Audi A8 4.0 TDI quattro (2004)
Actieve limo
Tientallen jaren heeft het gekost voordat Audi als topmerk geaccepteerd werd. Pas sinds kort wordt de A8 als alternatief voor een S-Klasse of een 7-serie gezien. Wij reden de vierwielaangedreven A8 met een moderne, opgetuigde dieselmotor: vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen, per cilinderrij een turbocompressor met schoepen waarvan de stand gewijzigd kan worden, een intercooler om de lucht die de turbo's in de cilinders persen te koelen en een common-rail brandstofsysteem met zevengaatsverstuivers. De 3.936 cc V8 komt aan een vermogen van 275 pk en – interessanter – een koppel als van een locomotief: 650 newtonmeter bij 1.800 krukasomwentelingen per minuut. Het spreekt vanzelf dat je die kracht niet zomaar op de wielen kunt loslaten. Daarom heeft de A8 permanente vierwielaandrijving en een aandrijfslipregeling (ASR), een elektronisch sperdifferentieel (EDS) en een stabiliteitsprogramma (ESP).
De motor is gekoppeld aan een tiptronic zestrapsautomaat die zo soepel van gang wisselt, dat je het meestal niet eens merkt. Je kunt ook zelf schakelen, maar hij laat zich niet handmatig aftroeven. Audi meldt dat de A8 4.0 TDI in 6,7 seconden van nul naar honderd kan spurten. Wanneer wíj de stopwatch stilzetten, zien we het getal 7,2. Tussensprints zijn voor de Audi kinderspel, ook boven de hier toegestane snelheden. Als er een beroep wordt gedaan op z'n grote vermogensreserve, dan reageert de A8 4.0 TDI alsof geen enkele krachtsinspanning moeite kost. Hooguit als hij alles uit de kast moet halen, is er even een weggemoffelde V8-roffel hoorbaar. Verder heerst er rust aan boord. Bij een constant tempo van 100 km/h registreert de geluidsmeter 62 decibel, bij 120 nóg niet meer dan 64.
Dynamische luchtvering
De A8 heeft elektronisch geregelde luchtvering, met een traploos regelbaar dempingssysteem waardoor de limousine met grote souplesse over de weg zweeft. Als je harder dan 120 gaat, komt de Audi automatisch 2,5 cm lager te liggen. Zakt het tempo daarna onder de 70 km/h, dan gaat de carrosserie weer naar z'n oude niveau. In de 'dynamic'-stand komt het koetswerk dichter bij het asfalt te liggen. De 'comfort'-stand zorgt – begrijpelijk – voor maximaal comfort. Dat wil niet zeggen dat de vering van de A8 ook maar een enkele keer week aanvoelt of dat z'n koets helt in bochten; helemaal niet. De A8 laat zich snel en strak door de bocht sturen; de niet te sterk bekrachtigde besturing zorgt voor een goed contact met de weg.
Directiewagen
De kwaliteit van de gebruikte materialen straalt je tegemoet; leer, aluminium en hout, uitgebreid elektrisch verstelbare, ruime, comfortabele zetels. Een multifunctioneel display komt te voorschijn uit het dashboard, boven de middenconsole. Je gebruikt het schermpje in combinatie met een aantal toetsen en een draaiknop. Die knop vind je op de tunnelconsole. Daar kom je, pal naast de keuzehendel van de versnellingsautomaat ook de elektrische handrem tegen; in feite een soort schakelaar. Eigen ventilatie, een asbakje, bekerhouders, een middenarmsteun met opbergruimte, opbergvakken in de portieren, voldoende hoofd- en beenruimte, het is allemaal aanwezig in het achtercompartiment. Die eigenschappen bij elkaar maken deze limousine met z'n sterke dieselmotor tot een auto waar de 'actieve' automobilist met plezier in rijdt. Dat is toch mooi voor een 'directiewagen'.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A8 4.0 TDI quattro |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 109.890 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.936 cc |
Maximaal vermogen | 202 kW / 275 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 650 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.051 mm / 1.894 mm / 1.444 mm |
Wielbasis | 2.944 mm |
Massa leeg | 1.940 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.300 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s (fabrieksopgave: 6,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,2s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 259 g/km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.