Audi A4 Cabriolet 2.5 TDI (2004)

Zonaanbidders-diesel

Audi A4 Cabriolet 2.5 TDI
Is dat wat, een turbodiesel-cabriolet? Stilstaand en met de kap open hoor je veel kabaal, maar eenmaal op snelheid vervaagt het dieselgeluid en klinkt de V6 best lekker. En die Multitronic-transmissie past perfect bij de krachtbron.

De eerste testdag begint zonnig, dus open die kap! Bij het starten wekken we een uiterst humeurige V6 turbodiesel tot leven. Dat was natuurlijk te verwachten, de V6 TDI blijft een luidruchtige motor. Dus hoor je zeker met het dak open dat deze schitterende A4 Cabriolet over een zelfontbrander beschikt. Ook als de motor warm is, steekt hij tijdens de stationaire loop niet onder stoelen of banken dat er een TDI onder de motorkap ligt. Maar als je rijdt, klinkt de V6 meer als een zescilinder benzinemotor.
Je hoort de turbo dan fluiten en het dieselgeluid wordt naar de achtergrond gedrongen. Dankzij de Multitronic, Audi's doorontwikkeling van Van Doorne's continu variabele trans-missie, maakt de 2.5 bij constante snel-heden erg weinig toeren. Soms valt hij zelfs terug tot onder de 2.000 tpm. Heerlijk, cruise control aan en bakken maar!

Schokvrij
De bak past continu de overbrenging absoluut schokvrij aan. Overigens beschikt hij in de 'handstand' over zes voorgeprogrammeerde versnellingen, die je met de 'pook' of met de knoppen op het stuur kunt kiezen. Als je gas geeft, schakelt hij ook in de automatische stand terug en dan houdt hij de motor op een bepaald toerental. Dan accelereer je zonder onderbreking, de bak selecteert continu de meest geschikte overbrenging. Zo kan het voorkomen dat de toerenteller bijvoorbeeld van 60 tot 160 km/h steeds bij 4.000 tpm staat. Een fantástische automaat!
Ook de prestaties mogen er zijn, de auto voelt zelfs vlotter aan dan een Audi A4 Cabriolet 2.4 Multitronic met benzine-motor. Door de fijne transmissie verlopen de tussenacceleraties bijzonder rap. Normaal doet een auto met automaat qua prestaties onder voor een vergelijk-baar exemplaar met een 'handbak', maar Audi geeft voor deze auto op de sprint van 0-100 km/h dezelfde tijd op als voor een handgeschakelde 2.5 TDI. Aan de fabriekstijd komen we niet, maar 10,5 s is natuurlijk vlot. Overigens duurt het even eer de motor en transmissie de Audi cabrio vooruit sleuren, want eerst voel je dat de plaatkoppeling nog moet aangrijpen.

Glad
Aan alles merk je dat deze cabrio bedoeld is om te cruisen. Wie lekker sportief te keer wil gaan, moet maar een Audi TT Roadster kopen. De besturing biedt namelijk weinig gevoel en de auto strijkt het wegdek op een comfortabele wijze glad. Audi verdient echt een compliment voor de carrosserie, die voor een cabrio extreem stijf is. De sportstoelen (een extra) van de A4 Cabriolet zitten werkelijk super en zijn elektrisch verstelbaar. Je komt redelijk eenvoudig achterin, de voorstoelen laten zich namelijk ver naar voren schuiven. Het is een echte vierzitscabrio, want achterin kun je ook als volwassene behoorlijk zitten. Het is daar uiteraard niet zo riant als achter in een A4 sedan en verder kun je de auto niet echt praktisch noemen. Grote voorwerpen krijg je door de kleine opening niet in de bagageruimte, dus moet je daarvoor al gauw een plekje op de achterbank zoeken.
Vanbinnen is de A4 Cabrio al net zo mooi als vanbuiten. Audi heeft bijzonder veel aandacht besteed aan het interieur. Zo beschikt de Cabrio over een ander dashboard dan de dichte A4. Kenmerkend zijn de welvingen boven aan de middenconsole. Het lichte leer en het fraaie hout geven het interieur 'n chic aanzien. Dat mag je trouwens best verwachten van een auto die € 53.190 kost.

Signalement

Merk Audi
Model A4 Cabriolet 2.5 TDI
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 52.590

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.496 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.573 mm / 1.777 mm / 1.391 mm
Wielbasis 2.654 mm
Massa leeg 1.610 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden215/55YR16Prijzen
Topsnelheid 226 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3 4,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4 8,5 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum