Audi A4 2.0 T FSI quattro DTM Edition (2006)
In de slipstream
Audi's DTM-titel in 2004 vormde de aanleiding voor deze A4 DTM Edition. Het merk heeft zich er met deze speciale editie van de A4 niet gemakkelijk vanaf gemaakt. Je zou de DTM Edition zelfs voor een S4 of RS4 kunnen aanzien. Wie goed kijkt, spot de verschillen. De voorbumper heeft grotere koelopeningen onder de grille, geflankeerd door openingen met zwart kippengaas. De koolstofvezel 'splitter' onder de voorbumper completeert de sportieve snuit. Via de verbrede dorpels komen we aan de achterkant, waar twee verchroomde eindpijpen van 10 cm doorsnede laten weten dat het menens is. Daartussenin zit een heuse, uit de racerij afkomstige, diffusor. Het toetje is de carbon achterspoiler. De auto heeft dankzij het S line-sportonderstel een stuggere afstemming van vering en demping. Hoewel het functionele aspect van de optische lekkernijen verwaarloosbaar is, ziet de A4 DTM Edition er ontegenzeggelijk gelikt uit.
De A4 hoest exact 220 paardenkrachten op. Het motormanagement van de tweeliter turbomotor met directe brandstofinspuiting is voor de gelegenheid iets aangepast. Het donkerbruine geluid van de stationair draaiende vierpitter verandert in een hitsig gegrom en gefluit wanneer je gas geeft. Onder de 2.000 tpm moet de boel nog even wakker worden, maar dan begint het grote sleuren. De teller van de in 'sprintblauw pareleffect' gespoten Audi staat binnen de zeven tellen op 100 km/h. De turbomotor heeft een explosief karakter en trekt probleemloos door tot 7.000 tpm. Hij kan z'n vermogen goed aan het asfalt kwijt dankzij de standaard quattro-aandrijving.
Gevoel
De A4 laat zich als aan een touwtje door de bocht loodsen. De besturing volgt echter niet één op één de commando's van de chauffeur, je mist bovendien wat gevoel en precisie. Het stuur is axiaal verstelbaar, een ideale positie instellen is geen probleem. De versnellingsbak werkt erg soepel en licht, evenals het koppelingspedaal. Iets meer weerstand had geen kwaad gekund. Dat geldt ook voor het rempedaal. Een sterk punt is de zitpositie. Het standaardmeubilair is vervangen door stoelen van Recaro. Die zitten top, bieden veel steun en je kunt ze lekker laag zetten, wat het sportieve gevoel verstekt. De imposante, elektrisch verstelbare zetels zijn bekleed met een combinatie van leer en een soort kortgeschoren badstof. Het duidelijkste sportieve statement maakt Audi met de carbon strip over de gehele breedte van het
dashboard en de portieren. Rond de pook duikt dit materiaal ook op. Verder is de cockpit hetzelfde als in de gemiddelde A4 en dat betekent een verzorgd en prima afgewerkt geheel met kwalitatief zeer hoogstaande materialen. De middenconsole met z'n vele kleine knopjes blinkt niet uit in overzichtelijkheid. En Audi zal er wel een verklaring voor hebben, maar die raamslingers achterin komen op ons over als een vlag op een modderschuit.
Van de Audi A4 DTM Edition komen er 75 naar Nederland. De Audi heeft bovengemiddelde rijeigenschappen en prestaties. Maar wat zit er allemaal op en aan de A4 DTM? Over het uiterlijk vertoon hebben het al gehad. Daarbij krijg je extra vermogen plus een S line-sportonderstel, elektrisch verstelbare Recaro-stoelen en lichtmetalen 18-inchwielen met 15 spaken. Dat zaken als ESP en tractiecontrole standaard aanwezig zijn, beschouwen we als normaal. En vergeet niet dat de A4 DTM vierwielaandrijving heeft.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 2.0 T FSI quattro DTM Edition |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 49.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 162 kW / 220 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.601 mm / 1.772 mm / 1.397 mm |
Wielbasis | 2.655 mm |
Massa leeg | 1.520 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 235/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 244 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 5,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,8 s / 9,0 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 216 g/km |