en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In elke Porsche voel je het race-DNA van de Duitse fabrikant. Weinig fabrikanten kunnen de Duitsers op dat vlak verslaan. Het wedergeboren Alpine begint er niet eens aan en presenteert een auto die juist níet is ontwikkeld voor het circuit. Met succes.
In een tijd waarin nieuwe auto's steeds vaker alles moeten kunnen en dus uiteindelijk rijdende compromissen zijn, is de nieuwe Alpine A110 een verademing. Minimaal gewicht, maximaal rijplezier. Al het andere werd secundair geacht bij de ontwikkeling en die filosofie druipt van elke vierkante millimeter van de kleine, blauwe Fransman af. De twee doelen versterken elkaar en zorgen ervoor dat de A110 op een smalle bergweg zich als geen andere moderne auto gedraagt, precies zoals oprichter Jean Rédélé het meer dan een halve eeuw geleden voor ogen had.
Tegen kosten die zijn te overzien, want minder gewicht zorgt ook voor een lager verbruik en minder noodzaak voor bijvoorbeeld dure remmen of een krachtigere, duurdere motor. Een wezenlijk andere aanpak dan Porsche hanteert. Daar let men wel op het gewicht en de kosten, maar speerpunt bij de ontwikkeling vormt altijd technologie die de auto's op het circuit sneller maakt. Adaptieve dempers, een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel met torque vectoring, keramische remmen. Allemaal zaken die Porsche op de 718 wel, en Alpine op de A110 niet aanbiedt. Dat alles maakt de 718 Cayman dan wel meteen een stuk zwaarder, al lijdt de Porsche met zijn 1.440 kilo niet direct aan obesitas. De auto torst echter wel een kleine 300 kilo meer mee dan z'n Franse evenknie en ondanks zijn 300 pk ten opzichte van de 252 van de A110, is de pk-gewichtverhouding van de Duitser minder gunstig. Toch schiet de 718 met een enorme gang uit de startblokken, niet in de laatste plaats door de onfeilbare launchcontrol-functie. Geen ingewikkelde procedures: de auto in Sport Plus, één voet op het gas en één op de rem en zodra die laatste wordt gelost, lanceert de auto zichzelf nog iets sneller dan de fabrieksopgave van 0-100. Sowieso speelt de PDK-transmissie een glansrol. Nog altijd zijn er weinig concurrenten die sneller schakelen en alerter op de flippers reageren. In de Sport-modus krijg je bijna medelijden met de genadeloze klappen die de tandwielen te verwerken krijgen.