Audi e-tron

Koppel-wereldkampioen

Audi e-tron
AutoWeek 53 2009
AutoWeek 53 2009

Je leest het in AutoWeek 53 2009

Fabrikanten beginnen in de regel met kleine stadsauto's als het gaat om het 'elektrificeren' van hun gamma. Zoniet Audi, BMW en Mercedes. Zij gaan voor een zogeheten 'top down' benadering. Wij reden met de eerste exclusieve elektrische sportwagen, Audi's e-tron.

De Audi e-tron is de eerste elektrische auto van de drie grote Duitse premium-merken, die allen aan de bovenkant van hun modellengamma starten als het gaat om het 'elektrificeren' van hun vloot. Mercedes komt met een elektrische SLS, BMW start met de BMW Vision EfficientDynamics en Audi heeft de e-tron. Nu is dat nog een miljoenen euro's kostend prototype dat geen officiële typegoedkeuring heeft voor de openbare weg. Daarom heeft Audi de Higway Patrol in Malibu bij Los Angeles bereid gevonden om voor de testrit een stuk kustweg af te sluiten voor het overige verkeer. Het levert schitterende foto's op. De bloedrode e-tron spat van de foto's af, de kustweg is bochtig en de achtergrond indrukwekkend dankzij de hoge rotsen.

Plexiglas grille
De auto zelf is niet minder imposant. De e-tron ziet eruit als een R8 van de toekomst met zijn plexiglas grille, gladde lijnen en bizar vormgegeven achterzijde. De e-tron deelt zijn architectuur met die van de R8, maar hij is kleiner, ongeveer net zo groot als een Audi A3. Door de consequente toepassing van lichtgewicht materialen (aluminium, hightech kunststoffen en carbonfibre dak en deuren) weegt de e-tron in zijn geheel slechts 1.600 kilogram. Ondanks de genereuze wielbasis is het inzittendencompartiment niet echt riant te noemen. Ook de deuropening heeft een beperkte grootte. Om de deur te openen, moet je met je hand strijken langs de plaats waar normaal gesproken de deurhendel zit. Deze komt vervolgens automatisch naar buiten.

LED-display
Het instrumentarium van de e-tron oogt modern, maar heeft met zijn ronde klokken toch ook duidelijk retro-elementen. De linker meter geeft aan hoeveel stroom de auto verbruikt en wanneer je het gas los laat of afremt, toont de meter hoeveel energie je terugwint. De donkerrode kuipstoelen en het witte tapijt passen goed bij de lichte auto. De buitenspiegels zijn vervangen door kleine camera's die hun opnamen doorgeven aan twee in de buitendeuren geplaatste LED-displays. Ook de binnenspiegel bestaat uit een LED-display dat beelden projecteert van een naar achteren gerichte camera. Alle regelaars zijn met één vinger te bedienen. Simpelweg met je vinger over een aanraakscherm schuiven zoals bij de iphone. Naar links voor bijvoorbeeld een lagere temperatuur en naar rechts wanneer je het kouder wilt hebben.

Quattro
Pal achter de stoelen bevindt zich de elektrische aandrijflijn. Deze neemt zelfs meer ruimte in dan die van de Audi R8 met V10, ook al ontbreken een versnellingsbak en benzinetank in deze elektrische uitvoering. De lithium-ion batterij van 470 kilo is gewikkeld in watergekoeld folie en levert 53 kWh energie, exact net zoveel als in de Tesla. Slechts tachtig procent van dit vermogen wordt gebruikt om de levensduur van de batterijen op peil te houden. De e-tron is een echte Quattro. Immers, alle vier de wielen zijn voorzien van een eigen elektromotor. 70 procent van de aandrijfkracht gaat naar de achterwielen en 30 procent naar de voorwielen. Deze verdeling varieert naargelang de grip.

Stroompedaal
Met zijn koppel van 4500 Newtonmeter heeft hij een trekkracht waar menig machinist jaloers op is. Het is ongeveer tien keer zoveel als een 'gewone' R8 met V8 benzinemotor produceert. De maximale trekkracht is bovendien direct voorhanden en blijft permanent op hezelfde niveau. Om te voorkomen dat het titanische koppel van 4500 Newtonmeter de banden aan flarden scheurt, wordt de trekkracht zorgvuldig over de banden verdeeld. Zijn vermogen van 313 pk steekt daar een beetje mager bij af, maar een acceleratietest bewijst dat dit ding goed vooruit wil, ook al is het officieel nog een prototype. Voor het zover is moeten we eerst de startknop indrukken, waarna de pook van de automaat als de kop van een cobra uit de middenconsole oprijst. Daarna selecteren we de stand D en trappen het 'stroompedaal' helemaal in.

Glimlach
Plankgas wegrijden zorgt voor een onwerkelijk gevoel, vooral ook vanwege de afwezigheid van motorgeluid. Een licht gierend geluid is alles wat je hoort. Buiten is dat anders. Daar klinkt de auto bij een snelheid van 100 km/u als de auto van de Knight Rider op topsnelheid. De acceleratie van 0-100 in 4,8 seconden wordt met dit prototype echter niet gehaald. Ten eerste omdat dit exemplaar zo'n 650 kilo zwaarder is dan de productieversie en ten tweede omdat er een elektronische begrenzer op zit die de maximumsnelheid beperkt tot 100 km/u. In de productieversie is de topsnelheid begrensd op 200 km/u, omdat boven die snelheid er zoveel energie nodig is om verder te versnellen, dat dit snel leidt tot een lege accu. Het rijden in een elektrische auto blijft leuk. De enorme trekkracht die meteen voorhanden is, het nagenoeg moeiteloze versnellen en de bijna totale afwezigheid van motorgeluid zijn elementen die telkens weer een glimlach op je gezicht toveren.

Solide indruk
Niet dat het helemaal stil is in de e-tron. Want afgezien van het licht gierende geluid van de elektromotor horen we nog een aantal andere mechanische geluiden, variërend van de zoemende warmtepomp tot het huilen van de regenererende remmen. De achterremmen zijn volledig 'by wire', dat wil zeggen dat er geen mechanische verbinding bestaat tussen rempedaal en remklauw. Uit veiligheidsoverwegingen zijn de voorremmen nog wel mechanisch. Op het studiemodel zijn voor het zicht keramische remschijven gemonteerd, maar die worden op het productiemodel vervangen door stalen exemplaren. Het remsysteem wordt amper gebruikt. De e-Tron remt op de elektromotoren af, waardoor nieuwe energie wordt gewonnen. Pas bij de laatste meters grijpen de remklauwen aan. De besturing is uitstekend. Lekker direct en met een solide gevoel. Dit ondanks de elektronische bekrachtiging. Ook als geheel maakt de e-tron een solide indruk. Het betreft weliswaar een prototype, maar de auto zit minstens net zo goed in elkaar geschroefd als een productieklaar exemplaar.

1.000 exemplaren
De actieradius van de e-tron is ongeveer 250 kilometer, maar continu plankgas betekent dat de accu al binnen 100 kilometer leeg is. Het opladen via een stopcontact duurt tussen de zes en acht uur. Met krachtstroom kan dat worden teruggebracht tot slechts 2,5 uur. De e-tron wordt vanaf 2012 gebouwd op dezelfde lijn als de Audi R8 en Lamborghini Gallardo. Audi wil in dat jaar nog tien exemplaren bouwen. In het jaar daarop moet de productie 100 units bedragen en voor 2013 verwacht de autobouwer 1.000 exemplaren te kunnen fabriceren. Uiteraard blijven nog veel vragen tijdens deze eerste testrit onbeantwoord. Bijvoorbeeld in hoeverre de batterijen bestand zijn tegen weer en wind (extreme kou en hitte) en hoe vaak de accu's kunnen worden opgeladen voor ze hun kracht verliezen. En wie er bereid is om tenminste 200.000 euro uit te geven voor een vervoermiddel dat langzamer en duurder is dan een R8…

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum