Audi Q8
Vorm boven functie
- Marco Gorter
- Eerste rijtest
Weinig plekken ter wereld bieden de eindeloze leegte, rust en doodsheid van de Atacama- woestijn in Chili. Op een hoogte van meer dan vier kilometer en met een lucht zo droog als schuurpapier, kan er niet heel veel meer leven dan wat planten en misschien enkele insecten. De woestenij strekt zich honderden kilometers ver uit en het kan zomaar voorkomen dat je hier urenlang rondrijdt zonder een ander bewijs van beschaving te zien dan de min of meer geasfalteerde weg, die onvermoeibaar rechtuit door het kale landschap trekt. Toch schuilt er een zekere aantrekkingskracht in deze plek. Zo gebrekkig als hier het leven is, zo divers is het landschap. Het varieert van enorme, diepe kloven tot immense rotsformaties, die door onzichtbare krachten zijn geboetseerd; het zijn kunstwerken die vanuit elke hoek een andere associatie oproepen. In dit decor speelt de nieuwe Audi Q8 niet meer dan een bijrol. Dat neemt niet weg dat het een buitengewoon belangrijke auto is; hij vertegenwoordigt de nieuwe SUV-top van Audi.
De Q8 is boven de Q7 gepositioneerd en koppelt diens voordelen aan nog meer begeerlijkheid.
En net als bij de woestijn waarin we hem rijden, komt die begeerlijkheid vooral door het uiterlijk. Wellicht heeft de Q8 niet de impact die de TT ooit had, maar voor een moderne Audi is het lijnenspel behoorlijk gewaagd. In het echt oogt de Q8 een stuk minder geforceerd dan de BMW X6 of de Mercedes-Benz GLE Coupé. Audi gaat zelfs zo ver, dat het de brede wielkasten achter toeschrijft aan de Sport quattro uit de jaren 80. Dat is misschien wat te veel eer voor de Q8, feit is dat de nieuwe SUV prettig op het netvlies ligt.
MANIAKAAL
Treedt binnen, waar blijkt dat de vormgeving van een nog hoger niveau is dan aan de buitenzijde. Hier profiteert de Q8 van de technologie die in de A8 debuteerde, inclusief de maniakale precisie waarmee dat model is afgewerkt. Naden en kieren zijn minimaal en de drie beeldschermen (één voor het instrumentarium en twee in het midden voor de bediening) toveren de mooiste graphics tevoorschijn. Toch blijkt de bediening met het dubbele touchscreen minder gebruiksvriendelijk te zijn dan het oude MMI met een fysieke draai-/druk- knop. De toetsen zijn groot genoeg, het scherm reageert snel en de menustructuur is logisch, maar je moet meer dan bij een controller je aandacht van de weg halen. Vorm boven functie, al geldt ook hier dat de vorm er zijn mag. Uiteraard is de Q8 te bestellen met de nieuwste systemen voor autonoom rijden. Hij is desgewenst altijd online en te bedienen via een smartphone-app; eventueel kan de smartphone ook dienen als sleutel, zodat het fysieke exemplaar kan thuisblijven.
De derde zitrij van de Q7 ontbreekt in de Q8, die helemaal achterin de ruimte biedt die je van zo'n enorme SUV mag verwachten. Er is ruim 600 liter bagageruimte als de achterbank in gebruik is, uit te breiden tot 1.755 liter met de bank plat. Achterbankzitters hebben weinig te klagen, want de dalende daklijn levert zelfs voor iemand van gemiddelde Nederlandse lengte geen probleem op. De ruimte tot aan de voorstoel doet wel wat denken aan die in een limousine. Net als het interieur is het motorenaanbod van de A8 bekend.
Als de nieuwe SUV deze zomer op de markt komt, valt er nog niets te kiezen: alleen de 286 pk sterke 3,0-liter V6-dieselmotor, die Audi om wat voor reden dan ook aanduidt als 50 TDI, staat op de bestellijst. Die wordt echter begin volgend jaar uitgebreid met een zwakkere variant én met de krachtbron waarmee wij rijden, de 55 TFSI. Ook een 3,0-liter V6, maar dan op benzine en goed voor 340 pk. Hoewel de specificaties verder nog onbekend zijn, weten we dat deze motor in de A8 en A7 500 Nm levert tussen 1.370 en 4.500 toeren. Dat zal voor de Q8 niet anders zijn.
PROBLEEMLOOS PRESTEREN
Alle motoren hebben een elektrisch systeem van 48 volt en een startmotor die ook als generator daarvoor fungeert. Via een riem drijft deze de verbrandingsmotor aan. Standaard op alle modellen is een achttraps volautomaat van ZF, waarmee de benzine-V6 een uitstekende combinatie vormt. Dankzij het riante koppel presteert de Q8 altijd probleemloos, te meer omdat de automaat optimaal gebruikmaakt van de brede spreiding van al die newtonmeters. Alleen bij volgas hoor je iets van motorgeluid, verder overheerst te allen tijde rust. Het mild hybrid-systeem schakelt de V6 zo vaak mogelijk uit en indien nodig meteen weer in, wat met de riemaandrijving onmerkbaar gebeurt. Een erg fijne aandrijflijn dus, waarvan de prestaties zeker niet angstaanjagend hoog zijn. Reken er echter op dat er versies komen met meer vermogen; een S Q8 en/of RS Q8 mogen we op termijn zeker verwachten.
Waarschijnlijk bewaart Audi de mooiste ondersteltechniek voor zo'n extra sportieve versie; de actieve stabilisatorstangen en het torque vectoring sperdifferentieel op de achteras zijn op dit moment namelijk nog niet te verkrijgen. Wél als optie te bestellen zijn adaptieve luchtvering en vierwielbesturing. Daarmee voelt de Audi Q8 nu al aan als een minder zware versie van de Q7. Dankzij de meesturende achterwielen draait de auto gewillig in en blijft hij tot op hoge snelheid stabiel. Dankzij de adaptieve luchtvering kan de auto zowel zwalkend comfortabel als verrassend strak zijn. Het verschil tussen de hoogste en laagste stand bedraagt negen centimeter en dat merk je wel. In de stand Dynamic rolt de auto een stuk minder om zijn lengteas en hoewel de besturing nooit echt feedback biedt, zit er dan wel voldoende tegendruk in om de auto precies te kunnen plaatsen. Zo sportief als de Porsche Cayenne wordt de Q8 nooit, daarvoor is het quattrosysteem met torsen-differentieel te veilig afgesteld. Er zijn bergen met grip en tractie en als je de grenzen van de grote SUV nadert, zijn het de voorwielen die als eerste opgeven: precies zoals je dat van een Audi verwacht. Terwijl dat karakter in de A-modellen nog weleens het rijplezier beperkt, liggen de kaders van de SUV's anders. Daarbinnen rijdt de Q8 erg goed; hij heeft ook precies de hoeveelheid dynamiek om af en toe eens fijn met de auto uit de band te kunnen springen. Hooguit zou op dit vlak het verschil met de Q7 iets groter mogen zijn.
BALANS
Terwijl de zon langzaam achter de bergen zakt, maken we na een dag rijden door Chili de balans op. Op heel veel vlakken maakt de Audi Q8 indruk. Technologisch staat de grote SUV in de voorhoede. Het onderstel kan zowel heerlijk comfortabel als bovengemiddeld strak zijn, het interieur is veelzijdig en ontzettend mooi afgewerkt. De auto doet heel veel dingen heel erg goed. Het enige dat nog echt roet in het eten kan gooien, is de prijs, die op het moment van schrijven nog niet bekend is. En toch knaagt er iets. Dat is het idee dat deze auto misschien meer had moeten zijn dan hij op dit moment is. Audi presenteert de Q8 als het vlaggenschip van de SUV- vloot, maar op geen enkel vlak gaat de Q8 verder dan de bestaande modellen van het merk. Van het onderstel tot de aandrijf- lijnen en de technologie: er is niets wat debuteert. Het enige wat Audi met de Q8 doet, is al die elementen verpakken in een koets die er in de ogen van velen waar- schijnlijk wat beter uitziet. Daarmee is het een uitstekend voorbeeld van vorm boven functie. Maar goed, dat geldt ook voor de BMW X6 en daarvan rijden er inmiddels meer dan een half miljoen rond.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (102) (gesloten)


Zal volgens een bepaald persoon wel weer de benchmark worden genoemd.

Daarom hebben Duitsers ook zo'n dikke kop, anders past die grote bek er niet in.


En Daks, je weet wat Japanners doen als ze zoiets tegenkomen hè?









En Duitsland vermoord geen Walvissen rond de Zuidpool. Je steunt hiermee geen achterlijkheid. Win, Win.
Lol passenger.....poldermannen op klompen.


De meeste "poldermannen op klompen" gaan voor échte werkpaarden als bijvoorbeeld een Toyota Landcruiser of Dodge Ram.
Het soort auto als deze Audi is voorbehouden aan de PC Hooftstraat macho's.

Maar dat hij goed in elkaar zit en goed zal rijden twijfel ik geen seconde.


Omdat vaders vaak op reis is laat hij gebronsde moeke van 34 en de 2 kids graag goed achter.
Omdat de X6-en en Cayenne's passé zijn.




Ik zie je graag deze A8 parkeren in de Toscane en Riviera.
Dit is bij uitstek een auto voor het platgeslagen, uitgestrekte land met rechte wegen oneindig grote parkeervelden en saaie vergezichten.
Zeer geschikt om nog snel een partij fipronil-eieren naar de markt te brengen of een schuur vogelgriep-kippen snel te verplaatsten (ondanks een vervoersverbod) of een kar met hormoon-varkens over de Belgische grens te trekken. Klompen uit bij het instappen.
Er moet tenslotte wel brood op tafel komen in Audi-stijl.
En als de 3e facelift 2019 uitkomt, dan kan je je A8 altijd laten stelen door pinautomaatamateurs.
Ons kent ons, tenslotte ;-)




Dan nog liever een Leopardtank.




Aan de voorkant, links en rechts beneden: 1 op 1 kopie van de Honda Civic
maar ook:
ziet er extern heel wat beter uit dan zijn mede-SUV-coupé's van MB en BMW
alleen nog dat deprimerende zwarte dashboard eens wat opvrolijken....


Wat mij betreft een mooie wagen die ik zeker eerder zal kiezen dan de X6 en GLE. De kleur mag wat mij betreft donkergroen of antraciet zijn met een s line alcantara binnenafwerking. Prachtig!

Erg hè. Met die Honda Crosstour hebben de Japanners hun eigen Moby Dick gemaakt. In deze klasse van te groot, te zwaar, te hoog en te log heb ik zo-en-zo niets te zoeken, ik heb geen groot rijbewijs of rijnaak vaarbewijs .






Die Crosstour (in de US beschouwd als mid-size) is al bijna drie jaar uit productie. Een verstandig besluit van Honda. Daar kan Audi een voorbeeld aan nemen.

En nu pas hebben ze zijn vrouw gevonden!




Ik rijd na jaren Audi nu in een Benz. En mijn grootste ergernis is juist de bediening van de Mercedes. Bij Audi hebben ze dat zoveel beter voor elkaar.

Dat is al deccenia lang het probleem van de Franse auto industrie, een rol in de marge en het voegt niets wezelijks toe.
Vroeger waren Franse auto's onderscheidend en eigenwijs, nu zijn enkel de Francofielen nog stront eigenwijs en irritant met hun nimmer aflatende azijn.
De auto's zelf zijn enkel saaie kitsch fabrieksmeuk van bedenkelijke kwaliteit.
Dan deze audi, niet mijn ding, maar zal vast goed zijn.

@lennie
Nooit gehoord van het woord 'gewenning'?
Als je na jaren MB was overgestapt op het merk Audi had je waarschijnlijk ook een periode nodig gehad om te wennen aan de ergonomie.
@martijn boontjes
Ik kan jou echt niet serieus nemen. Je zit voortdurend te trollen: grijpt iedere gelegenheid aan om je gal te spuwen over "de Franse auto".
Je bent ten minste zo zielig als de VAG-haters waar je zo 'n hekel aan hebt.
Sneu gedoe allemaal. Hoe oud ben je?
Het lijkt hier op AW wel een kleuterklas.


Hans Melchers doet daar aardige dingen.
Zo te lezen ben jij daar de risee, met je sickening 'kleine jongetjes' opmerking.

Zelf zou ik even doorsparen voor een Bentley Bentayga uit het zelfde VAG concern en op het zelfde platform als deze Audi Q8.
Q8 klinkt als Kuweit en was lang een benzinemerk op onze wegen.
Het liedje Kuweit, Kuweit, Kuweit zal velen nog bekend in de oren klinken


Oh nee, zoals vermeld bij de minpunten: ontbeert innovatie.

Niks met gewenning te maken. Rijd nu al een paar jaar met de Mercedes en het is gewoon niet handig ingericht. Heeft Audi beter voor elkaar.

Op 't carnaval wel wis en drie
Barst een mens van de energie
Hoe zo'n sjeik ook zeikt (pardon)
Het pils komt toch nooit op de bon
Al stijgen de prijzen al maar weer
Dat be(n)ziene we, ziene we, ziene we, ziene we
Morgen dan wel weer. Hey!
Koeweit, Koeweit, Koeweit
Kiele kiele Koeweit
Kiele kiele hopsasa
Koeweit, Koeweit, Koeweit
En zo voort.



Velen?
Afgaande op 63,76% van de reacties is het merendeel tussen de 14 en 22.


Weet je wat nog erger is?
Dat er een categorie mensen is....die 'em kunnen betalen, en er ook daadwerkelijk één kopen!

Leer het eens af om zaken die met smaakt te maken hebben als feit te omschrijven. Deze auto ligt bij mij niet prettig op het netvlies, net zo min als het interieur. Smaak is persoonlijk en voor iedereen anders en dus geen feit.
De 3 schermen in het dashboard bekoren mij ook niet. Het is te veel en te afleidend.
Daarnaast zitten de schermen te laag. Wat mij betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan Peugeot. Een hoog scherm en een hoog dashboard. Persoonlijk vind ik dat de beste oplossing. En dan heb ik het niet over afwerking overigens.
Deze Audio is in mijn optiek overbodig. Maar dat zijniet er helaas wel meer.....





Ik vind een Lamborghini Diablo een schitterende auto die ik inderdaad niet kan betalen. Ik vind deze Audi Q8 een pokdalige vierkante zeecontainer en kan (en wil) die ook niet betalen.
Sorry.

Bull's eye.

Maar meer positiefs kan ik niet bedenken over deze auto.
In de woestijn in Chili zal het ongetwijfeld een hele fijne auto zijn, maar ik zou niet weten wat je er in NL mee moet doen.

Als ik jouw woorden goed begrijp is het gewoon onmogelijk om deze Audi niet mooi te vinden. Jij beweert dus eigenlijk dat degenen die een goede smaak hebben, per definitie jaloers zijn. En dan gewoon maar roepen, dat zij de Audi Q8 niet mooi vinden. Toch mijn beste X, er zijn daadwerkelijk mensen die deze Audi Q8 gewoon heel lelijk vinden. Sterker nog er zijn mensen die jarenlang met plezier in een Audi hebben gereden, die deze Audi Q8 het toppunt van ordinaire proleterigheid en slechte smaak vinden. Audi is al wat design betreft al een aantal jaren het pad volledig kwijt.



Ah, dat wist ik dan weer niet. Ik ben het met je eens dat dat een uitermate verstandige beslissing is geweesr van de Honda-mensen!

Dan issie niet erg functioneel want de vorm is 10x niks.
Te bedenken dat deze mensen ook een A5 en TT hebben gemaakt... Schaam je...

Smurfen opmerking. Ik meldde in 'een dorp' te wonen. Dergeljke obsessieve & suggestieve onzin is bij jou schering en inslag.
Verder dan het te pas en te onpas melden waar jij mee op en neer pendelt tussen Klaaswaal, Koewacht en Sexbierum alsmede het afgeven op de 'bagger' waar anderen in rijden, heeft het premium reaguurders gilde hier nog niet van jou mogen vernemen.
Kids?



Niet beseffend dat de echt gedistingeerden, die weten hoe het werkelijk heurt, hun rijkdom niet van de daken schreeuwen en genieten in alle stilte, rust en sereniteit. Deze Q8 behoort bij de omhooggevalen tokkies, behangen met de meest opzichtige bling-bling.

Een gedistingeerde geeft niets om een Audi.
Een gedistingeerde heeft een jacht van 100 meter in Monaco met 20 blote wulpse dames in iedere gewenste huidskleur.

Wat een moment heb ik uitgekozen om mijn VAG grappen en kritiek te minderen.
Komen ze zelf ineens met een grap op wielen die gewoon vraagt om een opmerking.

Ja! Ik ben gelukkig getrouwd en zie mn kinderen bijna elke dag. Jij dan dan?


Lennie, ik weet van je Chesterfield-voorkeur en je Corvette-affectie met daarnaast je leaseliefde voor Audi en bovenal je verboden adoratie van alles wat uit Frankrijk en Japan komt. Als je in dat hokje geplaatst wilt worden; be my guest.
Maar ik had er helemaal geen rekening mee gehouden dat zulke mensen ook een partner zou kunnen krijgen en zich zelfs konden voortplanten. Een complete omissie in mijn mensbeeld. Dank je voor dit inzicht.
Is er in NL een politieke partij met preventieve vasectomie is haar programma?
Wie weet het?

Het kan ook zijn dat Lennie('s) lijd(en) aan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Dat zou veel verklaren.



Het mooie aan SM, en in dit geval automotive websites, is dat iedereen kan zijn die hij wil.
Dus begrijp de "Lennie's" wel:
Kan mij omstandigheden voorstellen dat iemand zijn/haar groots & meeslepend leven met onbekenden wil delen.
Zeg nou zelf: een fijn gezin, doorzonwoning aan de Zonnescheijn, brute 80pk Audi A1 voor de deur en dagelijks fluitend aansluiten op de A2 om je regio te verblijden met de nieuwste wratten tinctuur .... jaloers makend!

Geen middel wordt onbenut gelaten...



Maak kennis met de......sjoemelchauffeur!

Inmiddels steken dit soort auto's héél ver uit boven wat een normaal men met een auto zou willen of in de praktijk doet.
Het schiet naar mijn idee heel erg door.
De vierwielbesturing voor die grote bakken vind ik dan wel weer een prima optie. Op de A6 en A8 helpt dat ook enorm.
Over een paar jaar rijden we er allemaal mee. In de wat grotere auto's dan. Dus niet in Nederland-armoedeland.



En nu lekker onder de luifel op de camping in Zuid Frankrijk. Kan het leven mooier?

Het valt mij op dat er meerdere keren in uw bijdrages sprake is van de uitdrukking "Nederland armoede land". Ik ben nieuwsgierig wat u met deze uitdrukking wil zeggen, zou u dit kunnen toelichten?



Eikel van een Ritchie Branson ook. Werd ontboden. Heb ik weer.

Van station naar naar verhoogde station. Naar jeep station. Naar verlaagde sport jeep. Van coupe naar verhoogde jeep coupe naar verlaagde jeep coupe. Wtf. Bijzonder bijzonderder bijzonderst en weer terug. Vorm boven functie in het kwadraat. Mooi klassieker? Nope.


Die laatste is trouwens wel wat eleganter dan deze Q8.
https://goo.gl/images/TfVvRp
Let op de coupé vorm!


Er zijn auto's die nog duurder zijn en die ik wèl mooi vind. Hoe kan dat dan?
Lompe ordinaire bak. Binnen een paar jaar al niet meer te vinden in Toscane of de Provence, maar op straathoeken in no-go areas, met zwermen junks eromheen. Nare auto.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.