Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • TT Coupé

Audi TT Coupé 1.8 5V Turbo (2001)

Over de top

Audi TT Coupé 1.8 5V Turbo (2001)
  • Autotest
5 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Audi presenteerde de TT in 1998 als een sportcoupé. Waar andere merken die naam te pas en te onpas lijken te gebruiken voor 'opgeleukte' standaardmodellen, ging Audi veel en veel verder en ontwikkelde een echte sportwagen.

De fraaie constructie met bouten rond de tankdopklep rechtsachter, keert overal in de auto terug. Dat is vaak heel smaakvol (bij de pookknop bijvoorbeeld), maar soms wordt het iets té (rond de knoppen voor de alarmknipperlichtinstallatie bijvoorbeeld). Dat vinden we een beetje "over de top". Heus, er is echt diep nagedacht over het samenspel tussen buiten- en binnenkant, maar soms draaft Audi door. Want de TT is extreem van bumper tot bumper. Bekijks hadden we heel erg veel, dat gelooft u vast wel. Maar wat wil je ook met zo"n opvallende verschijning ("Zien jullie me zitten!?"). Maar stap in (beter; kruip erin en kijk uit voor het hoofd), start de motor en stap er bovenop: u ervaart dan prestaties, die u misschien doen afvragen wat je nog met een 225 pk-versie van deze TT moet? Reken op bloedstollende acceleraties en een stel voorwielen die graaien naar grip elke keer als u het gaspedaal diep intrapt. Zoeken gaat de Audi dan ook, en hij reageert heel heftig op sporen in het wegdek.
Over de hele linie is de auto licht nerveus; op het rechte stuk en in bochten. Maar hij communiceert ook uitgebreid met zijn bestuurder. Z"n beruchte streken (plots opkomend overstuur in bochten) zijn beteugeld door een minuscuul achterspoilertje en het stabiliteitsprogramma ESP.
Dat stelt terecht gerust, want echt gemeen is de TT niet meer, wel attractief. Meer communicatie met het onderstel en het wegdek zorgt ervoor dat de TT hard door de bocht is te jagen. De TT laat de bestuurder het forse afremmen vóór een bocht volop meebeleven. En de Audi accelereert ook lekker snel weg vanuit de bocht, maar de werkelijke bochtsnelheid ligt eigenlijk helemaal niet extreem hoog. De TT is dus een bijzonder leuke auto om te rijden, maar als het erop aankomt is korte, stugge TT geen reisauto. Niet alleen vanwege de vering, maar ook vanwege het lawaai en de benauwd beperkte leefruimte.

Bijzondere motor en bak

"t Leuke van deze sportcoupé is ook nog de aandrijflijn. Audi gaat voor een viercilinder met geforceerde (turbo) cilindervulling om extra vermogen te verwezenlijken. De krachtbron is lekker "wakker". Soepel, snel; kortom superieur.
Over de bak is ook nog wel iets te vertellen. Want die bak van de Audi, die is super. Niet omdat hij kort en direct schakelt en - als een echte sportieveling - daar heus wat kracht voor vraagt. Dat is sowieso al fijn. Nee, de Audi-bak schopt het tot wereldtopper, omdat de mannen uit Ingolstadt erin zijn geslaagd niet alleen een retro-look, maar ook een retro-gevoel en daarbij een retro-geluid te fabriceren. Als je snel schakelt hoor je een "klunk" als van een oude race- of rally-auto. Als je de pook beroert, voel je het mechaniek onder je schuiven en werken. Heel knap gedaan, één van de grote charmes van deze auto.
Op de achterbank van de TT zitten heel optimistisch twee driepuntsgordels. Waarvoor? Om dat tasje boodschappen of je poedeltje vast te zetten, waarschijnlijk... Want mensen, groot of klein, hebben er niks te zoeken. In de TT krijg je sowieso claustrofobie door dat enorme zware dak boven je hoofd. Verkeerslichten zijn lastig te zien, het uitzicht rondom is in z"n geheel petje en de hoeveelheid verse, frisse lucht laat te wensen over. Sommigen noemen dat overigens knus. Opvallend genoeg kun je gelukkig wel wat meenemen in de kofferbak. Dat valt niet tegen.
Veiligheid is een zwaar onderwerp in Duitsland. Grote paniek dan ook toen het onderstel van de eerste TT"s onvoldoende bochtvast bleek. Audi paste het als de wiedeweerga aan. Het ESP-systeem grijpt in als het in een bocht uit de hand begint te lopen. Dat gaat zover dat zelfs bepaalde wielen kunnen worden afgeremd en dat motorvermogen wordt gemanipuleerd om de koets in de bocht te houden. Daarnaast is de auto voorzien van ABS, elektronische remkrachtverdeling én een elektronisch sperdifferentieel met aandrijfslipregeling voor de aangedreven voorwielen. Standaard heeft de TT twee airbags en zij-airbags vóór.
De TT is er nu bijna drie jaar. Heeft de tijd het idee van Audi"s sportcoupé inmiddels ingehaald? Nee. Audi vaart zijn eigen koers met een betrekkelijk spartaanse, erg snelle en zeer opzichtige ("Zien jullie me zitten?") "platgeslagen" Porsche (of Kever?). Een spectaculaire, tijdloze auto, die het in zich heeft een klassieker te worden.

Signalement

Merk Audi
Model TT Coupé 1.8 5V Turbo 180pk
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 42.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.041 mm / 1.764 mm / 1.346 mm
Wielbasis 2.422 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 385 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 228 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,6 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi TT
Audi Audi TT

PRIVATE LEASE Audi TT

INFO
Audi
Audi
Audi TT Coupé 40 TFSI Pro Line S (2D/7A)
€ 1.025
Bekijk nu ⟩
Audi TT in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo | Clima | Xenon | Leder | Groen metalic | Xenon | UNIEK! |

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo | Clima | Xenon | Leder | Groen metalic | Xenon | UNIEK! |

    • 2003
    • 131.221 km

    € 9.499

    Audi TT 1.8 5V T S-line 180PK|RIJKLAAR|HISTORY|ECC|NWE APK!!

    Audi TT 1.8 5V T S-line 180PK|RIJKLAAR|HISTORY|ECC|NWE APK!!

    • 2001
    • 213.721 km

    € 4.490

    Audi TT 1.8 5V Turbo

    Audi TT 1.8 5V Turbo

    • 2002
    • 170.000 km

    € 6.950

Meer Audi TT occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi TT

    77
    • 8 oktober 2018
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi TT specificaties
  • Audi TT occasions
  • Audi TT video's
Advies en informatie
  • Audi TT tests
  • Audi TT gebruikersreviews
  • Audi TT index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

    7
    • 26 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2016)

    Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro...

    2
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2003)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2003)

    7
    • 10 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    • 9 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    17
    • 1 april 2019
  • Gebruikersreview
    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S (2016)

    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S...

    3
    • 29 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    5
    • 1 juli 2018
meer reviews
Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000 km - Klokje Rond

Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000 km - Klokje Rond

Ondanks zijn jeugdige leeftijd, heeft Bram Oosterhoff al een indrukwekkende status als het...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi TT RS - Eerste rijtest

    Audi TT RS - Eerste rijtest

    20
    • 17 oktober 2021
  • PREMIUM
    Audi TT RS - Eerste rijtest

    Audi TT RS - Eerste rijtest

    • 28 september 2021
  • Nieuws
    Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000 euro

    Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000...

    47
    • 18 juni 2021
  • PREMIUM
    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster -...

    • 1 juni 2021
  • Nieuws
    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden

    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar...

    122
    • 23 april 2021
  • Nieuws
    Audi TT goedkoper dankzij terugkomst 40 TFSI

    Audi TT goedkoper dankzij terugkomst 40...

    48
    • 26 maart 2021
  • Nieuws
    Audi TTS komt als krachtigere Competition Plus

    Audi TTS komt als krachtigere Competition...

    4
    • 24 november 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden