Audi A8 3.0 TDI quattro (2005)

Rijders-limousine

Audi A8 3.0 TDI quattro
Als je een hekel hebt aan elektronica in het algemeen en computers in het bijzonder, dan moet je ver van de Audi A8 blijven. Want die auto is het paradijs voor liefhebbers van knopjes en beeldschermen, maar een ware nachtmerrie voor digibeten.

De Audi A8 draagt nu ook de zogenaamde single frame grille. Een groot chromen raamwerk over de hele neus, net zoals intussen bijna álle nieuwe Audi's. Verder is de A8 nog wat hij al sinds 2002 is: een strakke sedan.

De A8 zit bomvol technische hulpmiddeltjes, een batterij schakelaars en drukknoppen volstaat niet meer om alles te bedienen. Audi heeft dus de Multimedia Interface (MMI) ontwikkeld, waarmee je met een paar knoppen en een beeldscherm de meest uiteenlopende zaken kunt regelen. Het vraagt enige studie voordat je er wat aan hebt en je moet afstappen van vaste patronen. Het beeldscherm van het MMI-systeem is opklapbaar en komt heel science-fictionachtig uit het dashboard geschoven. De hoofdfuncties staan op acht drukknoppen op de middenconsole aangegeven en met de draaiknop in het midden bedien je alles. Vergelijk het met de muis van je computer. Het MMI helpt je bij het bedienen van de klimaatregeling tot de radio, van navigatie tot de telefoon, als je die hebt besteld. Het gebruik wijst zich vanzelf, maar het gevaar bestaat dat je je onderweg te veel concentreert op het vinden van de juiste informatie op je beeldscherm en dus te lang niet op het verkeer let. Zo kan het bekijken van de files op het scherm heel nare gevolgen krijgen...


Eindeloos
De Audi komt minder groot over dan 'ie is. Dat komt doordat alle details zo verfijnd zijn uitgevoerd. Het stuur, de klokken, de middenconsole en het dashboard doen slank aan en daardoor heb je niet het gevoel in de Audi te verzuipen. De afwerking en materiaalkeus is van hoog niveau en bovendien zijn de mogelijkheden eindeloos. De Audi-brochure vermeldt 21 bekledingskleuren en vier soorten hout. Nergens in de auto heb je het gevoel dat er op een koopje is gewinkeld of wat is aangerommeld. Echt topkwaliteit. Onze A8 is voorzien van een Pro-Line-pakket. De kofferklep wordt elektrisch aangetrokken, dvd-navigatie, een subliem audiosysteem, een elektrisch verstelbaar stuur en alles is te bedienen vanaf het stuur.


Lichtvoetig
We hebben het hier over de instapdiesel, maar behelpen is het niet. De drieliter zescilinderdiesel is op zichzelf niet nieuw, want de Audi A4 is óók leverbaar met deze krachtbron. Maar in de A8 staat hij zijn mannetje. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de sprint naar 100 km/h, die rond de 8 seconden in beslag neemt. Audi zet een V6 in lengterichting voorin. Het vermogen is 233 pk, het koppel 450 Nm. De automaat schakelt met het grootste gemak en heeft een sportstand en de mogelijkheid tot zelf schakelen, gewoon met de pook.

De A8 3.0 TDI heeft standaard vierwielaandrijving en luchtvering. Je kunt daarmee de onderstelafstemming aanpassen. Via het MMI kun je kiezen uit een comfortabele of dynamische stand - of de keus aan de auto overlaten. De Audi voelt lichtvoetig aan en helt weinig in bochten. Dankzij z'n vierwielaandrijving is hij verregaand neutraal en eigenlijk niet van de wijs te brengen. De besturing is licht en zeer communicatief en het stuur laat je heel duidelijk merken wat er bij de voorwielen gebeurt. Als er zoiets bestaat als een rijders-limousine, dan is dit er zeker eentje.

Signalement

Merk Audi
Model A8 3.0 TDI quattro Pro Line
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 101.240

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 171 kW / 233 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.051 mm / 1.894 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.944 mm
Massa leeg 1.830 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.200 kg / 750 kg
Banden235/60R16Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,8s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 226 g/km