Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond
300.000 pretkilometers
90 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zeven jaar geleden startte Jeroen Slootmans als zelfstandig ondernemer. Daarbij hoort uiteraard een youngtimer. Jeroen liet er geen gras over groeien en koos een Audi S6. Die kwam met een lage kilometerstand rechtstreeks uit Italië, compleet met lpg-installatie. Nu telt de Audi 22 jaar en staat de kilometerstand ruim over de 300.000. Hoe lang mag de pret nog duren?
Het is een feest om Jeroen te horen spreken over zijn Audi S6 Avant. Die auto is begonnen als een traktatie voor zichzelf: “Ik werkte als instructeur in de auto- en motorbranche, maar ging iets heel anders doen. Ik stopte met motorrijden en heb toen ter compensatie deze Audi gekocht.
De S6 is nieuw verkocht in Italië. Hij was van een oudere heer geweest en de hele onderhoudshistorie zat erbij. Een verhaal dat bijna te mooi is om waar te zijn, maar ik heb nooit redenen gehad om eraan te twijfelen.”
Jeroen weet wel hoe hij met een auto van dit kaliber moet omgaan. “Ik zorg ervoor dat hij altijd zorgvuldig wordt warmgereden en nu de kilometerstand oploopt, rijd ik er nooit meer heel hard mee. Hij krijgt regelmatig zijn onderhoud. Mijn garage houdt dat aardig in de hand. Als het kan, monteert die tweedehands onderdelen en uiteindelijk ben ik jaarlijks tot maximaal € 1.200 kwijt aan onderhoud.” Dat vinden wij een schappelijk bedrag. Tel daar nog eens bij op dat Jeroen op lpg rijdt en je kunt bijna beweren dat hij goedkoop auto rijdt.
POSITIEVE NOOT
Van dat jaarlijkse bedrag aan onderhoud kijkt keurmeester Joep Schuurman op. “We hebben wel een aantal keren zo’n auto in ons bedrijf gehad. Ik weet daarom dat het heel veel moeite kost om ze tot op hoge leeftijd goed te houden. Mijn ervaring is dat je meer van de auto houdt dan van je portemonnee als je een Audi S6 rijdt”, zegt hij. Een positieve noot vindt hij echter ook: “Ik zie dat Jeroen hem al heel wat jaren heeft en dat zegt wel iets. Meestal neemt een eigenaar weer vlug afscheid van een S6.”
Als Joep vertrekt voor de proefrit praten we verder met Jeroen. “Ik rijd Audi omdat ik de quattroaandrijving zo waardeer. Het blijft bovendien tot op hoge leeftijd een mooie auto. Als een Mercedes oud wordt, vind ik dat zo’n auto iets kitscherigs krijgt. Mijn Audi heeft een prachtig interieur, waarop ik nooit uitgekeken raak.” Verder vertelt hij dat hij met een reden naar de keuring is gekomen. “Ik wil graag weten of ik er nog een paar jaar plezier van kan hebben. Ik weet dat er niets heel slecht is, maar hij is ook niet meer nieuw. Het zou leuk zijn om nog een poos door te rijden met de S6, maar ik zou net zo gemakkelijk overstappen in een Volkswagen Caddy.”
Als Joep terugkomt van zijn proefrit is het oordeel meteen duidelijk. “Het onderstel is helemaal versleten. Inmiddels heeft hij een weggedrag dat lijkt op dat van een Mercedes S-klasse, terwijl het een zeer sportieve auto zou moeten zijn. Hij deint over de weg.” Dat een setje nieuwe schokdempers niet volstaat om de boel beter te maken, is ook glashelder als we Joep zo horen. Verder valt het onze keurmeester op dat de V8 niet veel vermogen levert als hij bovenin de toeren komt. “Dat kan op een probleem wijzen met de variabele inlaat. Wellicht zit de katalysator verstopt”, vertelt hij. “Maar over het algemeen denk ik dat de motor nog best gezond is.” Onderweg was Joep namelijk niet te beroerd om even de 0-100-sprint te meten. En die ging toch nog vrijwel volgens fabrieksopgave.
VEEL KLEINE DINGEN
Gedurende de keuring blijkt dat Jeroen gelijk krijgt. Zijn auto is niet slecht, maar niets is meer nieuw. We kunnen de S6 nergens betrappen op onveiligheden. “Behalve dan deze remleiding”, wijst Joep. “Die is echt veel te ver verroest voor de apk.” Halverwege de keuring begint Joep al aan de conclusie als hij wiebelt aan een loshangend hitteschild bij de uitlaat. “Dit is een beetje het verhaal van deze auto. Zo’n kapot hitteschildje is maar een klein ding, maar deze Audi heeft inmiddels héél véél van die kleine dingen. In de loop van de tijd is er veel te weinig vervangen. Dat is wel goedkoop rijden, maar het betekent ook dat het nu te laat is om hem nog op te trekken. Ik schat zo in dat een revisie van het onderstel € 10.000 gaat kosten. En denk maar niet dat het een optie is om de helft uit te geven en dan nog een paar jaar door te rijden. Dan blijven er een heleboel oude onderdelen zitten en schiet je er nog niets mee op.”
Jeroen heeft zijn antwoord klaar: “Het is niet meer nuttig om groots te investeren.” Een paar jaar rijden lukt daarentegen nog wel, denkt hij, al lijkt het weggedrag dan niet meer op hoe de Audi reed toen hij nieuw was. Het bevreemdt Joep dat er in de loop van de jaren zo weinig aan de S6 is gedaan. Aan de andere kant kun je zeggen dat Jeroen voor weinig geld jarenlang in een dikke auto heeft gereden. Dat is ook een manier om een topklasse Duitser rijdend te houden.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“In de loop van de jaren is er aan deze auto te weinig onderhoud gepleegd, met als gevolg dat hij nu vergaand versleten is. Ooit was het een heel gaaf stuk techniek, maar nu wordt het helaas een slechte beoordeling.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | S6 Avant quattro |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 93.933 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 8-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 4.172 cc |
Maximaal vermogen | 250 kW / 340 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 82 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.833 mm / 1.850 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.759 mm |
Massa leeg | 1.765 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 255/40ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,8 s |
Brandstofverbruik | 14,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 341 g/km |
Lezersreacties (90) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.