Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Alfa Romeo Giulietta

(Eindelijk) weer een echte

61
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo Giulietta
  • Michiel Willebrands
  • Eerste rijtest
8 juni 2010 om 16:33
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 16 2010
AutoWeek 16 2010

Je leest het in AutoWeek 16 2010

In het jaar dat Alfa Romeo het eeuwfeest en de 147 z'n tweede lustrum viert, komen de Italianen met de Giulietta op de proppen, na de Mito het tweede nieuwe model binnen korte tijd. En deze roemruchte naam in een nieuw jasje kon wel eens een doorslaggevende rol gaan spelen bij de toekomst van Alfa. Kan de Giulietta met die druk omgaan?

Grappig: tijdens het persevenement rondom de nieuwe Giulietta wordt met goed gevoel voor traditie het gelijknamige model uit de jaren vijftig in het zonnetje gezet maar wordt er met geen woord gerept over het hoekige ding van begin jaren tachtig. En die heette toch ook echt Giulietta. Bovendien is dat de auto die bij de meeste autoliefhebbers op het netvlies verschijnt bij het horen van deze naam. Maar Alfa's associatie met de antieke Giulietta is ook wel weer begrijpelijk; deze staat qua model iets dichter bij de huidige en daarbij is de jaren '80-editie – de voorganger van de 75 – nu niet bepaald het meest succesvolle product uit de Alfa-historie. Het had trouwens weinig gescheeld of de Giulietta had Milano geheten, pas op het allerlaatste moment werd gekozen voor de huidige typenaam. Alfa Romeo presenteert haar nieuwe compacte middenklasser, die de 147 na een kleine tien jaar aflost, kort na de introductie van de kleine Mito. Deze twee modellen moeten het pad naar de toekomst plaveien voor het Italiaanse merk, dat binnenkort haar plannen daaromtrent wereldkundig maakt. Het ligt voor de hand dat het nieuwe, 'flexibele' platform van de Giulietta ook gebruikt gaat worden voor modellen van Alfa's (Fiats) nieuwe partner Chrysler. Het chassis laat in ieder geval ruimte voor een cardanas en daardoor dus achter- of vierwielaandrijving. De Giulietta is echter een honderd procent voorwielaandrijver en een goede ook. Met de, qua rijeigenschappen, tegenvallende Mito in het achterhoofd heeft de Giulietta ons bijzonder aangenaam verrast. Het nieuwe, van lichtgewicht materialen voorziene, onderstel met McPherson-ophanging vóór en een multilink-constructie achter is sportief maar zeker niet oncomfortabel. Wel een beetje rumoerig maar dat vergeet je bij de eerste bocht; het scherpe, directe stuurgedrag is een feest voor de bestuurder met een cuore sportivo. Zó hoort een Alfa Romeo zich te onderscheiden van de middenmaat.

Weinig tot niets
Wij reden tijdens de introductie met de 170 pk sterke 1.4 MultiAir-motor, die we inmiddels kennen uit de Mito. Het spreekt voor zich dat je met dit vermogen weinig te kort komt qua prestaties, in minder dan acht tellen zit je op de 100 en de top ligt dik boven de 200 km/h. Wat je wel tekort komt, is trekkracht onderin; onder de 2.000 a 2.500 tpm gebeurt er weinig tot niets en da's even wennen na bijvoorbeeld de 1.4 TSI's van VW, die juist voor die lage toerentallen hulp van een compressor krijgen. Dezelfde 1.4 is er ook zonder MultiAir (met elektrohydraulische klepbediening) maar dan levert-ie niet alleen minder vermogen (120 pk) maar is-ie ook minder zuinig. Wél is deze 3.000 euro voordeliger. Voor het echte spektakel moet je bij de QV (Quadrifoglio Verde, Alfa's beroemde klavertje vier) zijn, die een tot 235 pk opgepepte versie van de 1750 TBi-motor heeft. Die motor is ons in de Brera en de 159 prima bevallen, hoe-ie zich in de Giulietta gedraagt, hebben we wegens tijdgebrek helaas niet kunnen uitproberen voor u dus die houdt u tegoed. Met de prestaties van de QV zit het wel snor maar blijft natuurlijk eeuwig zonde dat de opvolger van de 147 GTA geen heerlijke V6 meer heeft. Bij de diesels is er keuze uit een 1.6 JTDm met 105 of een 2.0 met 170 pk. Alle Giulietta's hebben, naast een start/stopsysteem, standaard een soepele, met korte slagen te bedienen zesbak aan boord, eind dit jaar komt er ook een 'automaat' met dubbele koppeling (TCT, zie kader) beschikbaar.

Fijnst sturende voorwielaandrijver
Net als bij de Mito vinden we ook bij de Giulietta de DNA-schakelaar achter de pook. Met deze 'sportknop' beïnvloed je de alertheid van het gaspedaal, de bemoeizucht van de actieve veiligheidssystemen en de mate van stuurbekrachtiging. Bovendien schakel je er – in de Dynamic-stand - het Q2 elektronische sperdifferentieel mee in, voor optimale grip in de bocht. In deze stand is de Giulietta helemaal een feest om te rijden. We durven te stellen dat de Giulietta de fijnst sturende voorwielaandrijver van het moment is. Op het gebied van imago wil Alfa Romeo graag aanhaken bij de hoger in het C-segment opererende BMW 1-serie en Audi A3, de favorieten van leaserijdend Nederland. Qua onderscheidend vermogen slaagt de Giulietta met vlag en wimpel. Bouwkwaliteit, materiaalgebruik en afwerking schalen we net een treetje lager dan bij eerdergenoemd duo in. Dat neemt niet weg dat Alfa met de Giulietta een prachtig gelijnde auto heeft neergezet, inclusief aansprekende rijeigenschappen. En waren dat niet juist de kernwaarden van dit merk? De auto heeft de ingrediënten voor succes in zich, nu is het aan het kopers- en (vooral) leasepubliek om een beetje lef te tonen.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Alfa Romeo Giulietta

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBi PanoDak Leer Navi 18" Xenon Nap

    Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBi PanoDak Leer Navi 18" Xenon Nap

    • 2011
    • 172.614 km

    € 11.400

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 120pk

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 120pk

    • 2016
    • 128.796 km

    € 15.695

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T | 52.000km | Climate control | Radio/CD | Bluetooth | PDC | 17'' lichtmetalen velgen

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T | 52.000km | Climate control | Radio/CD | Bluetooth | PDC | 17'' lichtmetalen velgen

    • 2011
    • 52.274 km

    € 10.900

Meer Alfa Romeo Giulietta occasions

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo Giulietta specificaties
  • Alfa Romeo Giulietta occasions
  • Alfa Romeo Giulietta video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo Giulietta tests
  • Alfa Romeo Giulietta gebruikersreviews
  • Alfa Romeo Giulietta index
PREMIUM
Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Nu de dagen kort zijn en de nachten lang komt het gemis van de zomer extra hard aan. Om toch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 120 (2017)

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 120 (2017)

    2
    • 5 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde (2010)

    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio...

    12
    • 7 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir...

    2
    • 20 september 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2012)

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir...

    7
    • 14 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde (2014)

    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio...

    5
    • 29 april 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce (2016)

    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce (2016)

    1
    • 27 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Super (2016)

    Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Super...

    2
    • 19 december 2019
meer reviews
Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

Het heeft even geduurd, maar deze week maakt de Alfa Romeo Giulietta voor het eerst zijn opwachting...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587...

    • 12 juli 2022
  • Occasion koopadvies
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta 2010-2020

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    35
    • 3 februari 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Nieuws
    Alfa Romeo heeft laatste Giulietta gebouwd

    Alfa Romeo heeft laatste Giulietta gebouwd

    47
    • 30 december 2020
  • Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de Rollenbank

    Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de...

    • 25 juni 2020
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale neemt stokje over van Giulietta

    Alfa Romeo Tonale neemt stokje over van...

    60
    • 2 april 2020
  • Nieuws
    'Einde nadert voor Alfa Romeo Giulietta'

    'Einde nadert voor Alfa Romeo Giulietta'

    55
    • 13 februari 2020
Merk
Merk
  • Alfa Romeo Giulia 2.4JTD (1974) - Kloppend Hart

    Alfa Romeo Giulia 2.4JTD (1974) - Kloppend...

    103
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Grote Alfa Romeo wordt in VS ontwikkeld’

    ‘Grote Alfa Romeo wordt in VS ontwikkeld’

    45
    • 29 juli 2022
  • Achteruitkijkspiegel
    Waarom de Alfa Romeo 145 de 'dip' in de zijkant kreeg

    Waarom de Alfa Romeo 145 de 'dip' in de...

    51
    • 24 juli 2022
  • Nieuws
    De Alfa Romeo 90 had een draagbaar dashboardkastje

    De Alfa Romeo 90 had een draagbaar dashboardkastje

    56
    • 17 juli 2022
  • Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587...

    • 12 juli 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio met retrodesign

    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio met retrodesign

    42
    • 12 juli 2022
  • Nieuws
    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren

    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro...

    65
    • 6 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden