Audi TT 1.8 5V Turbo - Op de Rollenbank
Alles voor de techniek
40 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In de rubriek ‘Op de Rollenbank’ gaan al jarenlang argeloze lezers met de billen bloot. Leveren hun auto’s nog alle pk’s die de fabriek belooft? Je moet maar durven om je auto in handen te geven van Ghisbert van Ginhoven. Nu is het, op veler verzoek, de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun eigen auto’s aan zo’n test onderwerpen? Verlaten ze met opgeheven hoofd het strijdtoneel, of gaan ze af via de achterdeur?
Joep Schuurman is géén redacteur van AutoWeek. Maar als technisch geweten van het blad, bijvoorbeeld bij zijn rol in Klokje Rond, is hij zeker wel een vriend van AutoWeek. Bovendien is hij vaak genoeg buitengewoon kritisch op de auto van een ander, dus vinden we het tijd dat hij zelf ook eens met de billen bloot gaat.
Maar daarmee wordt deze rollenbankaflevering anders dan anders. Doorgaans is hier namelijk geen ruimte voor getunede auto’s, omdat we het resultaat vergelijken met de fabrieksopgave. Maar bij Joep kruipt het bloed waar het niet gaan kan: de 180 pk van zijn Audi TT waren voor hem niet genoeg: “Ik ben aan de slag geweest met chiptuning, de intercooler is groter en er is een andere katalysator en luchtinlaat gemonteerd. Ik ben gisteravond nog bezig geweest om de chiptuning af te stellen.”
Nou Joep, dat is prachtig. Doe dan maar eens een voorspelling over de uitslag. “Ik zou teleurgesteld zijn als hij minder dan 230 pk en 350 Nm levert.” Zo precies horen we het niet vaak. Als de meting tegenvalt, hebben we voor de verandering eens een mooie stok om Joep mee te slaan. Tijd om een kritisch rondje te maken om de auto van Joep. Butsen en deuken heeft zijn TT genoeg. “Laatst heb ik nog een paaltje geraakt. Ik ben niet zo op het uiterlijk van mijn auto; het is leuker om hem technisch perfect te hebben. Ik ben geen poetser.”
Voordat we starten, heeft Joep nog een mooie filosofie over de rollenbank: “Eigenlijk valt zo’n meting altijd tegen. Als je auto te weinig vermogen levert, is dat niet leuk, maar het betekent wel dat de auto nog potentie heeft om te verbeteren. Als hij te veel heeft, is er niets meer te doen. Dan is voor een techneut als ik de lol er een beetje af.”
Tijdens de meting zijn alle ogen strak gericht op de monitor waarop het resultaat verschijnt. Al snel blijkt dat Joep het bij het rechte eind heeft. Zijn Audi TT komt gemakkelijk boven de door hem verwachte waarden uit, tot opluchting van de maestro zelf. Ghisbert en Joep bespreken de meting even na. Natuurlijk wisten ze van elkaars bestaan, maar vandaag ontmoeten de twee techneuten van de populairste rubrieken in het occasions-deel van AutoWeek elkaar voor het eerst. “Het dipje in het koppel had ik wel verwacht,” zegt Joep. “Daar moet nog wat aan gebeuren. Maar ik ben erg tevreden zoals hij nu is; deze auto is een lekkere bandenroker geworden. Tot 200 km/h trekt hij lekker; daarna gaat het wat langzamer.”
Want van hard rijden houdt-ie wel, onze Joep. Daarna volgt er nog een gesprek op hoog niveau tussen de twee over chiptuning. Dat gaat ons, eenvoudige lieden, algauw boven de pet. We laten ze maar even alleen ...
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | TT Coupé 1.8 5V Turbo 180pk |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.041 mm / 1.764 mm / 1.346 mm |
Wielbasis | 2.422 mm |
Massa leeg | 1.280 kg |
Laadvermogen | 385 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 228 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.