Audi 90 quattro (1987) - Ultiem voorbeeld van vroegere voorsprong door techniek
De Audi 90 Type 89 is niet de Audi die liefhebbers bovenaan hun lijstje hebben staan als het ze om de quattro gaat. Dat is eigenlijk ten onrechte, want het waren juist de uiterlijk onopvallende Audi 80 en 90 quattro die vierwielaandrijving naar het grote publiek brachten. Het toenmalige Audi-opperhoofd Ferdinand Piëch wilde het zo. In november 1984 was het gamma compleet: de Audi 80, 90, 100, 200 en Coupé waren leverbaar met optionele quattro-techniek, in twaalf versies variërend van de 80 quattro tot de peperdure, voor rallydoeleinden ontwikkelde Audi Sport Quattro. Dat vierwielaandrijving gemeengoed werd en op grote schaal verkrijgbaar, was voor een groot deel te danken aan het merk met de vier ringen.
De 90 quattro uit 1987 behoort tot de tweede generatie Audi’s met vierwielaandrijving en was meer een volwassen technologiedrager dan een rallyheld. Overigens was er in de jaren 60 ook al een Audi 90, in 1984 kwam de type aanduiding terug op 80’s met vijfcilindermotor. En er is een verband tussen 90 oud en de 90 nieuw: het hoge prestatieniveau. In de 90 quattro zit heel veel, bijna frivole techniek in een ingetogen ogende sedan: vijfcilinder lijnmotoren af fabriek, vierwielaandrijving op verzoek. En dan nog een vleugje extra dynamiek. Het optiepakket met jacquardstoffen op de stoelen, extra metertjes op de middenconsole, brede lichtmetalen wielen en een achterspoiler deed er nog een schepje bovenop.
Hoewel er elektrisch verstelbare buitenspiegels aan boord zijn, moet de berijder de ramen nog steeds met de hand open- en dichtdraaien. Elektrische bediening was blijkbaar te veel van het goede. De 90 was een mooi tussenmaatje tussen de 80 quattro en de 100 CS quattro, en het is tegenwoordig een model dat steeds meer in beeld komt bij de klassiekerliefhebbers. Bijna veertig jaar later is zo’n Audi best iets bijzonders; hij neemt je mee terug naar een tijd waarin het merk het motto ‘Voorsprong door techniek’ steeds meer eer aandeed. Met zijn visuele eigenaardigheden en sportieve uiterlijk doet hij niet zo braaf aan als een gewone Audi 80 en tegelijkertijd is hij gemakkelijker te hanteren en te besturen dan de grotere Audi 100 van de Type 44-generatie.
Alternatief voor BMW 3-serie E30 met zescilinder
Wil je eens wat anders dan een BMW 3-serie E30 met zescilindermotor, dan kun je ook kiezen voor een hoogwaardige Type 89 met zijn bijzondere vijfcilindermotor. Die is zo lang dat de radiateur rechts in de motorruimte is gepropt, zoals kenmerkend is voor Audi. Een vermogen van 170 pk was mogelijk geweest met de vierklepsmotor, maar de 136 pk van de tammere uitvoering van de 2,3-liter motor doet het ook prima, en het geluid is precies goed. Met zijn soepele loopeigenschappen en markante geluid neemt hij afstand van de viercilinder in de 80 en zorgt hij voor een beleving die uit een hoger segment lijkt te stammen. In een 80 quattro (met 115 pk 1.9, en later 2.0 viercilinder) zou de rijervaring maar half zo bijzonder zijn geweest, ook al is de basis identiek. De afgeronde carrosserie lijkt uit een massief stuk staal te zijn gesneden, het interieur lijkt uit harde drop te zijn gegoten en is prachtig oud geworden. Geen enkele andere Audi van dit millennium straalt zoveel degelijkheid en kwaliteit uit als een goed onderhouden Type 89, en de vierwielaandrijving doet onopvallend zijn werk, is gemakkelijk te bedienen en bovendien efficiënt.
Handbediend sperdifferentieel eerste quattro-generatie vervangen door Torsen
Het handbediende sperdifferentieel van de eerste quattro-generatie is vervangen door een Torsen-component. Het zelfremmende, ‘koppelgevoelige’ differentieel (‘torque sensing’ op zijn Engels) verdeelt de aandrijfkracht onafhankelijk en traploos in een verhouding die tussen de 75:25 en 25:75 procent ligt over de voor- en achteras, afhankelijk van de grip op de weg. Dit differentieel is met één druk op de knop te blokkeren – als het differentieel wordt geactiveerd, blijft het ABS uitgeschakeld. Pas boven 25 km/h wordt het sperdifferentieel automatisch uitgeschakeld en het ABS weer ingeschakeld.
Audi 90 quattro rijdt zo soepel voor 4x4 uit die jaren
Op de weg resulteert dit in een harmonieus totaalplaatje. De vijfcilindermotor trekt er goed aan; dankzij de quattro-techniek zijn er geen aandrijfinvloeden in het stuur en er is nauwelijks onderstuur. De vierwielaandrijving is misschien niet altijd nodig, maar het is een prettige toevoeging. Op het asfalt rijdt de vierwielaangedreven braaf ogende sedan zo soepel, betrouwbaar, ontspannen en comfortabel. Dat hij zich nooit echt hoefde te bewijzen op gravel was het gevolg van Audi’s besluit zich terug te trekken uit de WK rally in 1987, waarna Lancia in de daaropvolgende jaren de dienst uitmaakte in deze tak van sport.
15-inch wielen in ‘Aero’-design en een aluminium achterspoiler maken deel uit van het exclusieve ‘Sportserie’-pakket voor de Audi 90.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | 90 2.3 E Quattro |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 36.305 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.309 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.393 mm / 1.695 mm / 1.397 mm |
Wielbasis | 2.537 mm |
Massa leeg | 1.280 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 640 kg |
Banden | 195/60VR14Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Waarom de tweede Volkswagen Passat een simpele Audi-kopie was
Audi 90 2.0 automaat - Op de Rollenbank
BMW 325iX Baur TC - 4x4 en ‘cabrio’, specialer kan 3-serie niet zijn
Audi 80 (1986) - In het Wild
Deze ex-agent kocht 33 jaar geleden een gestolen Audi 80 en rijdt hem nog steeds
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.