Alpina B12 6.0 Lang Individual (2000) - Blits Bezit
Statussymbool gaat helemaal viral
- Dennis van Loenhout
- Blits bezit
Een Alpina uitmaken voor tuningproject is per definitie niet respectvol. Maar het is je vergeven, want deze vraagt er wel een beetje om. Met z'n two-tone lak, z'n enorme wielen en z'n paarse leer. Maar als je denkt dat de look van deze BMW afkomstig is uit de wereld van de cannabisdetaillisten, maak je een pijnlijke vergissing. Dus moeten we maar even uitleggen waarom deze auto je respect verdient. Hij ging niet voor niets viral.
De BMW E38, de 7-serie die van 1994 tot 2001 op de wegen reed, is nog steeds een bijzonder stijlvolle automobiel. Bescheiden, zonder zijn klasse te verhullen en in het echt veel groter dan je zou denken als je hem op de foto ziet. Voor deze limousine kon je fantastische motoren bestellen, die je met een overdaad aan vermogen, en desgewenst ook in alle rust, in recordtijd op je bestemming brachten. Zijn status als liefhebbersauto heeft de E38 dus dik verdiend. Voor originelere, onbedorven exemplaren is de tijd van afschrijving allang voorbij. Regelmatig wisselen goede E38’s voor flinke bedragen van eigenaar. Ook de goedkope exemplaren zijn in trek: de BMW-badge is zeer populair bij jongeren met een pas behaald rijbewijs, en zo’n grote E38 is natuurlijk helemaal een moddervet statussymbool. Zijn bescheidenheid mag dan een probleempje zijn, soms is er nog nét voldoende budget voor een paar dikke wielen en een enorme uitlaat. En dan heb je je droomsloep. Maar daar gaat het hier even mis.
Dit is geen goedkoop gepimpte E38. Dit is een Alpina B12 6.0 Lang, en dan ook nog in Individual-uitvoering. Dat betekent dat een gefortuneerd man of vrouw deze auto helemaal naar eigen smaak heeft samengesteld, en dat deze wens minutieus tot realiteit is gemaakt door de getalenteerde dames en heren van BMW Individual. De koets is uitgevoerd in Morapaars metallic en Aspen-zilver. Het interieur is bekleed met een combinatie van Lavalina Mora en Silver-leer. Ondertussen kreeg de auto zijn Alpina-behandeling en vervolgens kreeg de gelukkige eigenaar het verzoek om het aankoopbedrag te voldoen: reken op een ton of drie in Duitse marken. Met die formaliteit uit de weg kon het leven beginnen van misschien wel de meest exclusieve Alpina B12 6.0 Lang die ooit is gebouwd. We schrijven 2000.
VIER MILJOEN PROCENT
Achttien jaar later verscheen deze Alpina opeens in Nederland. Pol Occasions in Putten zette een verkoopadvertentie online en binnen een paar tellen ging de paars-grijze Alpina volledig viral. Een paar duizend likes, nog eens zoveel reacties en een Facebook-statistiek die liet zien dat de betrokkenheid bij het bericht over de Alpina bijna vier miljoen procent hoger lag dan die op andere advertenties van het bedrijf, maakte duidelijk: deze Alpina maakt nogal wat los. Dat komt misschien door de kleur, maar dat is niet de enige reden. Om de mate van bijzonderheid van deze auto volledig te doorgronden, heb je een expert nodig. Gelukkig is daar Lennard Franke (49), voorzitter van de Nederlandse BMW Alpina-club en eigenaar van een bedrijf dat zich specialiseert in het onderhoud van Alpina’s. “De B12 was de snelste limo van zijn tijd. Een atmosferische V12 met 430 pk, niet niets. Qua karakter is het een rustige toermotor, maar door zijn gigantische koppel blijft hij maar gaan. En een Alpina is, in tegenstelling tot een BMW, niet begrensd op 250 kilometer per uur.
De B12 is een beer van een auto! En bijzonder exclusief. Als er 10 B12’s van de E38-generatie in Nederland zijn, is dat veel, en als Lang-versie is hij sowieso maar 23 keer gemaakt.” Een groot deel van de bijzonderheid van deze auto zit hem simpelweg al in die Alpinabadge. De Duitser Burkhard Bovensiepen – bouwjaar 1936 – ontwikkelde een dubbele carburateur voor de BMW 1500, die leidde tot een zelfstandig en door BMW geaccepteerd automerk, dat op geheel eigen wijze BMW’s nog beter maakt. Alpina’s zijn anders dan de M-modellen van BMW zelf. Rijplezier is het doel dat beide merken nastreven, maar ze kiezen duidelijk voor compleet andere wegen en hebben dus ook hun eigen liefhebbers. Lennard Franke kan uren vertellen over de filosofie van Alpina: “Je zou kunnen zeggen dat Alpina veel voorwerk doet voor BMW. Zaken die je op een Alpina ziet, zie je niet zelden een jaar of vijf later op serie BMW’s. Denk aan de Switchtronic-bak, die je als voorloper kunt zien van de schakelflippers. En kijk ook naar de Alpina D10, op basis van de E39, destijds de eerste biturbodiesel. Bij de E60 kwam BMW met de 535d, ook een biturbodiesel. Alpina biedt het beste van twee werelden. Alpina shopt heel selectief bij BMW, ook bij de dieselmodellen. Cardan- en steekassen van diesels zijn sterk, dus uitermate geschikt voor Alpina, dat zijn motoren afstelt op een hoog koppel. Eén plus één is twee!”
FEEST VAN DETAILS
De zeldzame B12 6.0 Lang is een feest van bijzondere Alpinadetails. Ja, de wielen en kleurstelling kun je onmogelijk over het hoofd zien, maar er is zoveel meer. De randjes rond de uitlaten bijvoorbeeld zijn puur Alpina, net als de spoiler onder de voorbumper. Maar er is meer. Het complete inlaattraject is aangepast. “Leg dat naast het inlaattraject van een BMW en je roept ‘wauw!’, zo groot is het verschil”, zegt Franke. De luchtmassameter en het luchtfilterhuis zijn aangepast, net als de DMEmodule die de motor en de elektronica aanstuurt plus de versnellingsbak. Ook de uitlaat is uniek voor Alpina. “Een compleet uitlaatsysteem voor deze auto komt je op zo’n € 6.000 te staan”, zegt Lennard. “Dan weet je dat het niet zomaar een uitlaat uit het rek is. Dat geldt ook voor de motor. Dit V12-blok bestaat eigenlijk uit twee motoren die één onderblok delen, want elke cilinderrij wordt aangestuurd door een eigen bobine en een eigen DME. Oersterke, ouderwetse techniek.” Over details gesproken: ken jij nog meer auto’s die een koelkast én een VHS-systeem aan boord hebben?
VLIEGENDE FAKIR
Dat de B12 6.0 oersterk is, voel je op het moment dat je het gas intrapt. Alsof de Vliegende Fakir uit de Efteling lsd heeft ingenomen en stil, maar licht hysterisch met je richting horizon suist. De snelheidsmeter vliegt in rap tempo naar hoogst illegale cijfers, maar spectaculair voelt het niet aan, eerder vanzelfsprekend. Ondertussen voelt de Alpina, meer nog dan een originele BMW, kleiner aan dan hij in werkelijkheid is. In alle rust laat hij zich akelig precies plaatsen en voelt de automatische bak goed aan in welk verzet je hem wilt hebben, en als hij het mis heeft, kun je zelf schakelen met de Switchtronic-bak. Pas als het toerental écht hoog wordt, kun je op de achtergrond de V12 horen zingen. Alpina had best iets minder kwistig mogen zijn met de geluidsisolatie, maar ja, je maakt topklasselimousines of je maakt ze niet. En dit is er eentje voor de ceo of ondernemer die vaak gehaast is. En die, laten we zeggen, nogal extravert is. Van de duotone-lak en de combinatie van crèmekleurig en paars leer moet je houden. Zelfs al krijg je er de rillingen van, dan nog kun je je vergapen aan de zorg en vakkennis waarmee alle is uitgevoerd. Een auto die zo goed is als deze Alpina, verdient de optimistische benadering. One of a kind was nog nooit minder een cliché, en omdat je ‘uniek’ tegenwoordig te pas en te onpas hoort, vertalen we het even in het Duits. Einzigartig, dat is deze B12. Geen wonder dat hij viral ging.
BLITSE BEZITTER
Bezitter? Nee, meer verkoper in dit geval, al gaat dat ook niet meer op, want de Alpina vond al snel nadat hij viral was gegaan een nieuwe, Duitse baas. Richard van den Pol (48) richt zich met zijn bedrijf Pol Occasions in Putten op de verkoop van normale BMW’s van een jaar of vier oud. De Alpina was van een lokale ondernemer, die Richard allang kende. Toen hij overleed, kreeg Van den Pol de kans de Alpina over te nemen. “Dit soort auto’s vind je niet zomaar. Daar loop je ineens tegenaan of ze worden je gegund. En zo’n B12 is natuurlijk een huzarenstukje”, zegt hij. “Ik voelde wel aan dat hij veel liefhebbers zou trekken en vond hem in deze kleurstelling ook wel wat hebben. Als je zo’n kans krijgt, laat je hem niet glippen. Lang heeft hij niet bij ons gestaan, maar ik kan wel zeggen dat het een hele ervaring was!”
De 23-jarige Tiffany van Diest werkt bij Pol Occasions, het bedrijf van Richard. Zij houdt zich onder meer bezig met de marketing, en dat heeft ze geweten. Zodra ze de B12 had gefotografeerd en de advertentie online had gezet, konden Tiffany en Richard weinig anders doen dan met open mond naar hun computerscherm staren. “Niet normaal”, vertellen ze in koor, “na een avond hadden we 980 reacties. Na een week bijna 5.000.” Uit alle hoeken van de wereld kwamen de reacties, zelfs vanuit Egypte, waar de Puttense Alpina een instant-beroemdheid werd op de Facebook-pagina van de landelijke BMW-importeur.
De mooiste reactie? Tiffany raakte hoe langer hoe meer onder de indruk van de B12. “Ik ben gek op auto’s, al mijn hele leven, dus dit is mijn droombaan. En de E38 heb ik altijd de mooiste 7-serie gevonden, dus het was erg gaaf om deze auto hier te hebben. Ik moest uitzoeken welke opties erop zaten, en die lijst werd steeds langer. Ik heb er zelf nog even mee gereden, wat een auto!” Richard is blij dat de Alpina een liefhebber gevonden heeft. “Over smaak valt niet te twisten, maar duidelijk is dat iemand emotie heeft gevoeld bij deze kleurencombinatie. Ik vind het artistiek; ik stel me zo voor dat de eerste eigenaar een kunstenaar was. De techniek is fantastisch, dit blok kan makkelijk zes ton draaien. Dit is één van de beste auto’s die er destijds te koop was. En dan die opties! Ik heb aan mijn dochtertje moeten uitleggen wat een VHS-systeem is, moet je nagaan.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.