Audi A3 Cabriolet

Niet alleen chic

Audi A3 Cabrio
AutoWeek 5 2008
AutoWeek 5 2008

Je leest het in AutoWeek 5 2008

Audi laat zich niet verleiden om mee te gaan in de coupé-cabriolethype. En dus heeft de cabriolet op basis van de A3 een klassieke, stoffen kap. Dat staat wel zo chic en het hoort gewoon bij Audi-cabriolets, zo luidt de verklaring. We reden de nieuwkomer, die gelijk een directe concurrent krijgt in de BMW 1-serie Cabriolet en verlangden geen moment naar een stalen cabriokap.

Een Zuid-Frans zonnetje van 14 graden Celsius zijn een welkome afwisseling na een kletsnatte januariweek in Nederland. Open die kap en wel meteen! Het mooie van de A3 Cabriolet is dat je daarvoor niet eens stil hoeft te staan. Even afzakken naar een snelheid onder 30 km/h en op de knop tussen de voorstoelen drukken, in 9 seconden rijd je open. Tenminste, als je een Cabrio met een volautomatische kap bestelt, bij het standaarddak moet je eerst stil gaan staan, pas dan kun je de vergrendeling boven de voorruit losmaken om vervolgens alsnog de kap elektrisch te zien verdwijnen in de elegante, korte achtersteven. En daarmee benoemen we meteen de twee voordelen van de klassieke cabriokap. Hij laat zich gemakkelijk en snel opvouwen, en heeft in neergelaten toestand maar weinig ruimte nodig. Daardoor hoeft de A3 Cabriolet niet zo'n enorme derrière te hebben zoals je die bij de meeste coupé-cabriolets ziet. Vanwaar die twee rolbeugels? Dat had toch best eleganter opgelost kunnen worden met beschermers die bij een koprol razendsnel omhoog schieten? Jawel, maar dan zou de A3 Cabriolet niet zo'n handige laadmogelijkheid hebben als nu. Als je via de knop in de bagageruimte de achterbankleuningen naar voren klapt, zie je een groot gat naar de 'kofferbak'. Dan ontstaat niet zomaar even een skiluik, maar een behoorlijke opening waardoor de maximale laadruimte oploopt tot 674 liter, en dan is er uiteraard sprake van een tweezits- in plaats van een vierzitscabriolet. De testauto was voorzien van een volledig automatisch dak en in dat geval spreekt Audi van een acoustic top met extra geluiddemping.

Gemoderniseerd

Audi heeft veel aandacht besteed aan de stijfheid. Geen trillende binnenspiegel wanneer je open rijdt, en ook aan de besturing merk je niet dat je op pad bent met een open auto. De A3 Cabrio steekt goed in elkaar, en zoals de neus is aangepast ten opzichte van de gewone A3, die overigens nog dit jaar gefacelift wordt, zo is ook het dashboard van de Cabrio opgewaardeerd. Bediening van het multimediasysteem zoals in de A4 of de A6 maken het binnenste moderner. Overigens zitten de knoppen op het dashboard en niet rond de pook, zoals bij de grotere modellen.

De Duitsers zetten qua benzinemotoren gelijk hoog in met de A3 Cabrio. We reden de 160 pk sterke 1.8 T FSI in combinatie met de S-tronic-automaat met dubbele koppeling. Een zeer snelle combinatie, al kun je ook een 200 pk sterke 2.0 T FSI bestellen. Een optie die geen moment bij ons opkwam. Dieselen kan wel een stuk bescheidener. Dat begint al met de 105 pk sterke 1.9 TDI, maar ook de nieuwe 2.0 TDI met commonrail-inspuiting doet zijn intrede in de A3-reeks.

Als halverwege mei dit jaar de A3 Cabriolet leverbaar wordt, kan hij direct aan de bak. BMW heeft dan immers ook de kersverse 1-serie Cabriolet in de aanbieding. Andere alternatieven zijn een Mini Cabrio, of één van de vele coupé-cabriolets op de markt.

Video

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum