die ledjes zijn echter wel de eenvoudigste manier om te spotten of je met een gefacelifte versie te maken hebt, want verder zijn de zichtbare aanpassingen minimaal; de luchtinlaten in de bumpers zijn wat groter, in de achterbumper zit een dikkere diffusor en de grille is voortaan voorzien van een glimmend zwarte laklaag. Dat is dus twee keer kijken, zelfs voor de geoefende spotter.
Belangrijker aan de facelift van de TT zijn de technische wijzigingen, al zijn ook die niet wereldschokkend. Wij nemen hier de tweeliter benzineversie onder de loep; deze viercilinder met turbo levert 11 pk meer dan voorheen, terwijl de trekkracht met 70 newtonmeter toenam. Audi verhoogde de compressie in de motor en dat resulteert in meer kracht en souplesse dan voorheen en dat merk je wel in de omgang, al was de motor van vóór de update ook bepaald geen stakker. De machine is snel bij de les, trekt graag door in de toeren en jaagt de TT (volgens onze metingen) in een razende 5,9 tellen vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur. Dat is zes tienden vlotter dan voorheen! In onze testauto is de motor bovendien gekoppeld aan de bekende zestraps S-Tronic én zijn alle wielen aangedreven door middel van Quattro. Een veel efficiëntere manier om al je kracht op de weg te krijgen, moeten wij nog vinden ...

Subtiel snel
Z'n soepele aandrijflijn zorgt ervoor dat je de vernieuwde TT nog makkelijker rijdt dan voorheen. Snelheid opbouwen gaat vrijwel onopgemerkt en van het overschakelen merk je niet veel meer dan de subtiele plofjes die uit de uitlaat ontsnappen. Gaaf is ook dat je kunt schakelen met de flippers aan het stuurwiel, al geeft de bak je niet altijd de volledige controle; om de boel langer heel te houden, kun je bijvoorbeeld niet altijd terugschakelen wanneer jij dat wilt. Dat is een smetje op de sportiviteit, al zul je er in de praktijk niet al te vaak over struikelen. In bochten voelt de TT bovendien lekker wendbaar aan, hoewel het stuurgevoel nog steeds beter mag. Hij reageert best helder, maar niet zo scherp als je hem zou willen hebben. Wat wollig en te afstandelijk, al maakt dat 'm juist wel weer een auto waarmee je prima lange stukken kunt afleggen. En dat kun je van sommige, wat nerveuzere concurrenten niet zeggen. Bovendien biedt het Quattro-systeem een prettig voordeel ten opzichte van TT's met alleen voorwielaandrijving; bocht-uit kun je zo lomp op het rechterpedaal gaan staan als je maar wilt; deze Audi begrijpt je commando, stuurt zoveel mogelijk peper richting het asfalt, terwijl alle systemen je zo beheerst als een marathonschaatser op de juiste koers houden. Je bent volledig paraat voor de volgende bocht en die daarna. Dat deze TT-versie juist dát gevoel weet op te roepen, is misschien wel z'n grootste kwaliteit.
De TT is een auto die in je hart gaat zitten. Na een paar dagen voelt-ie alsof je nooit anders gereden hebt. Een puike zitpositie, schitterende afwerking, karakteristieke details. De aandrijflijn van de testauto is bovendien zoals je hem hebben wilt in een TT; kracht te over, die ook nog eens op een fabelachtige manier aan je wordt overhandigd. Vlot maar soepel, enthousiast doch beheerst.

Video

Signalement

Merk Audi
Model TT Coupé 2.0 TFSI quattro
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 53.980

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 155 kW / 211 pk bij 4.300 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.187 mm / 1.842 mm / 1.353 mm
Wielbasis 2.468 mm
Massa leeg 1.360 kg
Laadvermogen 400 kg
Banden245/45R17Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,3s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 169 g/km

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.