Audi TT 1.8T Quattro - 2000 – +/- 446.000 km - Klokje Rond

Met excuses voor de uitlaat

61 reacties

Video
AutoWeek 47 2019
AutoWeek 47 2019

Je leest het in AutoWeek 47 2019

Ondanks zijn jeugdige leeftijd, heeft Bram Oosterhoff al een indrukwekkende status als het om autobezit gaat. Dat heeft er mee te maken dat hij bemiddelt en handelt in auto’s. Zijn Audi TT begon ooit als miskoop, maar inmiddels staat het vast: deze gaat niet meer weg.

Bram Oosterhoff kocht zijn Audi TT met 252.000 kilometer op de teller. In onze Klokje Rond-wereld heb je dan een frisse auto. Het idee was om de auto daarna door te verkopen.

Maar toen Bram (20) zich ging verdiepen in de onderhoudshistorie en zich daarvoor meldde bij de dealer, kreeg hij een dik pak rekeningen. De laatst bekende kilometerstand was daar 415.982. “Of daarna de teller is teruggedraaid of dat er misschien een nieuwe tellerbak in is gekomen – ik zou het niet weten. Maar ik heb er wel van geleerd om voortaan ook eens de NAP-gegevens te checken voordat ik een auto koop”, aldus Bram. “Als ik mijn eigen kilometers erbij optel, heeft deze auto zo’n 440.000 kilometer gereden. Inmiddels zie ik dat niet meer als een probleem. Ik heb besloten om hem te houden.”

Bram heeft goede hoop voor de keuring. “Ik heb een vriend met een TT die net 200.000 kilometer op de teller heeft. Als ik die met deze auto vergelijk, doet die van mij het zeker niet slecht.” Wel excuseert hij zich voor de uitlaat. “Die werd aangeboden op Facebook en toen heb ik hem gekocht, maar hij is ontzettend lawaaiig. Dat is niet zo chic. Momenteel laat ik de originele uitlaat van een klep voorzien, zodat die ook wat meer ingetogen klinkt. Het is me niet gelukt om die er voor de keuring op te krijgen.”

Dat is dan ook meteen het eerste waar Joep een opmerking over heeft na de proefrit. “Het bloed loopt uit mijn oren. Het is onderweg bijna niet te doen met die uitlaat.” Bram lacht: “Met name rond de 130 km/h is het inderdaad bijna oorverdovend – dus rijd ik vaak 150 km/h. Dan heb je er veel minder last van.” Verder valt hem op dat de tellerbak niet meer goed functioneert. Ook daarvoor heeft Bram al een nieuwe klaarliggen. “Het idee daarbij is dat ik hem vooruit laat draaien tot de goede kilometerstand, want naar mijn idee draagt dit juist bij aan het karakter van de auto.” Kijk, zo horen we het graag.

KOELPROBLEMEN

Via het ontwikkelaarsmenu wist Joep toch de benodigde informatie te krijgen. “Met de kachelbediening kun je dat op het display van de radio krijgen. Daarbij viel het mij op dat de motortemperatuur boven de honderd graden komt. En dat is eigenlijk te hoog. Ik raad je aan om dat goed in de gaten te houden, want koelproblemen zijn een standaardklacht bij de 1.8-turbomotor.” Als Joep onder de motorkap duikt en de afdekplaat heeft weggeschroefd, slaakt hij een diepe zucht. “Het is een onding om aan te sleutelen; een complex loeder.” Als hij wat verder kijkt, komt hij een faliekante onderhoudsmisser tegen.

Hij wijst: “Dit zijn je brandstofslangen die vanuit de tank naar de motor lopen. Daar staat ongeveer drie bar druk op, maar iemand is vergeten de slangenklemmen terug te zetten. Als deze losschiet, staat je auto in brand.” Bram verlaat de werkplaats dus niet zonder de nieuwe klemmetjes die Joep monteert.

Eén ding is zeker: Bram vertrekt met een betere auto dan waarmee hij kwam. Maar ook met een boutje, dat is vastgezet met een stapel ringetjes en desondanks net niet past, maakt hij weinig indruk bij Joep. Het onderhoud is maar zozo.

Eenmaal onder de auto blijkt dat de kunststof beschermplaat van de motor is verdwenen. Dat zien we vaker in Klokje Rond, want dat onderdeel moet bij elke beurt worden gedemonteerd en is nu eenmaal niet gemaakt voor hoge kilometerstanden. Bram: “Ik heb geïnformeerd bij de dealer en een nieuwe kost € 150.” Daar slaat Joep op aan: “Jouw auto kan best zonder dat onderdeel. Je kunt dat geld beter investeren in behoorlijke banden.” Want de platte 19-inchbanden zien er misschien indrukwekkend uit, maar als daar dan vervolgens een B-merk voor wordt gebruikt, krijg je bij Joep alsnog de handen niet op elkaar.

Eenmaal onder de auto blijkt opnieuw de kwaliteit van een auto uit de Volkswagenstal van rond de eeuwwisseling. Roest kent de TT niet. De enige roest die we kunnen vinden, zit op het spatbord en is het gevolg van verwaarloosde steenslag.

ONHEILSPELLEND

Joep bestudeert de uitlaat, waarover hij ook wel wat positiefs wil zeggen: “Het is best knap dat er zo veel lawaai uit komt door alleen de einddemper weg te laten.” Dan is er nog de inspectie van de ophanging. Joep heeft vooral interesse in de remmen. Bram heeft namelijk onlangs geperforeerde schijven gemonteerd. Maar bij het remmen hoorde Joep onheilspellende geluiden. Aan de sporen op de schijven is te zien dat de blokken over de schijven heen stuiteren. “Weet je zeker dat ze goed zijn omgezet? Ik zou nog eens kijken naar de montage-instructies.

Bij dit soort schijven is er iets vreemds aan de hand. De ene fabrikant zegt dat de koelkanalen in de rijrichting moeten worden gemonteerd, maar bij het andere merk is dat juist precies tegen de rijrichting in. Ik heb dus een donkerbruin vermoeden dat de schijf die rechts zit, aan de linkerkant hoort en andersom. Het zou de moeite waard zijn om daar eens mee te experimenteren.” En tijd om te experimenteren, heeft Bram genoeg. Hij houdt zijn TT erbij voor de zonen feestdagen.

“Ik denk dat ik er in de toekomst nog een paar duizend kilometer per jaar mee maak. Voor mijn zakelijke kilometers heb ik nu een Renault Twizy. Ideaal om mee naar mijn klanten te rijden.” Leuk om te horen dat er ook voor dat voertuig liefhebbers zijn.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Er mankeert best veel aan deze auto door ouderdom en slijtage. Dat er ook nog eens ondeskundig aan wordt gesleuteld, maakt het alleen maar erger. Slangklemmen verdwijnen niet vanzelf, verkeerde spacers groeien niet aan en remschijven wisselen niet zomaar van plek.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Audi
Model TT Coupé 1.8 5V Turbo 180pk
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.041 mm / 1.764 mm / 1.346 mm
Wielbasis 2.422 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 385 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 228 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.