Alfa Romeo 159 1.9 JTS Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 159 1.9 JTS Distinctive (2006)

Signalement

Uitvoering159 1.9 JTS Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf156.323 km
KM-stand laatst156.323 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

PROBLEMEN / KOSTEN (156.323 km – 184.634

  • 184.634 km

170.000 (2015)
Foutmelding motorlampje uitlezen, geen ernstig probleem iets van valse lucht aanzuigen.

175.000 (2015)
Grote onderhoudsbeurt en draagarmen voor vervangen totaal €560.

178.000 Inbraak
Kon de Alfa niets aan doen, rechter zij ruit ingetik. €150,- en een oude smartphone en zonnebril die gejat zijn.

A measure of comfort – Quantum of Solace (156.323

  • 156.323 km

De Autoblog legende, de occasiontip, het miskende talent en de tijdloze schoonheid. De Alfa Romeo 159 is in iedergeval een auto waar men een mening over heeft. Sinds de Autorai van 2003 waar de Alfa Romeo Brera als concept stond ben ik enorm fan geworden van het Alfa Romeo design.

Ook in de openingsscene van de Bondfilm Quantum of Solace in 2008 waar de 159 een mooie bijrol speelt tegenover de Aston Martin DBS, heb ik besloten ja zo`n auto wil ik(DBS is helaas buiten bereik).
Een aantal jaren sparen en andere auto`s rijden(Honda Civic 1.3, Alfa 156 1.6, Alfa 156 V6 en Seat Ibiza 1.8vt) was het zover. Weer terug bij Alfa Romeo en nu een schitterende 159.

Redenen om mijn Seat Ibiza na ruim een jaar weg te doen, voornamelijk het comfort, kleine probleempjes en het gevoel bij de auto. Had voor de Ibiza eerder gekeken naar een 159 maar vielen destijds uit het budget(€4500) of te hoge kilometers icm diesel. Dan beginnen de avonden zoeken op Marktplaats en Gaspedaal.

Uitvoering
Het moest op zijn minst een Distinctive uitvoering(ivm mooiere afwerking interieur en luxe) worde. En in een Alfa hoort lederen bekleding. Qua kilometers ben ik uitgegaan van benzine en daar komt dan het zogenaamde “nadeel” van de 159 volgens de Alfisten.

(Benzine) motor
De 159 heeft geen echte Alfa benzinemotor tot de komst van de 1750 Tbi. Is dit echt zo?
Kort besproken welke motor neem ik dan? De 1.8(140 pk Opel blok) viel af ivm geen 6-bak en gebrek aan vermogen en de 3.2 JTS V6 was me te dorstig. Dan blijven de 1.9 JTS en 2.2 JTS over. De 2.2 JTS is een van origine GM-blok die je bijvoorbeeld ook in de Opel Vectra van 2006 tegenkomt, maar met 155pk. De Italiaanse ingenieurs hebben dit blok tot 185pk vermogen gefinetuned en daarbij heeft het samen met de 1.9 JTS het hoogste specifieke vermogen(atmosferische krachtbron) per liter (84pk).
Voordeel is dat motoren voorzien zijn van een distributieketting(dus niet zoals met de Twinsparks iedere 60.000km vervangen). De 2.2 JTS schijnt overigens enige kettingproblemen te hebben. Over de 1.9 JTS is erg weinig informatie te vinden.

Proefrit
Afijn, eerst maar kijken of ik ergens kan proefrijden. Had na een avondje surfen twee 159´s op het oog een donkerblauwe 2.2 JTS met beige interieur in Utrecht en vlak bij mijn woonplaats deze 1.9 JTS Grigio Stromboli met pornorode leren bekleding NICE! De ontvangst bij Kamphof in Hollandscheveld was prima, dit bedrijf had voornamelijk ex lease auto´s en mooie inruilers(meestal 1e of 2e eigenaar) staan. Zonder gedoe meteen kunnen proefrijden, terwijl de verkoper mijn Seat Ibiza bekeek.
Dan het rijden, een D-segmenter kun je moeilijk vergelijken met een sportief afgestelde B-segmenter. Maar wat opvalt het comfort, de 159 is heel erg stil en de koets is extreem stijf. Het interieur is goed afgewerkt en heeft leuke vormgeving, het rode leer steekt mooi af bij de exterieur kleur. De 1.9 JTS krachtbron is vergeleken met de hitsige 1.8vt turbo wel een stapje terug wat betreft trekkracht en power, maar de soepele loop en rust van de krachtbron passen wel bij reisauto gevoel van de 159. Het is misschien geen typisch Alfa blok wat je in de toeren moet jagen, maar door de directe inspuiting heb je wel direct wat trekkracht bij lage toeren. Qua karakter deed de motor mij denken aan de 318i / 320i blokken van de BMW’s uit jaartal 2006, voldoende vermogen maar de power van het turbogeweld/6cillinder mis je wel.

Al met al was ik overtuigd dat de 159 de juiste auto was om te kopen, zocht comfort voor de snelwegritten en zo gezegd gewoon fan van het ontwerp. Na een goede lunch de knoop doorgehakt en de Seat Ibiza met maar €750 afschrijving ingeruild.

Ervaringen / punten
Dan nu de ervaringen en punten in de periode dat ik de Alfa heb gehad tot het krijgen van een Opel Insignia 2.0 BiTurbo als leaseauto.

Design *****
Hier zijn toch veel mensen het over eens, naar mijn mening nog steeds de mooiste D-segmenter, kan de Giulia niet aan kan tippen. Een front met 6 koplampen, de Italianen bedenken het, totaal onpraktisch met sneeuw(dat komt er namelijk in) maar wat een road presence en agressieve look. Overhang van het front net iets te lang maar verder.. De perfecte 159 is in mijn ogen een in Compezione Rosso(die 8C kleur) met Ti pakket en dubbele uitlaten.
Cockpit is ook erg fraai, echte aluminium panelen, vele meters en klokjes(olio en acqua). Verder een lekker dik stuur met audiobediening en leer. De stoelen zijn een extra vermelding waard(had ik het rode leer al gezegd :P) deze zitten goed en het leer is van erg dikke en goede kwaliteit en had na 9 jaar niet in kwaliteit ingeboet(dat wel anders als in mijn lease Insignia).

Comfort ****:
Een erg comfortabele auto. De auto ligt goed op de weg en is fijn afgeveerd. De 6e versnelling is helaas niet echt een overdrive bij opschakelen in snelwegtempo zakt ie maar iets van 500-600 toeren tov de 5e. Goede stoelen die uitgebreid handmatig te verstellen zijn en goed te bedienen dual zone clima.

Afwerking ****:
De 159 is volgens vele te zwaar, objectief gezien valt dit wel mee. Als ergens het gewicht is gaan zitten dan denk ik in de afwerking ten opzichte van de 156. Het GM Premium Platform is ontwikkeld om als basis te dienen voor luxe modellen van GM en FCA in het E-segment, achteraf gezien vond GM dit platform te duur en is het nooit gebruikt voor de Opel Insignia en Saab 9-5(beide staat op het Epsilon II platform). De 159 deuren sluiten in ieder geval als een kluis en wat opvalt is het mooie gasveersysteem van de kofferbak en motorkap.
Ook in het interieur geen rammels en mooie oppervlaktes. Alleen oogt het audiosysteem in vergelijking met tegenwoordige displaysystemen wat verouderd met de grote grijze draaiknoppen.

Prestaties ***/*:
De 1.9 JTS biedt modale prestaties, 0-100 km/u binnen 10 seconden en haalt 210 op de teller, snel zat maar als je hiervoor bovengemiddelde motoren hebt gehad valt het altijd wat tegen. De 160 atmosferische PK´s komen voor je gevoel iets langzamer op gang dan de 150 turbo PK`s in mijn vorige Ibiza, maar goed ook bijna 300 kilo verschil in gewicht. Andere benchmarks zijn 1.8 benzine uit een 2010 Mazda 6 en de eerder genoemde BMW E90 320i en qua prestaties zit de 1.9 JTS er tussen in waarbij de verfijning/stilte ten opzichte van het Mazda blok opvalt. Gemiste kans dat de fijne 1.4 Multiair met 170 pk blokken nooit in de 159 zijn geleverd. Dan had ie nog wat langer op markt kunnen blijven. Ruim 3 jaar wachten voor een opvolger, volgens Alfa Romeo moet het gewoon kunnen.

Weggedrag/sturen ****
Het weggedrag van de 159 is goed, iets meer gericht op comfort dan de 156. In vergelijking met de 156 en bijvoorbeeld ook de BMW 3serie E90 mis je klein beetje het speelse. De 159 is meer een cruiser maar kan wel ontiegelijk hard door de bocht, het stuurgedrag is zwaar met veel gevoel. Echt een verademing vergeleken met het lichte sturen van de Ibiza.

Verbruikt/kosten ***:
Wegenbelasting is €75 per maand, verzekering met WA plus €22,- en daarbij een benzine verbruik van iets beter dan 1 op 10. Gemiddelde brandstofkosten sinds bezit €12,99 per 100km(tankt veel in Duitsland).

Afschrijving €1800 in 1,5 jaar tijd via Markplaats verkocht, een redelijke score. Een D segmenter is eenmaal lastiger te verkopen dan B segmenter.
Onderhoud afgezien van een grote beurt en vervanging van de draagarmen geen uitzonderlijke kosten gehad totaal €560.

Eindconclusie:
De 159 is als derde Alfa Romeo wederom erg goed bevallen. Het is een goed gebouwde auto die uitblinkt op snelweg comfort en goed weggedrag. Qua ruimte misschien niet de meest praktische auto om te kopen, dan moet je maar een gezinscontainer als een Touran nemen. Het oog wil immers ook wat en met de 159 heb je iets speciaals, na het parkeren even omkijken, ik heb het gedaan.

Doe je voordeel ermee dat de Alfa 159 een impopulaire occasion is. Qua kwaliteit kan het prima meekomen met een BMW 3serie of Audi A4. En door de afschrijving aantrekkelijk geprijsd. Nu heb ik een leaseauto, maar zal zeker als particulier weer een 159 van na 2008 kopen als 1750Tbi, 2.0 JTD of de 2.4 JTD, heb je een iets krappere beurs dan kan ik 1.9 JTS ook aanbevelen.

Aandachtspunten bij aankoop:
-Distributieketting 1.9 / 2.2 is deze vervangen gemodificeerd?;
-Stuurbekrachtiging olie vervangen(rood=goed groen=minder) kan resulteren in krakend stuurhuis;
-Draagarmen onderstel(niet zo erg als 156) maar auto hoort gewoon strak te rijden zonder bijgeluiden.

Voor uitgebreide kosten/problemen analyse zie hieronder:

PROBLEMEN / KOSTEN (156.323 km – 184.159)

170.000 (2015)
Foutmelding motorlampje uitlezen, geen ernstig probleem iets van valse lucht aanzuigen.

175.000 (2015)
Grote onderhoudsbeurt en draagarmen voor vervangen totaal €560.

178.000 Inbraak
Kon de Alfa niets aan doen, rechter zij ruit ingetik. €150,- en een oude smartphone en zonnebril die gejat zijn.

Slot
Rijdt inmiddels een BMW 330d, na eerst een Opel Insignia als voorloop auto gehad te hebben. Reviews volgen!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens