Alfa Romeo 159 1.8 mpi Distinctive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 1.8 mpi Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 308.000 km |
Uitgebalanceerd rijplezier voor liefhebbers!
- 308.000 km
Update Juni 2021 - 312.800 KM !!!
Vandaag 26 juni 2021 de Alfa Romeo 159 ingeruild voor een zeer burgerlijke Opel Astra J 1.6 16V Automaat. Zelfde motor eigenlijk min 200 cc...de A16XER motor.
Het afgelopen half jaar een paar dingen gehad met de Alfa...
Stuurbekrachtigingsleiding (de hogerdrukleiding vanaf de pomp naar het stuurhuis) was lek. Kosten...200 euro ex de BTW. En dan moet ie er nog tussen gezet worden. Een zeer duur onderdeel dus. Dat is inherent aan het unieke stuurkarakter van de Alfa 159....hydraulische stuurbekrachtiging.
Kort daarna...de korte multiriem van 63 cm (jawel...deze auto heeft er 2) totaal opgelost en vergaan door de ATF olie. Onder het rijden viel de stuurbekrachtiging dus uit. Geen nood...je kunt met deze dus gewoon doorrijden ... immers.... pomp zit middels eigen riem op een poelie.
De rest van de santekraam draait dus gewoon door en dus gewoon doorrijden.
Desalnietemin... riem vervangen maar niet heel veel later draaide toch de stuurpomp in elkaar.
Kosten voor een nieuwe... EUR 800,-- ex de BTW. Zonder inbouwen!!!
Via via en lang zoeken op internet... een gereviseerde uit België... EUR 220,-- met EUR 50,-- statiegeld. Zelf ingebouwd en meteen weer de korte multieriem vervangen. Is goed te doen.
Verder...zelf olie vervangen, oliefilter, 4 nieuwe bougies en de achterremblokken vervangen.
Dan nog het volgende... onder het rijden 's ochtends bij het passeren van een drempel... een grote knal en een hoop metaalgeluiden...
Gehele voorpoot linksvoor afgebroken... wederom...gewoon doorrijden met 80 km / u en evengoed veilig op mijn werk aangekomen.
Via Onderdelenlijn.nl een bijna nieuwe voorpoot gekocht en er zelf onder gebouwd. Allemaal heel goed zelf te doen met een garagekrip voor de deur van huis op straat.
Verder...geen rare dingen.
Op de dag dat ik de Alfa naar de VAKgarage rijdt in Heerhugowaard om in te ruilen op een Astra J... accuprobleem. Ik rook m helemaal op en net voordat ik het parkeervak inrol voor de garage valt de motor uit (onderweg begonnen er al diverse vitale functies uit te vallen - hele santekraam aan waarschuwingen en lichtjes).
Alfa Romeo's hebben een ziel...dat blijkt wel weer. De auto was t er niet mee eens en nam dus wraak.
Maar...wederom...heeft ie me niet laten staan.
Conclusie...stigma dat Alfa's slecht en onbetrouwbaar zijn....kan ik de prullenbak.
162.000 !!! kilometer met deze auto gereden.... hij heeft me nog nooit laten staan en ik ben altijd veilig aangekomen op plaatst van bestemming.
En dat met heel veel rijplezier wat ik nog niet bij andere merken en typen auto's ben tegengekomen.
Waarom nu dan toch een andere auto? Ik wil automaat rijden en een achterbank ie plat kan en iets met wat minder kilometers ... wat nieuwers.
Ik vind de Giulia prachtig maar op dit moment nog even boven budget. Zodoende deze Astra J met 1600 16v motor (ZONDER TURBO TROEP) en de VOL automatische 6-traps automatenbak als tussenauto zeg maar.
Update December 2020 - 308.000 KM !!!
Briljant goede en betrouwbare auto, ik kan niet anders zeggen.
Afgelopen oktober 2020 een grote beurt laten geven bij een VAK garage.
Waren geen gekke dingen: 3 nieuwe banden, olie, filters, bougies en distributie laten doen.
Afgelopen 2 jaar heb ik namelijk helemaal GEEN beurten / onderhoud what so ever laten uitvoeren. Gewoon 2 x fluitend door de APK gekomen! Zonder onderhoud. Dus afgelopen oktober 2020 mocht het ook wel.
Verder afgelopen zomer wel de motorkap laten spuiten. Die was faal geworden.
Ik heb sinds de aankoop nu dik 150.000 km erbij gereden en ....
ik ben nog steeds verliefd. Wat een dijk van een auto. Wegligging nog steeds zeer bovengemiddeld hoog. Op bochtige wegen laat je menig nieuwere auto achter je. De 1.8 MPI is een betrouwbare compaan. Hij draait nog steeds soepel en stil, verbuik nog steeds rond de 1 op 12. 75% snelweg kilometers en de rest is stad/dorp verkeer.
Ik kan iedereen meer dan van harte een Alfa 159 aanbevelen. Ook de 1.8 mpi motor stelt zeker niet teleur!
Update Februari 2019 - 260.000 KM
Zeer betrouwbare auto deze Alfa 159.
Ruim 100.000 km erbij gereden zonder noemenswaardige problemen.
Ieder jaar wel een grote beurt laten doen. Daarbij natuurlijk de standaard dingen zoals remmen en banden. Airco laten testen / afpersen. Distributie laten doen. Verder nooit rare dingen gehad behoudens:
De 3 hieronderstaande opvallende mankementen:
2 x Bobine kapot (auto gaat in noodloop op 3 pitten waarmee je prima rustig naar de garage kunt rijden).
2 x achterraammechaniek kapot (elektrisch).
1 x draadboom van de climate control unit kapot.
Verbruik nog steeds 1 op 12 (70% snelweg) en nauwelijks olieverbruik.
Auto peilt zichzelf iedere start elektronisch. Top systeem!
Geen roest dus dat stigma kan ook in de prullenbak.
Gewoon een heerlijke en betrouwbare auto voor liefhebbers!
December 2014 - 153.000 KM
Gekocht bij Sam van Dalen in Opmeer (Italië in de Polder). Prachige zaak met goede service. Onderhoud ook daar en bij Vak Garage Werkhoven in Heerhugowaard laten doen. Ook een prima adres met een speciale eigen Alfa Romeo monteur.
Specifiek gekozen voor deze prachtige Distinctive uitvoering in Oltromare Blu met een interieur in two tone kleurstelling (zwart met creme) en voorzien van echt aluminium panelen. Dat is wel ff anders dan de meeste saaie donkere interieurs zoals de 3 grote Duitse merken veelal aanbieden.
De 1.8 MPI motor met 140 pk is de meest betrouwbare keuze. Voorzien van een normale distributiesnaar en dus geen gedoe met kettingdistributie zoals bij de 1.9 JTS en de 2.2 JTS.
Deze motor uit de schappen van GM (type A18XER Ecotec) draait buitengewoon stil, is soepel en weet prima raad met de Alfa 159.
Velen vinden m te traag. Mede door het hoge gewicht van de auto
wat eigenlijk kul is. Hij is net zo zwaar als de concurrenten.
Ik vind het dat je nog steeds bovengemiddeld snel bent. Zeker in combinatie met de fantastische wegligging. Op de snelweg ben je heer en meester. In snelle bochten zijn er maar weinig auto's die het tempo van de 159 kunnen bijbenen.
Gemiddeld vebruik is 1 op 12. Niet heel zuinig dus. Maar ach....wat geeft het als een auto je zoveel rijplezier daarvoor terug geeft.
Interieur is ook voor lange mensen (ik ben 2.00 meter) zeker geschikt. Het zit kwalitatief en ergonomisch prima in elkaar. Het is een erg prettig plek om te mogen verblijven. De climat control is erg goed net als het geluid uit de standaard audio installatie.
De auto is erg stil van binnen. Weinig bandengeluid en windgeruis. De 1800 cc Twin Faser motor is erg stil en draait werkelijk zijdezacht.
Voldoende opbergvakken, lekkere stoelen en comfortabele achterbank ook.
De gepocheerde deurpanelen doen luxe aan.
Mooie klokken met Italiaanse teksten en rode dashboard verlichting geven veel sfeer. Ik word er heel blij van zeg maar. Handle van de cruise controle zit wel wat ongelukkig. Verder dik voor mekaar show!
De kofferruimte is zondermeer ruim, wel een hoge tildrempel en in deze eerste serie van de 159 kan der achterbank niet plat worden gelegd (hier ging torsiestijfheid voor praktisch nut zeg maar).
Van een Alfa 159 wordt je gewoon heel blij !
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Alfa Romeo 159 1.9 JTS Sportagon Distinctive - Leer, Navi
- 2006
- 288.791 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS TI // door ons nieuw geleverd // // Clim. control - Cruise control - PDC v+a - E-Pano dak - Radio/CD - MF LStuurwiel - ML - LMV - L-Bekl. - CD+AB - Ramen E-v+a - Spiegels E-v+v - V-stoelen V - B-stoel IHV //
- 2008
- 139.135 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.8 mpi Distinctive, Navigatie,
- 2007
- 111.016 km
Lees ook

Waarom de Alfa 159 zo teleurstelde als 156-opvolger

Alfa Romeo 159 2.2 JTS Progression (2008)

Test: Audi A4 - Alfa Romeo 159 - Saab 9-3

Alfa Romeo 159 1.8 mpi Business (2007)

Test: Ford Mondeo - Alfa Romeo 159 - Volkswagen Passat
