Audi SQ8 - Eerste rijtest

Minder koppel, meer bpm

Audi SQ8
AutoWeek 51/52 2020
AutoWeek 51/52 2020

Je leest het in AutoWeek 51/52 2020

De coupéversie van Audi’s grootste SUV, de Q7, heet geen Sportback maar gaat als Q8 door het leven. Tot voor kort had de SQ8 een dieselmotor, maar dat is vanaf nu een 4,0-liter twinturbo V8 TFSI met minder koppel dan die dikke TDI, maar wel met betere prestaties. En 71 gram meer CO2, dus meer bpm.

Qua aandrijflijn houdt Audi er voor sommige S-versies een bijzondere strategie op na; het monteert soms diesels in plaats van benzinemotoren. Zoals in de S4, S5, S6 en S7. Het begon in 2012 met de SQ5, die een V6 TDI kreeg. Dat is een keuze die zijn oorsprong deels in de autosport vindt, aangezien Audi de 24 Uur van Le Mans diverse keren op zijn naam schreef met een TDI. De S-versie van de in 2018 geïntroduceerde Q8 stond eveneens met een TDI in de prijslijst. En wat voor één: een V8 met twee turbo’s plus een elektrische compressor, waarmee het maximale koppel van 900 Nm tussen 1.250 en 3.250 toeren beschikbaar is.

Zo bont maakt de benzinegestookte V8 uit de nieuwe SQ8 het niet. Deze versie was al op andere markten leverbaar en is in die zin dus niet helemaal nieuw. Met twee twinscroll turbo’s en 770 Nm heb je nog steeds niets te klagen en in absolute pk’s overtreft hij de TDI. Hij heeft er alleen wat meer toeren voor nodig. Al dat vermogen is ook wel noodzakelijk om een bijna 2,3 ton zware, vijf meter lange en twee meter brede SUV aan sportieve prestaties te helpen. Om nog maar te zwijgen van de aanpassingen aan het onderstel en de remmen. De testauto rolt op 285/35R18 en wordt beteugeld door (optionele) keramische remschijven.

KOETS BLIJFT VLAK

Het is bijna ongelooflijk hoe lichtvoetig de SQ8 rijdt. Ja, dat klinkt in deze context als een contradictie, maar toch is het zo. De combinatie van vierwielbesturing, actieve rolstabilisatie (beide helaas optioneel) en een overvloed aan koppel doen de ogenschijnlijk logge Audi aanvoelen als een sportieve hatchback van duizend kilo. Met de druktoets ‘Audi Drive Select’ hebben we voor ‘Dynamic’ gekozen, dat is de sportiefste modus. Besturing, transmissie, gasrespons, luchtvering; alles staat dan op scherp.

Verder gaan er een paar klepjes in de uitlaten open om ook het gehoor te laten delen in de feestvreugde. Die giftige mix mist zijn uitwerking niet en op een droog wegdek moet je een heel groot hart hebben om zijn grens te overschrijden. En hoe snel je ook gaat, de koets helt niet over enduikt niet bij het aanremmen. Dankzij de mee sturende achterwielen verslindt de SQ8 bovendien met speels gemak de ene bocht na de andere. Het schakelgedrag van de 8-traps automaat doet je nooit naar de schakelflippers aan het stuur verlangen, want motor en transmissie zijn permanent bij de les en veel koppel is er bijna altijd. En dan te bedenken dat er een nóg snellere versie is: de RSQ8 met 600 pk en 800 Nm!

50 MILLE AAN OPTIES

Het is nog een hele opgave om enigszins beschaafd te rijden met deze auto. Hij gaat met zo veel gemak zo ontzettend hard, dat je je oog heel goed op de snelheidsmeter moet houden. Het scheelt al een hoop als je voor de comfortabele modus kiest, want dan is het stiller aan boord en is de vering veel soepeler. Bijzonder om te ervaren is dat de SQ8 dan ineens een totaal ander karakter krijgt. Hij etaleert zichzelf dan vooral als een enorm fijne reisauto. Een erg stille ook, dankzij de optionele dubbele beglazing in de zijruiten

Een lijst met specificaties van de testauto in het dashboardkastje leert ons dat er voor 50 mille aan opties aan boord is. Let wel: dat is de Duitse prijs; in Nederland komt daar de bpm nog bij. Zou je de SQ8 in Nederland precies zo configureren als de auto die wij reden, dan gaat de prijs over de € 230.000. Zoeken we de specificaties op in Carbase (op autoweek.nl), dan zien we dat het rijden met een SQ8 op zijn minst € 2,40 per kilometer kost. Hoeft het allemaal niet zo heftig, maar wil je toch een Q8, dan is het goed te weten dat er sinds kort een plug-in hybride is. Die blijft nog nét onder de ton (55 TFSI) en heeft als 60 TFSI zelfs iets meer koppel dan de SQ8.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Stuurt bijna lichtvoetig
  • +Fantastische reisauto
  • -Weegt bijna 2,3 ton
  • -€ 55.512 aan bpm

Signalement

Merk Audi
Model SQ8 TFSI quattro
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 193.444

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 373 kW / 507 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 770 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 5.006 mm / 1.995 mm / 1.708 mm
Wielbasis 2.996 mm
Massa leeg 2.245 kg
Laadvermogen 715 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden285/45R21Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,1 s
Brandstofverbruik 12,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 273 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum