Alfa Romeo 159 1.9 JTDM Distinctive (2006)

Nieuw en vertrouwd

Alfa Romeo 159 1.9 JTDM Distinctive
De nieuwe Alfa 159 draagt een zware last op z'n schouders. Hij moet z'n voorganger, de bijzonder succesvolle 156, doen vergeten. En zelfs overtreffen. Maar mooi zijn alleen is niet voldoende. De JTD treedt aan met z'n alom geprezen common-raildiesel.

De Alfa 156 kreeg bij z'n presentatie in 1997 de handen op elkaar. Hij werd vermaard vanwege z'n schoonheid, z'n messcherpe besturing en z'n rotsvaste weggedrag. Alfa heeft 700.000 156's verkocht, waarvan 25.000 in Nederland. Dat betekent werk aan de winkel voor de 159; hij moet z'n voorganger evenaren. Z'n uiterlijk heeft Alfa's jongste mee. De neus knipoogt naar de Alfa Brera. De koplampunits springen het meest in het oog: drie verchroomde cilinders per kant, overkapt door de fraai gewelfde motorhuif.
Hoewel we ons kunnen voorstellen dat de aërodynamica er niet mee gediend is, vinden we dat het er gelikt uitziet. En profil is de 156 nog te herkennen, maar de zijkant van de 159 oogt een stuk dikker met z'n uitgeklopte wielkasten. De fraaie portiergrepen van de achterdeuren zijn terug op de traditionele plaats: horizontaal in het blik. De achterzijde is nog het minst gewijzigd ten opzichte van z'n voorganger. Alfa heeft een geslaagde koets getekend, die de concurrentie het nakijken geeft.
Voor de ideale zit achter het stuur zou de stoel nog iets lager mogen zijn.

Het dashboard is nieuw, maar oogt vertrouwd. Het is wat gladder en strakker; de bedienings-organen zijn logisch geclusterd. De in drieën opgestelde ventilatieroosters en ronde klokjes in het middendeel kennen we uit de 156. Het instrumentarium omvat nog altijd twee grote ronde klokken: een snelheidsmeter en een toerenteller. Helaas zitten ze niet langer ieder in een cilinder; ze zitten onder een overkapping waarvan de welving de vorm van de klokken volgt. Het geheel ziet er strak uit. De 159 kent een start-/stopknop en een kastje dat je daarvoor in het dashboard moet steken.


Stap voorwaarts
In de Alfa werkt alles naar behoren, de afwerking is echter voor verbetering vatbaar. Alles ziet er degelijk uit en de materialen zijn mooi, dus Alfa heeft wederom een stap voorwaarts gedaan. Maar verscheidene onderdelen van het dashboard passen niet goed en af en toe hoor je rammeltjes en kraakjes. Bovendien staat het stuurwiel niet helemaal recht voor je neus. Achterin is de bewegingsvrijheid net voldoende, maar de kofferbak valt tegen. De korte kont biedt slechts 405 liter bergruimte.

Onze verwachtingen voor de 159 waren hooggespannen, maar de 159 heeft ons vertrouwen niet beschaamd. Deze JTD rijdt bovengemiddeld, maar Alfa heeft de scherpe randjes er afgehaald om een groter publiek te bekoren. De 159 is wat meer op comfort afgestemd en wat minder op sportieve leest geschoeid. Sportpuristen zijn wellicht een beetje teleurgesteld, maar wij vinden de balans tussen comfort en sportiviteit prima. De besturing werkt wat lichter maar is nog altijd vlijmscherp. Commando's die je via het stuurwiel geeft, worden direct opgevolgd.
De Alfa laat z'n bestuurder zelfs speelruimte en weet 'm te enthousias-meren. Je kunt een bocht lekker scherp aansnijden en lang blijven gasgeven voordat hij over de voorwielen wegglijdt, en in rechte lijn is de 159 zeer stabiel. De zesbak schakelt trefzeker. Haperingen of vaagheid zijn de bak vreemd, hij is precies zoals we 'm hebben willen.
De 150 pk sterke 1,9-liter Multijet-diesel is behoorlijk stil. Hij komt qua geluids-productie dicht in de buurt van een benzinemotor. De JTD draait soepel zijn rondjes, trillingen en vibraties zijn tot een minimum teruggebracht. De diesel-Alfa stuurt strak en klinkt subliem.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 159 1.9 JTDm 16v Impression
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.800

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.660 mm / 1.828 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9.7 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 6,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,5 s / 9,7 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km