Audi SQ8 - Eerste rijtest
Dieselkanon met glimmers
45 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Toen de Audi Q8 uitkwam was duidelijk dat een extra dikke versie niet kon ontbreken. De SQ8 is nu hier en is als dikke diesel het voorlopige topmodel van Audi’s vlaggenschip. Wij reden deze overdadige Dakar-auto in Zuidwest Frankrijk.
De Q8 was een opvallende stap van Audi. Niet zozeer omdat het wéér een SUV was, het merk weet natuurlijk in welk segment er geld te halen valt. Maar de Q8 werd bij zijn onthulling ook meteen gebombardeerd tot vlaggenschip. En dat is met de wetenschap dat er ook nog een luxe A8 rondrijdt toch vrij opvallend. De hoeveelheid moderne techniek in de Q8 als het gaat om zaken als connectiviteit en autonoom rijden maakt de luxe SUV echter tot het rijdende uithangbord van de Duitsers. Dat er nu een S-model bij komt, is niet bepaald een verrassing.
De Q8 is al behoorlijk blingbling van zichzelf en klanten in dit segment houden van een dik, sportief label. Er bestond al een SQ7, met V8-dieselmotor. Dat was toen nog bijzonder, maar inmiddels krijgen meer en meer S-Audi’s een dieselblok, in ieder geval in Europa. Denk aan de S6 en de S4, die in Amerika wél met een benzinemotor worden uitgebracht. De SQ7 is er sinds zijn lancering alleen als diesel, iets wat na de vorige week aangekondigde facelift zo blijft. Logisch, want het model is heel succesvol. Zo’n 14 procent van alle nieuwe Audi’s Q7 in Europa is een SQ7!
VOORLOPIGE TOP
Dieselgate of niet, de SQ8 heeft nu dezelfde 4.0 V8 TDI als die SQ7 en het voorlopige topmodel van de Q8 wordt dus eveneens een diesel. Voorlopig inderdaad, want binnenkort wordt de Q8 RS onthuld. En die zal de benzine-V8 uit (onder meer) de Lamborghini Urus krijgen. Voor een S-model komen we echter niet veel tekort; 430 pk is lekker, maar het gaat in deze auto meer om de 900 Nm aan koppel waarmee je bomen kunt ontwortelen als je wegrijdt.
De V8 heeft een uniek stuk techniek aan boord, dat we eerder op de SQ7 al zagen. Los van zijn twee in serie geplaatste uitlaatgasturbo’s, heeft de motor een derde, elektrische turbo, feitelijk een compressor. Deze werkt vanaf stationair totdat de kleinste van de twee uitlaatgasturbo’s op stoom is gekomen. Hierdoor wordt elke vorm van turbogat bij lage toeren geëlimineerd en heb je vanaf 1.250 tpm – vrijwel stationair toerental dus – al je maximum koppel. Zijn de andere twee turbo’s op volle kracht, dan wordt de inlaatlucht om de compressor heen geleid. Deze techniek is uniek, dezelfde V8 TDI in de Touareg heeft deze elektrische compressor bijvoorbeeld niet en geen enkele andere autofabrikant maakt er op dit moment gebruik van. De compressor maakt gebruik van het 48 volt-systeem dat de Q8 in huis heeft. De SQ7 heeft hem ook, maar mist wel de mild-hybrid 48V-startmotor die zorgt voor prettiger zeilen door de razendsnelle herstart van de motor. De Q7 krijgt deze techniek echter bij zijn net aangekondigde facelift ook.
De samenwerking van de V8 met de achttrapsautomaat is uitstekend. Zelfs in de 3.0 TDI vonden we dat de bak de toeren soms te laag hield in de comfortstand, maar met de enorme hoeveelheid power bij ultralage toeren in deze SQ8 is dat nu geen probleem.
ONDERSTELMAGIE
Om te zorgen dat de kolos ondanks zijn gewicht en al die trekkracht toch een beetje in de hand is te houden, is het onderstel van de Audi ook aangepakt. De SQ8 heeft uiteraard standaard vierwielaandrijving, maar ook dynamische demping dankzij luchtvering, waarmee je de auto tot 9 cm in hoogte kunt variëren. Optioneel kun je ook beschikken over vierwielsturing (altijd doen), een sportdifferentieel en elektromechanische stabilisatie. Daardoor blijft de auto supervlak in bochten, maar rijdt hij toch heel ontspannen op slecht wegdek.
Zoals wel vaker bij dit soort dikke Audi’s maken deze technieken de auto en is het zonde om je S-model zonder te bestellen. Het gemak waarmee je de forse Q8 door bochten ramt, is indrukwekkend. Je voelt hoe alle systemen bezig zijn om al die kilo’s de goede kant op te krijgen. Enorme remschrijven (tot ruim 13 inch) worden naar wens geüpgraded naar keramische varianten en in combinatie met het forse rubber krijg je de SQ8 zelfs heuvelaf met gemak keer op keer tot stilstand. Verwacht ondanks dit alles niet dat de auto daadwerkelijk sportief rijdt. Dynamiek heeft hij zeker, maar het gaat nooit zo vanzelf als in echt sportieve SUV’s als de Porsche Cayenne GTS of de BMW X6M. Daarmee kun je zelfs op het circuit lol hebben, iets wat we een SQ8-rijder niet aanraden. Daarvoor gaat het allemaal niet natuurlijk genoeg en duwt hij nog te veel door. De basisbalans is er niet voor zo’n gevoel, ondanks het hoge tempo.
De auto past daarentegen perfect in de nieuwe S-lijn van Audi, waarbij de S al lang niet meer staat voor Sport, maar voor ‘Sóóó hé, dikke bak man!’. De SQ8 is een enorme aanwezigheid, is extreem luxueus en ruim vanbinnen. De grote grille is extra aangedikt met zilvergrijze accenten en uiteraard krijgt de SQ8 matzilveren spiegels. Vier uitlaten horen bij een S-model, maar dat de buitenste twee pure nep zijn en dicht zitten, zegt iets over uitstraling versus realiteit. De SQ8 beschikt verder over de crème de la crème van wat Audi te bieden heeft op het gebied van multimedia, rijhulpsystemen en connectiviteit, inclusief car-to-car communicatie. De grote SUV’s zijn gevoelsmatig altijd betere Audi’s dan de lagere modellen, omdat de sterke kanten van het merk hier beter tot hun recht komen. Dat de besturing nog altijd niet heel communicatief is, is in een SUV minder erg.
Dieselmotoren in semi-sportieve modellen? In een SUV past het prima. Tel daarbij de roep om dikke cross-overs en SUV’s van de markt en de SQ8 komt op het goede moment in de autogeschiedenis op de markt. Tot de komst van de Q8 RS is dit de Audi die het beste uitdraagt waar het merk voor staat.
Wat dit alles moet gaan kosten, is op dit moment nog niet bekend, ook omdat de typegoedkeuring (en daarmee de CO2opgave) nog niet helemaal rond is. Maar wie hem wil hebben, maakt zich daar vermoedelijk toch weinig zorgen over.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +De geweldige motor past perfect bij de auto
- +Makkelijk hoog tempo ondanks gewicht
- -Vermoedelijk fors aan de prijs
- -Sportief wordt het nooit
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | SQ8 TDI quattro |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 160.790 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.956 cc |
Maximaal vermogen | 320 kW / 435 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 900 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.006 mm / 1.995 mm / 1.708 mm |
Wielbasis | 2.996 mm |
Massa leeg | 2.340 kg |
Laadvermogen | 760 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 285/45R21Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 204 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q8 55 TFSI e S-Line Quattro COMPETITION 381pk | AKRAPOVIC | CARBON
- 2021
- 49.895 km

Audi Q8 55 TFSI E 381Pk S line 22Inch SQ8 dif Rs-int Black optic
- 2021
- 98.633 km

Audi Q8 4.0 TFSI B&O Keramisch HUD Carbon ACC Pano Leder Climate (4-zone) Elektr. bedienbaar achterklep Keyless Stoelventilatie Stoelverwarming Sportstoelen Plus Matrix LED LM velgen 23 inch BTW auto
- 2021
- 36.578 km
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.