Alfa Romeo Giulia 2.0 T Super - Op de Rollenbank

Super met de kracht van een Veloce

36 reacties

Video
AutoWeek 29 2021
AutoWeek 29 2021

Je leest het in AutoWeek 29 2021

Na een paar jaar genieten van zijn rode Alfa Romeo Brera 2.2 vond Thomas Forster het tijd voor iets anders: zelfde merk, zelfde kleur, maar veel jonger en vooral meer vermogen. Zeker na een bezoekje aan Squadra Tuning.

We geven Thomas groot gelijk met zijn opvatting dat een Alfa Romeo rood moet zijn, want zeg nu zelf: in deze kleur spat de passie er toch nóg meer van af? Pure verleiding, die een zwarte Giulia met kleinere wielen veel minder oproept. “Mijn ouders hebben een rode auto, mijn broer ook, het zit een beetje in de familie. Toen ik begin dit jaar op zoek was naar een mooie opvolger voor mijn Brera zag ik bij een Alfa-dealer deze Giulia staan. Ik was meteen verliefd en wist ook al vanaf het eerste moment dat ik er meteen na aanschaf mee naar Squadra Tuning zou rijden. De Giulia Veloce heeft dezelfde motor, maar dan met 280 pk. Die van mij zou nu 300 pk moeten hebben, dus ik ben heel benieuwd. Met de Brera ben ik ook op de rollenbank geweest, die leverde keurig het standaardvermogen.”

De automatische transmissie is nieuw voor Thomas: “Maar ik had al zoveel positiefs over deze achttraps automaat gelezen dat ik daarvoor geen angst had. Het moet gezegd: het rijdt geweldig.” Om het rijden nog iets leuker te maken, heeft Thomas schakelflippers aan het stuur laten monteren en voor het mooie heeft hij een set grotere wielen gekocht. “Zo is hij in alle opzichten naar mijn wens.”

Nu maar eens zien of ook het vermogen naar wens is. Over de prestaties heeft Thomas niets te klagen, zeker niet in vergelijking met zijn vorige Alfa. Chef testbank Ghisbert van Ginhoven sjort de rode sedan goed vast en besluit om de metingen in alle vier de rijmodi te doen, dus van Advanced Efficiency tot aan Race. De standaard 200 pk haalt de Giulia op zijn sloffen, de beloofde 300 net niet. Wel heeft hij heel veel koppel en uiteraard ook een imposante portie pk’s. “Ik zie nauwelijks verschil tussen de verschillende rijprogramma’s”, zegt Ghisbert. “Die hebben vooral invloed op de gasrespons, het schakelgedrag en het stuurgevoel. Verder keurige waardes en een vlotte opbouw van koppel en vermogen.”

Thomas is allerminst teleurgesteld. “Ik heb toch maar mooi de prestaties van een Veloce voor de prijs van een Super. Nu moet ik alleen nog even de achterbumper na een kleine schade laten spuiten en dan is hij helemaal af.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Giulia 2.0T 200pk Super
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.670

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.643 mm / 1.873 mm / 1.436 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.404 kg
Laadvermogen 601 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 600 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum